kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
بلومبرگ:

سوئیفت باز نشد؛ ایران نفت می‌دهد کالا می‌گیرد!

با وجود ادعای دولت یازدهم مبنی بر رفع تحریم‌های مالی بین‌المللی، ایران همچنان مجبور است برای فروش نفت خود از مبادلات پایاپای استفاده کرده و در ازای صادرات نفت به اروپا از این قاره بنزین وارد کند.


پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به تحریم‌های مالی غرب علیه ایران گزارش داد در حالی که کانال‌های بانکی اروپا به روی ایران گشوده نشده است این کشور پیشنهاد کرده است در قبال صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی از مشتریان اروپایی خود وارد کند.
بر اساس این گزارش، با وجود گذشت بیش از یک ماه از اجرایی شدن توافق هسته‌ای بانک‌های اروپایی همچنان از برقراری ارتباط با سیستم بانکی ایران خودداری می‌کنند و به همین دلیل ایران خواستار تهاتر نفت خام در برابر فرآورده‌های نفتی شده است.
سه مقام آگاه نیز با تایید این موضوع گفتند شرکت ملی نفت ایران به دلیل محدودیت‌های مالی به عملیات تهاتر روی آورده است.
به گفته یکی از این افراد شرکت یونانی هلنیک پترولیوم به دلیل خودداری بانک‌های اروپایی از انجام مبادلات مالی مرتبط با ایران در زمینه خرید نفت این کشور با مشکل مواجه شده است.
به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، راس دنتون از موسسه بیکر و مکنزی هم در این باره گفت: بانک‌ها بسیار محتاط هستند چون می‌خواهند همچنان به بازار آمریکا دسترسی داشته باشند و قوانین آمریکا در مورد اینکه این بانک‌ها تا چه حد مجاز به معامله با ایران هستند گنگ و پرابهام تهیه شده است.
وی افزود: تنها نهادها و شرکت‌هایی می‌توانند با ایران معامله کنند که ارتباط مستقیم با آمریکا ندارند.
بر اساس این گزارش همه بانک‌های اروپایی که شرکت هلنیک به آنها مراجعه کرده و خواستار مشارکت در صادرات نفت ایران شده است از انجام این کار خودداری کرده‌اند. این شرکت یونانی 800 میلیون دلار بابت خرید نفت به ایران بدهکار است.
معاملات تهاتری نفت روشی است که دولت ایران در دوران تحریم‌ها و برای دور زدن محدودیت‌های آمریکا به کار گرفته بود و اکنون پس از رفع تحریم‌ها نیز مجبور است از این روش استفاده کند.
ترس از کارشکنی آمریکا
گفتنی است روزنامه گاردین نیز پیش از این از نگرانی‌های بانک‌های اروپایی برای تعامل با ایران و خطر واکنش آمریکا به این تعامل خبر داده بود.
این روزنامه انگلیسی نوشته بود بانک‌های بزرگ اروپا همچنان درباره تبادلات تجاری با ایران نگرانی دارند. تحریم‌ها برداشته شدند اما عدم قطعیت در رویکرد و موضعگیری مقامات آمریکایی سبب بی‌میلی بانکها برای ارائه خدمات پرداختی هستند.
تردید بانک‌های اروپایی تا جایی پیش رفت که یکی از مدیران ایرباس هم که از تلاش دولت روحانی برای خرید هواپیماهای این شرکت ذوق کرده و این قراردادها را «نعمت» دانسته بود از تعلل این بانک‌ها انتقاد کرد.
با این حال و در حالی که همه شواهد از برقرار نشدن عملی سیستم نقل و انتقالات مالی بین ایران و غرب برای انجام تراکنش‌های مالی و دریافت پول‌های فروش نفت کشورمان از راه‌های مرسوم حکایت دارد، مسئولان اقتصادی دولت بویژه رئیس کل بانک مرکزی در چند نوبت از راه افتادن سامانه مبادلات مالی بین‌المللی خبر می‌دهند.
همین چند روز پیش ولی‌الله سیف در حاشیه همایش تبیین برنامه ششم توسعه گفت که همه بانک‌ها هم‌اکنون می‌توانند از سامانه سوئیفت استفاده کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد. وی که قبلا هم چند بار این ادعا را مطرح کرده بود این بار تأکید کرد که «هم سوئیفت متصل است و هم ال‌سی گشایش می‌شود، این را به صورت کاملاً شفاف اعلام کردم.»
با این حال علی‌رغم ادعاهای چندباره سیف، فعالان اقتصادی روایت دیگری از باز شدن خطوط مالی بین ایران و غرب دارند. بعد از اظهارات عسگراولادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که ادعای دولت در این زمینه را دروغ خوانده و خبر راه افتادن سوئیفت را تکذیب کرده بود، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در خصوص ادعای رئیس کل بانک مرکزی در این مورد گفت که اتصال بانک‌های کشور به سوئیفت و یا امکان بازگشایی ال سی برای همه آنها همچنان فراهم نیست و بانک مرکزی اعلام کرده که در حال فراهم کردن زیر ساختهای لازم برای این کار است.
فاطمه مقیمی در گفتگو با نسیم آنلاین افزود: همچنان هیچ یک از بانک‌های اروپایی برای اتصال به سوئیفت و یا بازگشایی ال سی با بانکهای ما همکاری نمی‌کنند و منتظرند تا آمریکا برای همکاری مجدد با ایران تضمین‌های لازم را به آنها بدهد.
این عضو اتاق بازرگانی به نسیم آنلاین تصریح کرد: در شرایط موجود نمی‌توان گفت که بانکهای کشور بعد از برجام مشکل اتصال به سوئیفت و بازگشایی ال‌سی ندارند و برای اعلام نظر قطعی در این خصوص باید منتظر نتایج رایزنی‌ها باشیم.
ظاهرا ادعاهای دولت درباره رفع تحریم‌های مالی که تا قبل از انتخابات مجلس چندین مرتبه و از سوی مسئولان مختلف تکرار شده بود، چندان با واقعیت مطابق نیست و باید منتظر ماند که بعد از اتمام انتخابات روایت‌های مستندی از سوی دولت در این رابطه مطرح خواهد شد یا خیر.