kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸

دیدار شهردار قم با مراجع عظام تقلید

شهردار و جمعی از مدیران شهری قم با حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی، سبحانی و ... دیدار کردند.



آیت‌الله مکارم شیرازی: اقتصاد بدون مسائل اخلاقی راه نمی‌افتد
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم تأکید کرد که کارها و خدمات باید برای مردم تبیین و از طریق فرهنگی برای آنها تفهیم شود تا از پرداخت عوارض عادلانه به شهرداری ناراضی نباشند؛ خوب است که اقدامات سال 94 شهرداری و کارهایی که برای سال 95 در دست اقدام است، فهرست‌وار در رسانه‌ها منتشر شود.
وی با بیان اینکه انجام کارهای فرهنگی به جنبه‌های دیگر نیز کمک می‌کند، اظهار داشت: به جناب رئیس جمهور که تماس تلفنی داشتند و تبریک سال نو گفتند، گفتم که شما برجام اخلاقی را نیز اجرا کنید.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: اقتصاد بدون مسائل اخلاقی راه نمی‌افتد، شخصی که قاچاق وارد مملکت کرده و رانت‌خواری و رشوه‌خواری می‌کند مسائل اقتصادی را به هم می‌ریزد، اگر مسائل اخلاقی با مسائل اقتصادی آمیخته شود مسائل اقتصادی نیز جان می‌گیرد. استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه اگر مردم پایبند به مسائل دینی باشند وظایف خود را انجام می‌دهند، ابراز داشت: اگر این پایبندی باشد مردم دیگر دنبال رانت‌خواری و کالاهای تقلبی نمی‌روند، کار فرهنگی باید از مسائلی باشد که مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌الله جوادی آملی: فرهنگ و اقتصاد باید مقاومتی باشد
آیت‌الله جوادی‌آملی نیز در دیدار با دکتر سقائیان‌نژاد شهردار و سیدمهدی صادقی استاندار قم ابراز داشت: اکنون ایران اسلامی در میدان مین قرار دارد، زیرا دشمنان با توطئه‌های مختلف برای از بین بردن دستاوردهای این کشور اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر در حوزه مسائل اساسی کشور قابل قبول نیست، مطرح کرد: افزایش آمار طلاق و ناهنجاری‌های مختلف نشان از خودخواهی افراد بوده و این غرور و خودخواهی بدترین دشمن جامعه اسلامی است.
آیت‌الله جوادی‌آملی از مفهوم اصلی فقیر در ادبیات عربی یاد کرد و ادامه داد: ملت بدون ثروت مادی فقیر بوده و ستون فقرات او شکسته است؛ اکنون این ثروت‌ها در بانک‌های ربوی جمع‌آوری شده، در صورتی که ظرفیت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور نیازمند این سرمایه‌هاست.
استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه در حقیقت کاری از آمریکا ساخته نیست، عنوان کرد: تاریخ آمریکا با ایران قابل مقایسه نیست و با نگاه به وضعیت کنونی این کشور می‌توان گفت که کاری از آن ساخته نیست، اما اگر این کشور از گزینه نظامی سخن به میان آورد برای برخی افراد مهم است در صورتی که اگر خداوند بگوید گزینه نظامی روی میز قرآن است به آن توجه نمی‌کنند که این امر نشان می‌دهد برخی از باورها در جامعه ضعیف شده است.
آیت‌الله نوری همدانی: قم باید الگوی معنوی شهرهای ایران باشد
بر اساس این گزارش، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با دکتر سقاییان‌نژاد و جمعی از مدیران شهرداری قم با بیان اینکه درگذشته به قم اهمیت داده نمی‌شد، اظهار کرد: قم پتانسیل‌های معنوی بسیار زیادی دارد و می‌تواند الگوی مناسبی برای شهرهای ایران باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دریافت بهره پول طبق دستورات اسلام حرام است، گفت: توجه به مسائل اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد و بانک‌ها متاسفانه با دریافت بهره مشکلاتی را برای اقتصاد ایجاد می‌کنند.
آیت‌الله سبحانی: سود بانکی مصداق ربا
 و خلاف شرع است
همچنین، آیت‌الله سبحانی در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهری قم با اشاره به مباحث مطرح شده توسط شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی‌های شهری، ضرورت تلاش در راستای حذف سود بانکی را یادآور شد و اظهار کرد: سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود. وی تصریح کرد: اگر اقتصاد ما دچار رکود است به خاطر همین است که همه پول خود را در بانک گذاشته‌اند و سود می‌گیرند، مردم نباید به بانک‌ها سود بپردازند، گرفتن و پرداختن سود به بانک مشکل دارد.
استاد درس خارج حوزه بیان داشت: اگر هم می‌خواهید ساخت و ساز انجام بدهید حتماً از سازندگان بخواهید که در ازای تبدیل باغ به ساختمان، باغ هم در کنار ساختمان یا فضای دیگری ایجاد شود.