kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹

زخم درگیری تکفیری‌ها با یکدیگر بر تن 6000 آواره اردوگاه یرموک

درگیری و تبادل آتش میان تکفیری‌های «داعش» و «جبهه النصره» با هدف تسلط بر اردوگاه «یرموک»، جان حدود 6000 فلسطینی آواره ساکن اردوگاه را به خطر انداخته است.


سرویس خارجی-

درگیری تروریست‌های داعش و جبهه النصره در اردوگاه یرموک واقع در حومه دمشق، شرایط را برای آوارگان فلسطینی ساکن اردوگاه «سخت» و «رقت‌‌‌آور» کرده است.
طی درگیری‌های شدید دیروز تعدادی از تکفیری‌های دو طرف کشته شدند و هم‌اکنون داعش 75 درصد از اردوگاه را تحت کنترل خود دارد.
در این باره «ابوکفاح غازی» عضو کمیته مرکزی جبهه خلق برای آزادی فلسطین به خبرگزاری تسنیم گفته یرموک از آوریل 2015 (فروردین سال گذشته) تاکنون میان تروریست‌های داعش و جبهه النصره دست به دست شده است. حدود 10 روز قبل تروریست‌های داعش تلاش کردند این اردوگاه را تحت سیطره خود درآورند و با همین هدف، از اطراف وارد اردوگاه شده و با عناصر جبهه النصره درگیر شدند.
وی این را هم گفت که شرایط هم‌اکنون برای 6000 فلسطینی ساکن اردوگاه کاملا ناامن است و آنها جایی را ندارند که بروند.
شیطنت آمریکا
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اما با ادعای این که «مذاکرات ژنو به شکست انجامیده» و «آتش‌بس در سوریه نیز نقض شده است»، از کاخ سفید خواست «طرح جایگزین» را در مورد این کشور به اجرا درآورد!
«طرح جایگزین» اصطلاحی است که در شرایط فعلی، چیزی جز یک شیطنت جدید در قبال سوریه نیست، هر چند شاید برای بسیاری این اصطلاح مرکب، چیز بی‌ربط و بی‌معنا بیاید.
به گزارش تسنیم، «باب کورکر» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده، «با توجه به خارج شدن مخالفان سوری از مذاکرات صلح ژنو و فروپاشی  آتش‌بس اعلام شده، نوبت آن رسیده است که «جان کری» (وزیر خارجه آمریکا) طرح جایگزین را برای سوریه در نظر بگیرد.» منظور کورکر از «مخالفان سوری» مخالفان تحت حمایت ریاض یا همان تروریست‌ها است.
طرح جایگزین که چیزی مثل اسم رمز است، پیش از این نیز در چهارم فروردین و تنها دو روز پس از مذاکرات آمریکا و روسیه در مورد آتش‌بس در سوریه، به کار رفته بود. در شرایط حاضر معنای «طرح جایگزین» احتمالا، چیزی غیر از حمایت تسلیحاتی بیشتر از تروریست‌های فعال در سوریه و تجزیه این کشور (مشهور به طرح بی) نخواهد بود.
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پس از گفت‌وگو با «ریاض حجاب» یکی از سرکرده‌های «مخالفان» دولت دمشق، این سخنان را بر زبان آورده است.
اخیرا دبیرکل سازمان ملل شمار کشته‌شدگان جنگ داخلی سوریه را 400 هزار نفر اعلام کرد. در صورتی که آمریکا بخواهد شیطنت جدیدی را در سوریه عملیاتی کند، احتمالا این رقم باز هم افزایش می‌یابد.
البته، خوشبختانه هم‌اکنون مدیریت نبرد در سوریه در دستان ارتش و مقاومت است و تروریست‌ها اگر بخواهند شرایط را عوض کنند، باید تلفات زیادی برجای بگذارند.
آمریکایی‌ها در حالی از شکست قطعی مذاکرات در ژنو سخن می‌گویند که «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، اعلام کرده که مذاکرات جاری تا چهارشنبه ادامه دارد. وی در عین حال تهدید مخالفان مورد حمایت ریاض به خروج از مذاکرات را «ژست سیاسی» خواند.
سایر رویدادها
* پنتاگون اعتراف کرد، جنگنده‌های آمریکا در حملات هوایی پنج ماه اخیر خود علیه داعش در سوریه و عراق، دست‌کم 20 غیرنظامی را کشتند.
* به گفته «بشار جعفری» رئیس هیئت مذاکره‌کننده سوریه در ژنو، 90 درصد آوارگان سوری در مناطق تحت کنترل دولت به سر می‌برند.
* دولت سوریه و نمایندگان کردها در «قامشلی» واقع در شمال شرق این کشور بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.