kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور سابق:

ادعای اداره کشور با نفت 25 دلاری فریب مردم است

واکنش‌ها به ادعای روحانی مبنی بر اداره کشور با نفت 25 دلاری همچنان ادامه دارد، به‌طوری‌که معاون رئیس‌جمهور سابق گفت: اینکه بگوییم مملکت را با نفت 25 دلاری اداره کرده‌ایم، یک فرافکنی، رد گم‌کنی و فریب مردم است.


درحالی که حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور، در جمع مردم یزد ادعا کرده بود کشور با نفت 25 دلاری اداره می‌شود، آمارها نشان از اداره کشور با نفت بالاتر از 70 دلار دارد. به گزارش نسیم به نقل از خبرگزاری دانشجو بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور سابق درباره ادعای رئیس‌جمهور فعلی اظهار کرد: درخصوص اینکه آقای روحانی می‌گوید کشور را با نفت 25 دلاری اداره می‌کند چند مسئله وجود دارد. تا قبل از امسال در سال‌های 92 و 93 دولت روحانی کشور را با میانگین قیمت نفت حدوداً 80 دلار اداره کرده است. آقای روحانی، قریب به دو سال نفت را خوب فروخته اما درحال حاضر میانگین فروش ارز (دولتی) در دولت یازدهم در مدتی که سرکار بوده سه هزار تومان است ضمن اینکه شاهد افزایش دو و نیم برابری قیمت ریالی نفت هستیم این درحالی است که دولت قبل ارز را حداکثر 1226 تومان فروخته بود.
 وی افزود: در دولت احمدی‌نژاد قیمت ارز (دولتی) را در بالاترین شرایطش از 850 تومان به 1226 تومان رساندیم. اگر قیمت نفت را در طول هشت سال میانگین بگیریم به قیمتی حدود 78 دلار فروش هر بشکه نفت می‌رسیم که با میانگین ارز 950 تا 1000 تومان تبدیل به ریال شده و در اختیار دولت قبل قرار گرفته است. بنابراین اینکه بگوییم مملکت را با نفت 25 دلاری اداره کردیم یک فرافکنی، رد گم‌کنی و فریب مردم است.
مرادی افزود: در دولت دهم روزانه دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم اما این تعداد امروز به یک میلیون و 200 هزار بشکه رسیده است. صادرات نفت کاهش یافته اما در عوض تبدیل قیمت نفت ازدلار به ریال دوونیم برابر شده است.
افزایش 70 درصدی برداشت از خزانه
وی تصریح کرد: در سال 91 که آخرین سال دولت احمدی‌نژاد بود کشور را با 104 هزار میلیارد تومان اداره کردیم یعنی بودجه عمومی دولت با این مقدار اداره شده اما در سال 92 این عدد به 147 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است یعنی حدود 40 درصد دریافتی دولت روحانی از خزانه در سال اول افزایش یافته است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس دولت دهم تأکید کرد: در سال 93 این عدد به 177 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال آخر دولت احمدی‌نژاد قریب به 70 درصد دریافتی دولت از خزانه‌ افزایش یافته است پس دیگر معنایی ندارد که دولت یازدهم اعلام کند برای اداره کشور پول ندارد.
مرادی در پایان خاطرنشان کرد: دولت به نرخ ارز و دلار به عنوان افزایش درآمد نگاه می‌کند و در تلاش است تا از این طریق به صورت غیرواقعی نرخ ارز را بالا ببرد تا درآمد بیشتری حاصل بشود که این امر از یک سو موجب عدم اطمینان فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری می‌شود و از سوی دیگر ارزش پول ملی را کاهش داده و از سوی دیگر موجب افزایش تورم می‌شود و سایر مولفه‌های اقتصادی را هم درنظر بگیرد.
در همین حال خبرگزاری نسیم گزارش داد: سایت رسمی اوپک نشان می‌دهد میانگین قیمت نفت در دولت آقای روحانی 75 و در دولت آقای احمدی‌نژاد 73 دلار بوده است.
براساس این گزارش بیشترین میزان قیمت نفت در دولت احمدی‌نژاد برای چند ساعت به 140/73 دلار هم رسید اما کمترین قیمت نفت در این دولت 24/82 دلار بود. آمارهای اوپک نشان می‌دهد بیشترین میزان قیمت نفت در دولت روحانی 112/8 دلار و کمترین میزان در هر بشکه 22/48 دلار بوده است. به این ترتیب میانگین قیمت نفت در دولت‌های نهم و دهم هر بشکه 73/99 و در دولت یازدهم 75/16 دلار بوده است.
روزنامه جوان هم روز سه‌شنبه در گزارشی میانگین قیمت نفت در دولت یازدهم را 72 دلار و در دولت‌های نهم و دهم 86 دلار اعلام کرده بود.
تمامی آمارها نشان از این دارد که دولت یازدهم کشور را با قیمت نفت به طور میانگین 70 دلار به بالا اداره کرده و ادعای اداره کشور با نفت 25 دلاری دادن آمار غلط به مردم است و نشان می‌دهد مشاوران و دولتمردان رئیس‌جمهور باز هم به او آمار اشتباه داده‌اند.