kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
دو تن از رهبران اروپایی هشدار دادند

خطر فروپاشی اتحادیه اروپا جدی و واقعی است

دو نفر دیگر از مقامات اتحادیه اروپا نیز نسبت به خطر «جدی» فروپاشی اتحادیه اروپا بر اثر بحران پناهجویان هشدار دادند.


طی ماه‌های گذشته بسیاری از کارشناسان و رهبران اتحادیه اروپا با اشاره به هجوم گسترده پناهجویان به قاره سبز نسبت به فروپاشی پیمان‌ شنگن و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند.
دیروز رئیس‌جمهور آلمان نیز ضمن هشدار درباره «فروپاشی اتحادیه اروپا» در سایه بحران پناهندگان از دولت آلمان خواست که در مقابله با این مسئله راه‌های جدیدی را انتخاب کند. به گزارش تسنیم «یوآخیم گاوک»، گفت: «ما می‌توانیم به کشورها این انتقاد را وارد کنیم که در حمایت از منافع خود و بدون تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا، ورود پناهندگان را محدود می‌کنند یا می خواهند آن را متوقف کنند. اما این غیر ممکن نیست که راه‌حل‌های اروپایی و منطقه‌ای تکمیل‌کننده هم باشند.»
رئیس‌جمهور آلمان تصویر دراماتیکی از اروپا را در بحران پناهندگان مشخص کرده و همه کشورهای عضو این اتحادیه را به «آمادگی برای توافق و تفاهم» فراخوانده و گفت: «این طور نباید باشد که اتحادیه اروپا دچار جدایی شده و یک پروژه اتحاد که دهه‌ها تشکیل شده در سایه مسئله پناهندگان دچار فروپاشی شود.»
  «کریستوس استیلیاندس» کمیسر امور بشردوستانه و مدیریت بحران اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر «اینکه ما وظیفه داریم به پناهندگان کمک کنیم»، اروپا را در «آستانه سقوط» ارزیابی کرد.
کمیسر اتحادیه اروپا تصریح کرد که «بحران پناهندگان اتحاد، رواداری و باز بودن ما را به آزمون گذاشته است. این ارکان اتحادیه اروپا باید دست در دست هم و با تعهد حفاظت از مرزهای خارجی حفظ شود.» وی ایجاد دیوارها و حصارهای داخلی در اتحادیه اروپا را حلال مشکل ندانسته و گفت: «هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند این بحران را حل کند و ما باید با هم همکاری کنیم.»
 روزنامه نیویورک تایمز نیز اخیرا در گزارشی دراین باره نوشته بود  «این بحران با هیچ یک از کشتی‌های «ناتو» در دریای «اژه» حل شدنی نیست . بحران پناهجویان، شکافی است که درون اتحادیه اروپا ایجاد شده است. کشورهای این حوزه آنقدر ضعیفند که نتوانسته‌اند به یک جریان انسانی متشکل از انسان‌هایی درمانده که برای نجات جانشان دست یاری به سوی اروپا دراز کرده‌اند، پاسخی منسجم و انساندوستانه بدهد.»