kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
آیت‌الله جنتی:

اگر انقلابی‌ها نبودند دشمن فاتحه مملکت را خوانده بود

امام جمعه موقت تهران گفت: اقدام و عملی در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکنون نشده است باید در این باره انقلابی باشیم.


به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب سال جاری را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام نهادند که در این زمینه توضیحات بسیار غرایی فرمودند. در جایی نیز فرمودند حوزه علمیه باید انقلابی باشد، همچنین در جمع اعضای خبرگان نیز فرمودند، اعضای خبرگان باید انقلابی باشند، این حرف بسیار به‌جا، مهم و ارزشمند است. در نتیجه اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد موفق باشد، باید انقلابی باشد، یعنی این رویه عادی و معمولی اداری که تاکنون عمل شده، یا اثری ندارد و یا آن اثر مطلوب نیست.
وی بر این اساس عنوان کرد: انقلاب مقاومتی می‌خواهد در مقابل آمریکا و غرب بایستد و تحولی در وضع مملکت و بعد اقتصادی و سایر ابعاد ایجاد کند. این با حرکت‌های اداری و تشکیلاتی که تاکنون بوده، امکان‌پذیر نیست. رهبر معظم انقلاب فرمودند اقدام و عمل، به این مفهوم است که تاکنون اقدام و عمل در این زمینه نبوده و تنها روی زبان و کاغذ بوده و اقدام و عمل لازم است.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه اقدام و عمل به جز روحیه انقلابی فایده‌ای ندارد و امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: آنها که این روحیه را ندارند تنها به فکر خود، آینده و روزمرگی خود هستند که یک گزارش بدهند و تمام کنند. این‌گونه نیست، باید کاری اساسی انجام دهیم، یعنی باید جلوی اسراف‌ها را بگیریم.
آیت‌الله جنتی همچنین اضافه کرد: حدود 85 درصد معادن هنوز استخراج ‌نشده هستند و زیر زمین باقی ماندند. رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند که 100 میلیارد دلار در انرژی اسراف می‌شود، یعنی اگر ما در مصرف کردن انرژی اسراف نکنیم، 100 میلیارد دلار به دست می‌آوریم، ولی اکنون متأسفانه برای یک میلیارد و دو میلیارد چانه می‌زنند، لذا در این زمینه روحیه انقلابی می‌طلبد که جلوی مصرف‌های زیاد را بگیرد. ما 6 برابر دنیا مصرف انرژی داریم. امکانات زیادی در اختیار ما وجود دارد، چرا از آنها استفاده نمی‌شود؟
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید خود را باور کنیم. انقلابی باور دارد که «نه تسلیم و نه تحریم»؛ راه سوم اقتصاد مقاومتی است. طرف مقابل می‌گوید یا تسلیم شوید یا تحریم‌تان می‌کنیم، ما باید در مقابل این حرف بایستیم و می‌توانیم ایستادگی کنیم، به شرطی که حرکت انقلابی باشد، ولی در شرایطی که عده‌ای در سطوح بالای مملکت و برخی هم در بخش‌های خصوصی ثروت‌های کلان مملکت را به اندونزی، امارات، ترکیه، اروپا می‌برند، اگر روحیه انقلابی باشد باید با اینها برخورد کند، نباید بگذارند راحت این پول‌های میلیاردی و میلیارد دلاری که معلوم نیست از کجا آورده‌اند، جمع کرده و خرج کنند.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ما باید همچنین با عوامل نفوذی برخورد کنیم و این نیازمند یک برخورد انقلابی است. مقام معظم رهبری چند مرتبه فرمودند افرادی در فکر نفوذ هستند، نفوذ کرده‌اند و می‌کنند. ما باید این خط را بشناسیم و تشخیص بدهیم. وقتی قرار شد نورچشمی‌های مقامات بالا، پسرها و دخترها در اروپا و انگلستان و آمریکا تحصیل کنند، از طریق آنها آمریکا به کشور نفوذ می‌کند، به آنها امتیاز و پول داده و آنها را می‌خرد، سپس پیغام می‌دهد به پدر خود بگو این کار را انجام بدهد یا نه، بعد اینها می‌شوند عوامل نفوذی که باید آنها را بشناسیم. چه آنهایی که در خارج هستند و چه آنهایی که در داخل کشور مشغول هستند.
آیت‌الله جنتی اظهار داشت: آنهایی که انقلابی نیستند همواره دم از ضعف و ناتوانی می‌زنند و بعد دشمن انقلابیون را افراطی می‌نامد، لذا تأکید دارد که آنها را باید کنار زد. یعنی کسانی که می‌خواهند با آمریکا بسازند، عقلانی هستند! باید دید اینها افراطی هستند یا شما تفریطی هستید؟ شما از قافله عقب‌‌مانده هستید. به این قافله انقلابیون بپیوندید.
وی ادامه داد: این همه دانشجو و فارغ‌التحصیل داریم، چرا ما باید تولید کمی داشته باشیم. چرا جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود. این مسئله نیازمند حرکت انقلابی است. کارگر و کارخانه‌دار ما باید بیکار باشند و روز به روز عدد بیکاری بیشتر و جنس از بیرون بیاید و درب کارخانه‌ها بسته شود. یک نیروی انقلابی باید با این کار برخورد کند.
امام جمعه موقت تهران همچنین عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند خبرگان باید انقلابی باشد، یعنی انقلابی برای آینده تصمیم بگیرد. کسانی که این مملکت را 37 سال سرپا نگه داشتند و در مقابل همه دشمنی‌ها ایستادند و دست رد به سینه دشمن و در دهان آنها زدند، همین انقلابی‌ها بودند، اگر اینها نبودند که زودتر از اینها فاتحه مملکت خوانده شده بود. چرا ما به اینها اجر ندهیم و از آنها قدردانی نکنیم. چرا از سپاه قدردانی نکنیم، سپاه خار چشم عده‌ای است که بعضی از آنها در سخنرانی‌های خود نیش خود را می‌زنند. اگر سپاه، بسیج و بچه‌های حزب‌الله و آنهایی که در هر صورتی اعلام حضور می‌کنند، نباشند، پس چه کسانی می‌خواهند توطئه‌ها را خنثی و مملکت را حفظ کنند. باید انقلابی باشیم و انقلابی‌ و ضدانقلابی‌شناس هم باشیم. مملکت باید با این حرکت پیش برود.
آیت‌الله جنتی تاکید کرد: اگر مجلس انقلابی نباشد نمی‌تواند به وظایف خود در نظام جمهوری اسلامی عمل کند. نماینده باید ببیند درد مردم چیست. بیکاری درد بی‌درمانی است چرا نباید به فکر آن باشیم. چرا تولید باید افت کند، اینها کارهای نمایندگان مجلس است نمایندگان کارهای فرعی خود را کنار بگذارند و به کارهای اصلی برسند.
وی خاطرنشان کرد: چرا آمارهای طلاق هر روز افزایش می‌یابد، چرا قاچاق به این میزان وارد مملکت می‌شود؟ چرا جوان‌ها میل به ازدواج ندارند، اینها درد است که باید در اولویت قرار بگیرد. خیلی از مسائل نیاز به قانون دارند و نمایندگان باید به آنها رسیدگی کنند، اما باید دید کدام در اولویت هستند. مسائل اقتصادی در اولویت مجلس است همچنین خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن در اولویت است. یک نماینده باید دشمن‌شناس بوده و بصیرت داشته باشد.
راهبرد ما نابودی گروهک‌های تروریستی
قبل از نزدیک شدن به مرزها
به گزارش خبرگزاری فارس، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ابراز داشت: ایرانیان از وقتی که اسلام را شناختند دل به آن بسته و می‌توان گفت که این ملت از همان آغاز مدافع حرم اهل بیت بودند و پیامبر نیز که سلمان فارسی را از خود خطاب کرده‌اند می‌دانستند که قوم سلمان هیچ گاه به ولایت پشت نمی‌کنند.
وی با اشاره به همراهی ملت ایران با امام راحل در زمان پیروزی انقلاب، بیان داشت: همین روحیه ولایتمداری بود که باعث شد زمانی که یکی از فرزندان سیدالشهدا فریاد هل من ناصر ینصرنی سر داد بدنه متدین ارتش، ژنرال‌ها را رها کرده و به سمت امام رفتند و به عنوان بازوی مسلح نظام نوپای جمهوری اسلامی خدمت کردند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به شعار انحلال ارتش در ابتدای انقلاب، گفت: برخی شعار انحلال ارتش را سردادند و آنقدر این شعار را تکرار کردند که برخی مسئولان ناآگاه نیز با آنان همراه شدند.
پوردستان تصریح کرد: همین کسانی‌که امروز می‌گویند ما به موشک نیاز نداریم آن زمان نیز می‌گفتند ما به ارتش، جنگنده‌های F14، تانک و زیردریایی نیازی نداریم ولی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و برخی مسئولان دلسوز این توطئه را شناسایی کردند و مراتب در اقدامی هوشمندانه به اطلاع امام(ره) رسید.
وی ادامه داد: امام(ره) نیز در یک تصمیم‌گیری قاطعانه روز 29 فروردین را روز ارتش نامیدند و در واقع به ارتش هویت دادند و آن ‌را به ملت پیوند زدند و ارتش نیز تلاش کرد به مسئولیت سنگینی که برعهده دارد با جدیت عمل کند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به خدمات ارتش جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب و دفاع مقدس، ابراز داشت: اولین کار ارتش در ابتدای انقلاب کمک به تشکیل سپاه بود؛ زمانی که فرمان امام مبنی بر تشکل سپاه صادر شد یکی از افسران نیروی زمینی ارتش یعنی شهید کلاهدوز به عنوان قائم مقام ارتش مشغول به خدمت شد.
پوردستان گفت: اقدام دوم و اساسی دیگری که ارتش انجام داد مقابله جدی با ضد انقلاب بود؛ وقتی دشمن از بمب‌گذاری و ترور به نتیجه نرسید تصمیم گرفت که در مرزها ناامنی ایجاد کند که مرکزیت اصلی آن نیز شمال غرب کشور بود.
وی ادامه داد: اولین نیرویی که در برابر ضد انقلاب صف‌آرایی کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و حضور مومنانه ارتش در کردستان به گونه‌ای بود که در مدتی کوتاه 2 هزار شهید از سوی ارتش تقدیم شد که حدود 44 هزار نفر از شهدا از نیروی هوانیروز بودند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش خدمات نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس را یادآور شد و افزود: مسئولیت مرزهای غربی کشور در زمان جنگ از ابتدا تا انتها با نزاجا بوده و این نیرو طی 8 سال دفاع مقدس، 2 و نیم میلیون سرباز را آموزش داده و به میدان جنگ فرستاده است و این نیرو در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس شرکت داشته است.
پوردستان اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی در عملیات‌های مختلف نیز همراه سپاه پاسداران اسلامی بوده و در عملیات فاو هزار قبضه توپ نیروی زمینی ارتش، سپاه را پشتیبانی می‌کرد و از مجموع 48 هزار شهید ارتش‌، 46 هزار از نیروهای نزاجا هستند.
وی در ادامه با اشاره به تهدیدات جدیدی که از سوی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران و منطقه تدارک دیده شده است، گفت: ملت بزرگ ایران به هیچ وجه نگران نباشند چون تمامی حرکات دشمن در زمین و هوا و دریا رصد شده و توسط کارشناسان ارتش تحلیل می‌شود و ظرفیت‌های مقابله با این تهدیدات تدارک دیده شده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هرگز غافلگیر نمی‌شوند، تاکید کرد: سال 2001 قصد آمریکا از ورود به منطقه در واقع حمله به ایران بود اما چون دیدند مولفه‌های قدرت ایران مانند رهبری حکیمانه، ملت پشتیبان رهبری و سپاه و ارتش زیاد است از این حمله منصرف شدند.
پوردستان در پایان با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا از منطقه، خاطرنشان کرد: پس از خروج آمریکا از منطقه تهدیدهای جدیدی به عنوان گروهک‌های تروریستی از سوی آمریکا ایجاد شد اما جای هیچ نگرانی نیست و ما اشراف خوبی بر روی این گروهک‌ها داشتیم و راهبرد ما این است که آن‌ها پیش از نزدیک شدن به مرزهای ما باید نابود شوند.
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی مستقل و بادوام
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام عباسعلی اختری، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با تاكید بر اینكه درباره اقتصاد مقاومتی باید ابتدا درك صحیحی داشته باشیم و بعد عمل كنیم، ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی مستقل و با دوام و متكی بر پیشبرد كشور كه در مواقع سخت هم متكی بر خواسته‌های خودمان باشیم.
وی افزود: با صرف نظر از تعریف‌های پیچیده‌ای كه از اقتصاد ارائه داده‌اند، در واقع اقتصاد مدیریت هزینه‌ها و گردش چرخ زندگی و جامعه بر اساس دستورات منطقی و واقعیت درآمدها است.
حجت‌الاسلام اختری با بیان اینكه بدیهی است كه هر نوع دیدگاه و نگاهی نسبت به امور اعمال و اقدام‌های خاص خود را به دنبال خواهد داشت، گفت: به نظر می‌رسد طبق تعریفی كه از اقتصاد مقاومتی مبنی بر مستقل بودن مطرح كردیم در مقابل آن اقتصاد وابسته و واداركننده به تسلیم در برابر دیگران وجود دارد.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تاكید كرد: اقتصاد مقاومتی وابسته نیست و در مقابل بیگانه تسلیم نمی‌شود كه اگر تسلیم شود دیگر مقاومتی نیست.
وی تعریف و نگاه دیگر به اقتصاد مقاومتی را مدیریت اقتصاد به شكل اسلامی عنوان كرد و افزود: اقتصاد بر اساس مال و ثروت شكل می‌گیرد و مشكلات اقتصادی یك جامعه یا به تولید و یا توزیع و مصرف بازمی‌گردد. وقتی كه رابطه تولید و توزیع عادلانه و به درستی مدیریت شود آنگاه مال و ثروت در جامعه دارای آثاری خواهد بود و پیشرفت را به دنبال خواهد داشت.
حجت‌الاسلام اختری در ادامه گفت: در قرآن مجید آمده است كه مال و ثروت مظهر فضل خداست و بشر باید فضل خدا را بجوید اما در قرآن تاكید شده است كه زمام مال و ثروت خود را به دست احمق ها ندهید.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینكه خداوند مال و ثروت را وسیله قیام و برپایی قرار داده است، بیان داشت: جامعه برای استواری نیاز به مال دارد و كسانی كه به مال و ثروت یك ملت خیانت می‌كنند به برپایی و استواری مردم خیانت كرده‌اند.
وی با اشاره به اینكه امروز ما شاهد مشكل مهم اقتصادی هستیم، توضیح داد: این مشكل از آنجا شكل گرفته است كه دستورهای اقتصادی اسلام را انجام نداده‌ایم.
حجت‌الاسلام اختری ابراز داشت: انقلاب سیاسی در ایران انجام شد اما در اقتصاد و فرهنگ خوب عمل نكردیم. اقتصاد خود را مدیریت نكردیم چون در تولید و مصرف دولت‌ها به اصول اقتصادی اسلام كه حدود 20 اصل مشخص است عمل نكرده‌اند. عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اولویت اول دولت‌ها در مدیریت كشور را استفاده از دیدگاه‌های اسلامی و قرآنی عنوان كرد و گفت: قطعاً نمی‌توانیم با دیدگاه‌های غربی كشور اسلامی را مدیریت كنیم.