kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
تام کاتن:

تسهیل دسترسی ایران به دلار آمریکا پیامدهایی از سوی کنگره خواهد داشت

سناتور جمهوری‌خواه کنگره که از مخالفان برجام بوده است، تأکید کرد که اگر رئیس‌‌جمهوری آمریکا به دنبال تسهیل دسترسی ایران به دلار باشد، با پیامدهایی از سوی کنگره مواجه خواهد شد.


سناتور «تام کاتن» جمهوری‌‌خواه ایالت «آرکانزاس» هشدار داد که هرگونه تلاش «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای لغو تحریم‌های مالی ایران با واکنش سریع جمهوری‌خواهان کنگره مواجه می‌شود که این واکنش شامل برگزاری جلسات استماع و مطرح کردن لوایحی علیه این طرح می‌شود.
پایگاه «واشنگتن‌اگزمینر» گزارش کرد، کاتن در یک جلسه سنا گفت: من می‌خواهم صریح باشم. اگر رئیس‌جمهور به سوی دادن دسترسی ایران به دلار‌های آمریکا حرکت کند، خواه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، پیامدهایی به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر هرگونه اظهارنظر، راهنمایی، مقررات و اقدام اجرایی صورت گیرد که بخش بانکداری آمریکا را برای ایران باز کند، حتی یک سوراخ کوچک باشد، سنا استماعی را برای تمامی مقاماتی برگزار می‌کند که تابستان سال گذشته به مردم آمریکا تضمین دادند که ایران هرگز به دلار‌های (آمریکا) دسترسی نخواهد داشت. آن‌ وقت بررسی می‌کنیم که آن زمان به ما دروغ گفته‌اند یا اینکه تصمیم دارند هم‌اکنون در اقدامی اعتراضی استعفا کنند.
به گزارش فارس، هشدار این سناتور جمهوری‌خواه یک روز بعد از آن مطرح شد که دولت اوباما اعلام کرد که به بانک‌های خارجی توصیه می‌کند که چه معاملاتی را بدون آنکه گرفتار تحریم‌های آمریکا شوند، انجام دهند.
این اظهارات بعد از انتشار گزارش‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه دولت اوباما احتمالاً درباره دادن دسترسی ایران به معاملاتی که با دلار آمریکا انجام می‌شود، فکر می‌کند.
کاتن تأکید کرد که مقامات ارشد دولت اوباما به کنگره قول داده بودند که ایران هیچ دسترسی به معاملات دلاری خواه مستقیم و خواه غیرمستقیم ندارد و ادامه داد که بر اساس گزارشات اخیر، در حال حاضر نمی‌توان به اوباما اعتماد کرد.