kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱

ابراز انزجار نخست‌وزیر عراق از اهانت امارات به حشد‌الشعبی

نخست‌وزیر عراق نسبت به اظهارات وزیر خارجه امارات در مسکو علیه بسیج مردمی (حشد الشعبی)، به شدت ابراز انزجار کرد.


«حیدر عبادی» طی بیانیه‌ای، اظهارات «عبدالله بن زاید‌ آل‌نهیان» در مسکو علیه بسیج مردمی عراق را به شدت مورد انتقاد قرار داد. عبدالله بن‌زاید به «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته بود، اگر قرار است گروه‌های «داعش» و «جبهه النصره» نابود شوند، «حزب‌الله» لبنان و «بسیج مردمی» عراق نیز باید از بین بروند. آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، در بیانیه عبادی آمده است: «قرار دادن نیروهای بسیج مردمی در کنار گروه‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم. بسیج مردمی و رزمندگان داوطلب، قهرمانانی هستند که در کنار نیروهای دلیر امنیتی ما مقابل گروه تروریستی داعش ایستاده‌اند.»
نخست‌وزیر عراق خطاب به وزیر خارجه امارات افزود: «کشورها باید عراق را در جنگ کمک کنند و در کنارش بایستند. [نه اینکه به بسیج مردمی حمله کنند.]
اظهارات «عبدالله بن‌زاید» در مسکو علاوه بر اینکه ثابت می‌کند ابوظبی در پشت گروه‌های تروریستی بدنامی چون داعش و النصره قرار دارد، همدستی امارات با اسرائیل را در از بین بردن جبهه مقاومت ضدصهیونیستی نیز ثابت می‌کند.«احمد الاسدی» سخنگوی شورای بسیج مردمی عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، اظهارات وزیر خارجه امارات را به «پروبال زدن یک گنجشک لرزان و گرفتار» تشبیه و تصریح کرد که «عبدالله‌بن زاید با این اظهارات خجالت‌آور و مغرضانه خود، روی تروریسم را سفید کرد و پا را روی حق گذاشت و خون مردم بی‌گناه را نادیده گرفت.»
آخرین خبرها حاکیست دولت عراق دیروز سفیر امارات را فرا خواند.
علاوه بر وزیر خارجه امارات، وزیر خارجه ترکیه نیز اظهارات توهین‌آمیزی را نسبت به عراق ابراز داشت: «مولود چاوش اوغلو» گفت که آمریکا عراق را به ایران واگذار کرده است! «احمد جمال» سخنگوی وزارت خارجه عراق اما، در واکنش به این اظهارات، گفت: «وزارت خارجه این اظهارات را تعرض آشکار به اصل احترام متقابل میان کشورها و نیز آن را مداخله آشکار در امور داخلی عراق می‌داند.» «جمال» از آنکارا خواست اصول حسن همجواری را حفظ کند. یک مقام دیگر ترکیه نیز اخیراً مدعی شده بود که هم‌اکنون در عراق و ترکیه جنگ میان سنی و شیعه جریان دارد.
در همین‌حال، «اسکندر وتوت» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق به خبرگزاری فارس گفت، ترکیه با تحرکات در شمال عراق، قصد تجزیه کشور را دارد. وی آمریکا و رژیم صهیونیستی را نیز در این توطئه دخیل دانست.
خبر دیگر از عراق اینکه، دیروز نیروهای دولتی 37 تروریست را در منطقه «طوز خورماتو» در استان «کرکوک» از پای درآوردند.