kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸

کوتاه از سراسر جهان


روسیه
ایتار تاس:‌کمیسیون حقوق بشر روسیه در گزارشی اعلام کرد موارد متعددی از نقض حقوق بشر در آمریکا، ترکیه و اوکراین وجود دارد که نشان می‌‌دهد این کشورها به رعایت حقوق بشر پایبند نیستند. این کمیسیون همچنین تاکید کرده  که گوانتانامو باز است، مجازات اعدام در  این کشورها وجود دارد و پلیس آمریکا از سلاح علیه شهروندان غیرمسلح استفاده می‌کند.
چین
ایرنا: چین ضمن هشدار نسبت به آمادگی برخی گروه‌های تروریستی برای ضربه زدن به کشورش تاکید کرده تحمل فعالیت‌های تروریستی را در داخل کشورش ندارد و اجازه نمی‌دهد امنیت شهروندانش با چنین اقداماتی به مخاطره بیفتد.
کوزوو
بی‌بی‌سی: نمایندگان پارلمان کوزوو، «هاشم تاچی» را که سابقا در مقام وزیر خارجه بود به عنوان رئیس‌جمهور جدید این جمهوری برگزیدند اما در پایان روز، این انتخاب با اعتراضات و پرتاب گاز اشک‌آور همراه شد. هاشم تاچی 47 ساله در جریان استقلال کوزوو از صربستان از رهبران چریک بود.
رژیم صهیونیستی
قدسنا: دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «اسرائيل هیوم» گفته «من بهترین دوست اسرائیل هستم». این نامزد جنجالی این را هم گفته که «دختر من با یک یهودی که از حامیان پرشور اسرائيل است ازدواج کرده و من دوستی قوی برای اسرائيل هستم.»
مصر
تسنیم: رئيس مجلس «الشعب» مصر یک عضو این مجلس را به خاطر این که اخیرا در منزل خود با سفیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود، از پارلمان اخراج کرد.  این اقدام موجب تحسین و استقبال دیگر نمایندگان قرار گرفت و آنها رضایت خود را با کف زدن و ابراز شادمانی نشان دادند.
افغانستان
خبرگزاری صدا و سیما: کمتر از یک هفته پس از گذشت تعیین زمان برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان یک حمله انتحاری مهیب در استان کنر این کشور 12 کشته و 40 زخمی برجا گذاشت. هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است.
سومالی
ایسنا: تروریست‌های گروه الشباب که شاخه‌ای از القاعده هستند با حمله به هتلی در «موگادیشو» پایتخت سومالی دست‌کم 9 نفر را کشته و تعدادی را مجروح کرده‌اند. این عملیات یک روز پس از حمله خمپاره‌ای به کاخ ریاست جمهوری در موگادیشو صورت گرفته که طی آن سه تن کشته شدند.
امارات
رای الیوم: فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات اعلام کرد بیش از 56 افسر و نظامی اماراتی در یمن کشته شده‌اند. گرچه امارات به این تعداد از نظامیان کشته شده خود اعتراف کرده است اما با توجه به گزارش‌های رسانه‌های مستقل به نظر می‌رسد تعداد نظامیان اماراتی که در یمن کشته شده‌اند بیش از اینها باشد.