kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
آخرین نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد

اصولگرایان حائز اکثریت در سراسر کشور

با پایان رای گیری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری شمارش آرا که به تدریج در شهرها و استان‌های کشور اعلام می‌شود نشان‌دهنده پیروزی قاطع اصولگرایان در سراسر کشور است.


به گزارش تسنیم، براساس آخرین اخبار رسیده تا لحظه تنظیم این گزارش  ترکیب گرایش‌های مجلس دهم تا این لحظه با اکثریت 5/62 درصدی اصولگریان در حال تکمیل است.
براساس گزارش‌ها اصلاح‌طلبان 5/23 درصد و اعتدالگرایان و مستقلین ۱۴ درصد مجلس دهم را تاکنون از آنِ خود کرده‌اند.
با اعلام نتایج تعداد زیادی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، ترکیب تقریبی مجلس دهم مشخص شده است. با بررسی این ترکیب می‌توان دریافت که کدام گرایش و جریان کشور در مجلس دهم اکثریت دارد.
تاکنون طبق اعلام رسمی مسئولان کشوری و استانی و تا لحظه تنظیم این گزارش، حضور 64 نماینده در مجلس دهم قطعی شده است، با بررسی گرایش‌های این نمایندگان مجلس دهم مشخص شد که تا این لحظه  ۵۹ درصد اصولگرا،  ۲۶درصد اصلاح طلب و  ۱۵درصد اعتدالگرا-مستقل هستند.
پیروزی قاطع لیست خبرگان جامعتین در سراسر کشور
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه هفتم اسفند همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی استانهای کشور در حالی برگزار شد که 2 لیست اصلی شامل لیست جامعتین و لیست اعتدال وجود داشت که جامعتین نیز شامل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز بود که این دو جامعه تنها در 8 مورد با یکدیگر اختلاف داشتند.
نتایج غیررسمی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری دیروز در کشور منتشر شد که طی آن اعضای مورد حمایت جامعتین بیشترین رای را آورده‌اند.
اولین دولتی که نتوانست مجلس همسو  تشکیل دهد
نگاهی به آمار اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان از آن دارد که در سراسر کشور پیروزی قطعی از آن اصولگرایان است، این آمار به وجود آورنده این سوال اساسی است که چرا دولت یازدهم نتوانسته است علیرغم سایر دولت‌ها مجلسی همسو در اولین انتخابات پس از پیروزی بر سر کار آورد ؟
شخصیت‌ها و فعالان سیاسی در گفت و گو‌هایی به این سوال پاسخ داده و عدم موفقیت دولت در حل مشکلات اقتصادی را در این شکست دخیل دانسته‌اند.
محمدحسین یادگاری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه در گفت و گو با فارس  اظهار داشت: با وجود اینکه دولت یازدهم به صورت علنی اعلام کرد می‌خواهم مجلسی همنوا و همساز با دولت داشته باشم و با تمام توان وارد شد، ولی این امر اتفاق نیفتاد و کسانی که می‌خواستند مجلس وکیل‌الدوله باشد در رسیدن به هدف خود ناکام ماندند.
یادگاری با اشاره به انتخاب بیشتر اصولگراها از سوی مردم عنوان کرد: توانایی اصولگراها در مجلس آینده بالاست و امیدواریم مجلسی داشته باشیم که مردمی، ولایی و قانون‌مند باشد و بتواند قوانینی را پایه‌گذاری کند که به نفع مردم کشورمان باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در مجلس خبرگان نیز اغلب افراد انتخاب شده افراد ولایی هستند و می‌توانند پشتیبان ولایت فقیه باشند.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ انقلاب در نخستین انتخابات مجلس در یک دولت مجلس و دولت همسو نشدند، گفت: با وجود اینکه دولت یازدهم به صورت علنی اعلام کرد که می‌خواهم مجلسی همنوا و همساز با دولت داشته باشیم و هزینه بسیاری صورت داد ولی این امر اتفاق نیفتاد و کسانی که می‌خواستند وکیل‌الدوله باشند به مجلس راه نیافتند.
محمد ودود حیدری مدیرعامل بنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه‌ها نیز با تأکید بر اینکه آرزوی پسابرجامی آمریکا درباره مجلس ایران بر باد رفت، گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفند خلاف جهت رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی را طی کرد.
وی با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای تشکیل مجلسی همسو با دولت عنوان کرد: فعالیت دولت‌ها برای تشکیل مجلس همسو خلاف قانون، دموکراسی و مردم سالاری است و مردم اگر احساس کنند دولتی در پی مجلس دولت ساخته است از آن جلوگیری می‌کنند. ولی اگر مردم به دولت و فعالیت‌های آن اعتماد داشته باشند خودشان کاندیداهایی که مورد اعتماد دولت هم هست رای می‌دهند.
حیدری گفت: انتخابات روز هفتم اسفند نشان داد اگر دولت بخواهد به دنبال مجلس دست نشانده باشد مردم قطعا جلوگیری می‌کنند.
جلیل دارا عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این زمینه گفت: عدم همسویی مجلس دهم با دولت، نشان می‌دهد که مردم فضای حمایت همراه با نقد را تأیید می‌کنند، یعنی دیدگاه مردم نسبت به دولت دیدگاه حمایتی همراه با نقد است و دولت باید این دیدگاه را در فعالیت‌های خود مدنظر قرار دهد.
محمد خلج امیرحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در این زمینه اظهار داشت: وضعیت منتخبین کل کشور در انتخابات دیروز نشان می‌دهد که مطالبات اصلی مردم، معیشت و اقتصاد است.
دور دوم انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود
محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: دوره دوم انتخابات احتمالاً اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که البته حتماً این زمان باید به تأیید شورای نگهبان برسد.
رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در تهران شمارش به طول خواهد انجامید، امیدواریم با توجه به اینکه این بار 2 انتخابات برگزار کردیم، ظرف 3 روز کار را سامان دهیم؛ الان کنترل‌های نهایی نتایج را انجام می‌دهیم که باید حتماً نظر شورای نگهبان را بگیریم تا اسامی را با خیال راحت اعلام کنیم چراکه اگر اعدادی جابجا شود، برگرداندن آن مشکل خواهد بود.
حضور 60 درصدی مردم
 پای صندوق‌های رای
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز ظهر دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان مشارکت را پس از پایان شمارش آراء اعلام می‌کنیم، گفت: بیش از 60 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند که این میزان بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه انتخابات از نظر حضور مردم مناسب بوده، تصریح‌کرد: براساس آرای استعلام شده از طریق سیستم حدود 33 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند که این میزان بیشتر خواهد شد. وی با بیان اینکه 80 درصد نتایج را اعلام می‌کنیم، یادآورشد: نتایج آرای حوزه انتخابیه استان تهران را پس از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.
رحمانی‌فضلی گفت: با توجه به اینکه دو انتخابات بوده نزدیک به 70 میلیون رأی به صندوق‌ها ریخته شده است. رحمانی‌فضلی تأکید کرد: با نتایجی که براساس استعلامات بدست آمده در شهر تهران 2 میلیون و 900 هزار نفر و در کل استان تهران حدود 3 میلیون و 900 هزار نفر رأی دادند که این آمار قطعی نیست.
گفتنی است تعداد 54 میلیون و 915 هزار و 24 نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هفتم اسفند بودند.
افزایش 32 درصدی حضور مردم
 استان تهران
سیدشهاب‌الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران و معاون سیاسی استانداری نیز  اظهارداشت: گزارش‌های اولیه حاکی است حضور مردم استان تهران در انتخابات این دوره از افزایش 32 درصدی برخوردار است.
چاوشی با بیان اینکه شمارش انتخابات مجلس خبرگان حوزه انتخابیه استان تهران با مرکزیت فرمانداری تهران آغاز شده است، خاطرنشان کرد: نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با توجه به گستردگی حضور مردم و بالا بودن تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گمان می‌رود تا سه روز آینده طول بکشد.
وی ادامه داد: به محض اینکه شمارش آراء در حوزه انتخابیه شهرستان‌های استان تهران به جمع‌بندی نهایی و تأیید هیأت‌های اجرایی و نظارت برسد نتایج آن اعلام خواهد شد و به احتمال قوی نتایج شمارش آراء مجلس شورای اسلامی در اکثر شهرستان‌ها و خبرگان در سطح استان تا پایان روز شنبه مشخص خواهد شد.
۱۳ حوزه به مرحله دوم کشیده شد
حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور اظهارداشت: در 61 حوزه اصلی کار انتخابات نهایی شده و در 13 حوزه کار انتخابات به مرحله دوم کشیده شده است. وی افزود:‌در 48 حوزه انتخاباتی هم منتخب مردم مشخص شده که ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌هایی نتایج را اعلام می‌کنند. امیری ادامه داد: آمار شمارش ۳۳ میلیون آراء براساس استعلامی بود که از ثبت احوال گرفته شده بود؛ این آمار با شمارش دیگر آرای مأخوذه بالاتر خواهد رفت، در شهرهای بزرگ از جمله تهران هنوز صندوق‌هایی وجود دارد که شمارش آراء آنها نهایی نشده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا نتایج اعلام نمی‌شود، گفت: اگر ما بخواهیم نتایج را به تدریج اعلام کنیم، نوسانات آراء التهاب و دغدغه به وجود می‌آورد، به همین خاطر باید صبر کنیم تا نتایج تمامی شعب أخذ رای به دست ما برسد تا بتوانیم نتیجه نهایی را اعلام کنیم.