kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


 افزایش 70 درصدی واردات بنزین
جام جم
جام جم درباره افزایش واردات بنزین در سال جاری نوشت:‌ هفته گذشته در گرماگرم انتخابات خبری منتشر شد که کمتر مورد توجه قرار گرفت و آن، اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره افزایش واردات بنزین در سال جاری بود.
آن‌طور که عباس کاظمی به خبرگزاری وزارت نفت (شانا) گفته، امسال بطور متوسط روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرف و در مقابل ۶۲ میلیون لیتر در پالایشگاه‌های کشور تولید شده و به این ترتیب روزانه حدود هشت میلیون لیتر بنزین نیز به کشور وارد شده است.
اظهارات این مسئول نفتی نشان از افزایش چشمگیر واردات بنزین در سال جاری نسبت به چند سال اخیر دارد؛ به طوری که واردات هشت میلیون لیتری بنزین در سال جاری بیانگر افزایش 70 درصدی نسبت به واردات سال قبل، 128 درصدی نسبت به سال 92 و 344 درصدی نسبت به سال 91 است.
کارشناسان علت صعودی شدن واردات بنزین در سه سال اخیر را توقف مدیریت تقاضا با لغو سهمیه‌بندی بنزین از یک سو و کندی پیشرفت طرح‌های افزایش تولید داخل از سوی دیگر می‌دانند که مجتمع عظیم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مهم‌ترین نمونه آن است که وعده‌ها برای تکمیل آن هنوز محقق نشده است. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مهم‌ترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت پس از پارس‌جنوبی است. قرار است این پالایشگاه روزانه 36 میلیون لیتر بنزین، 14 میلیون لیتر نفت‌گاز، دو میلیون لیتر گاز میعان و سه میلیون لیتر سوخت جت سبک تولید کند. این تاخیرهای مکرر از بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حالی رخ می‌دهد که به گفته محمود شیری، مدیرعامل شرکت تاپیکو (سهامدار اصلی این پالایشگاه) هزینه هر روز تاخیر در راه‌اندازی آن 30 میلیون یورو است....

صدای ناقوس تعطیلی كارخانه‌ها
جوان
جوان از وضعیت رکود اقتصادی کشور گزارش داده است: آگهي فروش كارخانجات و واحدهاي توليدي يكي پس از ديگري در فضاي حقيقي و مجازي قرار مي‌گيرد، به نظر مي‌رسد طولاني شدن مدت انتظار جهت بهبود شرايط اقتصادي، صاحبان بنگاه‌هاي تعطيل شده را بر آن داشته تا با فروش بنگاه خود عطاي توليد را به لقايش بسپارند و از اين حوزه بر‌اي هميشه خارج شوند، در اين بين بخشي از مسئله آن است كه عده زيادي كارگر شغل خود را به دليل تعطيلي كارخانجات از دست داده‌اند و در شرايطي كه از منبع درآمدي برخوردار نيستند با بي‌پولي به استقبال شب عيد مي‌روند.
به گزارش «جوان»، آمارها و اخبار 2/5 سال گذشته نشان مي‌دهد کارخانجات بسياري به حالت تعطيلي درآمده و واحدهاي تجاري متعددي بوده‌اند که به واسطه عدم حمايت‌هاي دولت، اقدام به اخراج کارگران خود کرده‌اند؛ موضوعي که منجر به افزايش روند بيکاري در کشور شده است، البته اين آگاهي نشان مي‌دهد كه هيچ يك از بسته‌هاي خروج از ركود اقتصادي دولت كارگر نيفتاده و نتيجه تمركز بيش از حد دولت روي مسئله هسته‌اي و كنترل تورم به تعميق ركود منجر شده است...
طبق آخرين آمار در حال حاضر هزار و 500 واحد صنعتي توليدي در دو سال گذشته تعطيل شده ... پيش‌تر از اين نيز كارشناسان اقتصادي از به صدا درآمدن ناقوس تعطيلي كارخانجات و بيكاري كارگران به دليل ناكارآمدي برنامه‌هاي دولت و توجه بيش از اندازه اين نهاد به برجام و كنترل تورم خبر داده بودند.

بازار ایران در اختیار کالاهای کره‌ای
جهان صنعت
روزنامه جهان صنعت از واردات کالاهای مصرفی کره‌ای انتقاد کرده است: در جریان ورود هیات‌های تجاری مختلف به کشورمان در پسابرجام، کره‌ای‌ها نیز قرار بود تا در قالب هیاتی ١٣٠ نفره، ٢۴ فوریه یعنی پنجم اسفندماه وارد ایران شوند و حال با کمی تاخیر ٢٨ فوریه به ایران می‌آیند...
تاکنون سیاست کره به‌گونه‌ای بوده است که کالاهای نهایی خود را وارد بازار ایران کرده و حتی در حال حاضر هم بازار پر از کالاهای کره‌ای است به‌گونه‌ای که اگر کره‌ای‌ها پایشان را در بازار ایران بگذارند، با کالاهای تولید خودشان مواجه می‌شوند.
واقعیت این است که کره کشوری محافظه‌کار است که در زمان تحریم نه‌تنها قوانین تحریم‌ را صددرصد رعایت کرد بلکه از آن هم فراتر رفت و در مواردی که شامل تحریم‌ها نبود، هم ارتباط خود با ایران را قطع کرد. اما اکنون وقت آن است کره بی‌مهری خود نسبت به ایران در دوره تحریم‌ها را جبران کند و ایران را بازار مصرفی کالاهای تولیدی خود نپندارد.
با وجود اقبال مردم ایران به محصولات کره‌ای تاکنون هیچ‌کدام از شرکت‌های این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند؛ در حالی که در زمینه تولید مشترک خودرو و لوازم خانگی بسترها فراهم است و اگرچه پیش از این نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

ایرباس 380، از 2013 هیچ سفارشی نداشت!
دنیای اقتصاد
این روزنامه حامی دولت درباره خرید ایرباس نوشت: مجله فورچون آمریکا اعلام کرد: سفارش ایران به رکود سفارش هواپیماهای 380 ایرباس پایان داد؛ چراکه از اواخر سال 2013 تاکنون هیچ سفارشی برای خرید این نوع هواپیما از سوی شرکت‌های خطوط هوایی به ایرباس ارائه نشده بود.
از سوی دیگر این شرکت قصد داشت تا به دلیل نبود سفارش کافی تولید برخی از مدل‌های خود نظیر ایرباس 330 را کاهش دهد؛ به همین دلیل تولید این مدل سال گذشته از 10 فروند در ماه به 6 فروند کاهش یافته بود، اما با سفارش ایران و اعلام خرید 45 فروند ایرباس 330 به نظر می‌رسد ایرباس در حال افزایش میزان تولید هواپیماهای خود است؛ به گونه‌ای که اعلام کرده است میزان تولید 330 را از 6 فروند در ماه به 7 فروند در ماه افزایش خواهد داد. ایرباس همچنین تایید کرده که میزان سفارش‌های مدل 380 این شرکت بسیار پایین بوده است.

رکود در بازار مسکن جدی است
شرق
این روزنامه حامی دولت نیز از رکود مسکن انتقاد کرده است: «آيا بخش مسكن در سال آتي از ركود خارج مي‌شود؟» اين سؤالي است كه از جانب بسياري از مردم در روزهاي پس‌از برجام مطرح مي‌شود. درباره پاسخ اين سؤال اتفاق نظر وجود ندارد. مسئولان وزارت مسكن با تأكيد بر اينكه اكنون برجام رخ داده و در كنار آن ابزارهايي مانند طرح پس‌انداز مسكن با استقبال مردم مواجه شده، شاهد رونق مسكن در سال آينده خواهيم بود، اما در كنار آن برخي از كارشناسان معتقدند امكان خروج از ركود در بخش مسكن به‌سادگي ميسر نيست و سال آينده نيز نمي‌توان به آن اميد داشت...
دولت باید تلاش کند تکلیف خانه‌های خالی را با کاهش‌دادن قیمت‌ها در حالی که نه دستوری بلکه به صورت کمک‌نکردن بیهوده با سرمایه‌های ملی مشخص کند. در واقع با بستن مالیات بر خانه‌های خالی کاری کند تا این خانه‌ها یا به اجاره یا به فروش روند. به اعتقاد من، وزارت مسکن همچنان با سیاست‌های قبلی قصد دارد مشکلات بازار مسکن را حل کند. این سیاست اکنون جوابگو نیست؛ این سیاست زمانی جوابگو بود که خانه کم بود و مردم توانایی خرید مسکن را داشتند اما درعین‌حال برای کسب ارزش افزوده بیشتر دست به خرید آن می‌زدند. در شرایط کنونی، رکود در بازار مسکن جدی است.