kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵
در دیدار با فضلا، علما و طلاب هرمزگان

رئیس‌جمهور: وحدت میان مسلمانان آرمان بزرگ اسلام است

رئیس‌جمهوری با بیان این که خیلی‌ها دلشان می‌خواهد در میان مذاهب اسلامی تفرقه و اختلاف باشد، گفت: وحدت میان مسلمانان یکی از آرمان‌های بزرگ اسلام و شخص پیامبر(ص) بوده است.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با علما، فضلا و طلاب هرمزگانی این مطلب را بیان کرد.
روحانی با تاکید بر این که اختلاف به معنای تفاوت‌نظر، تفاوت برداشت و تفسیر مشکلی ندارد، ادامه داد: اگر اختلاف به معنای تنازع و رودر روی هم قرار گرفتن باشد، جامعه را به سمت انشقاق پیش می‌برد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در برداشت اول تضارب آرا اتفاق می‌افتد، اما نگاه دوم می‌تواند برای جامعه بسیار خطرناک باشد.
روحانی تصریح کرد: امروز مشکلات فراوانی داریم و در سطح جهان بدخواهانی هستند که می‌خواهند فاصله میان امت اسلامی را بیشتر کنند و گاهی وقت‌ها در منطقه ما هم افرادی هستند که تحت‌تاثیر آن بدخواهان قرار می‌گیرند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی درباره حق غنی‌سازی کشورمان تصریح کرد: کسی نمی‌خواهد این حق را به ما بدهد چرا که غنی‌سازی حق طبیعی ما است.
روحانی ادامه داد: فناوری‌های صلح‌آمیز حق همه ملت‌ها است و ما می‌خواهیم دنیا در اجرای این حق برای ما مزاحمتی ایجاد نکنند.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که در متن برنامه اقدام مشترک بر غنی‌سازی در نطنز یا فردو تصریح شده است، ادامه داد: بحث در باره گسترش برنامه‌های هسته‌ای است، اما همواره بر حق طبیعی و مسلم خود تاکید کرده‌ایم و در عین حال به دنبال برطرف کردن ظلم‌های ناروایی که بوده است هستیم.
رئیس‌جمهوری با بیان این که قدم‌های قابل پیش‌بینی را برداشته‌ایم، اضافه کرد: امیدواریم در مدت شش ماه به جایی برسیم که هم فشارها از مردم برداشته شود و هم حقوق هسته‌ای را دنبال کنیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: هیچ کاری بدون زیرساخت فرهنگی امکان‌پذیر نیست و اگر می‌خواهیم در اقتصادی قدمی به جلو برداریم، باید مردم از نظر فرهنگی آماده شوند.
بازدید کارخانه فولاد و بندر شهید رجایی
رئیس‌جمهوری با حضور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس از کارخانه فولاد هرمزگان که از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های فولاد کشور است، بازدید کرد.
در این بازدید که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم حضور دارد، رئیس‌جمهوری از بخش‌های مختلف این کارخانه دیدن کرد و در جریان پیشرفت‌ها قرار گرفت.
روحانی در ادامه سفر خود به استان هرمزگان از مجتمع‌ بندری شهید رجایی بازدید کرد.
رئیس دولت یازدهم در بدو ورود به مجتمع بندری شهید رجایی مورد استقبال فعالان و کارکنان دریایی و بندری و شرکت‌های بخش خصوصی مستقر در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور قرار گرفت.
تورم در سال آینده به 25 درصد کاهش می‌یابد
رئیس جمهور گفت: نرخ تورم تا پایان سال جاری به 35 درصد و در سال آینده به 25 درصد کاهش می‌یابد.
به گزارش  خبرنگار کیهان از جاسک حسن روحانی ظهر دیروز در جمع مردم جاسک افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز که بخشی از طرح هدفمندی یارانه‌ها و مصوب مجلس است و با شیب مناسبی صورت خواهد گرفت، به نحوی که طی سال آینده رشد تورم کاهش و گرانی کنترل می‌شود.
وی گفت: پس از چندین سال سرانجام در سال 93 دارای رشد اقتصادی خواهیم شد که این امر رونق و تقویت حوزه اشتغال را در پی دارد.
وی گفت: هرمزگان دارای استعداد فراوانی برای رشد و توسعه است مخصوصاً در سواحل این استان از غربی‌ترین نقطه ساحلی تا شرقی‌ترین نقطه ساحلی استان استعداد فراوان برای بخش صنعت، بخش کشاورزی، حمل و نقل و همچنین برای توسعه در بخش دریا وجود دارد.
وی افزود: جاسک که امروز به عنوان یک بندر کوچک در کنار ساحل دریای عمان و مکران جلوه‌گری می‌کند در آینده نزدیک تبدیل به مرکز مهم صنعتی در این منطقه خواهد شد.
رئیس جمهور ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد تحول نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در این منطقه بودیم و این تحول ادامه پیدا می‌کند و به عنوان یک منطقه دریایی مهم برای آب‌های ساحلی جنوب ایران و همچنین برای امنیت دریایی در کل این منطقه و ظهور و بروز دلاوری‌های دریادلان در کل منطقه حساس خلیج فارس و دریای عمان و حتی اقیانوس هند است.
وی بیان داشت: علاوه بر نیروی دریایی، منطقه جاسک به یک منطقه اقتصادی مهم انرژی‌بر تبدیل خواهد شد.
روحانی تصریح کرد: ما باید ساحل مکران را آباد کنیم و همه دست به دست هم خواهیم داد و این کار مهم را به سرانجام خواهیم رساند.
وی اولین برنامه برای این منطقه را برنامه جاده‌ای بین بندرعباس و جاسک عنوان کرد و افزود: بخشی از این جاده تا منطقه میناب به صورت بزرگراه تکمیل خواهد شد و بخشی دیگر تا پایان سال آینده یعنی 93 به صورت بهسازی جاده از میناب به جاسک متصل خواهد شد اما در عین حال برنامه برای ایجاد بزرگراه از میناب به جاسک هم در دست مطالعه و برنامه‌ریزی است و این بزرگراه را هم در طول دولت یازدهم اجرا و تکمیل خواهیم کرد.
به گفته رئیس جمهور، هرکس امروز در جاسک سرمایه‌گذاری کند در آینده منفعت خواهد برد، چرا که این منطقه در آینده یکی از مناطق تجاری، صنعتی و دریایی مهم خواهد شد.
وی گفت: البته برای تحقق برنامه‌های دولت نیاز است که بخشی از شهرستان جاسک به منطقه ویژه تبدیل شود تا بتواند از ظرفیت‌های آن نهایت بهره‌برداری را ببرد.
روحانی در ادامه سخنان خود در جمع مردم این شهرستان که به مسائل اقتصادی کشور اختصاص یافت، اظهار داشت: نیازمندان جامعه و اقشار جامعه که نیازمند به دریافت یارانه نقدی هستند یارانه آنها برقرار و علاوه بر آن سبد کالا نیز دریافت خواهند کرد.
وی همچنین افزود: یک بخش از فعالیت‌های مهم دولت به ساماندهی بهداشت و درمان مردم اختصاص دارد، به نحوی که باید به نیازمندی‌های مردم در این بخش در جای‌جای کشور رسیدگی شود و در قدم اول تمام مردم ایران تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته و آنهایی که تحت پوشش قرار گرفته‌اند، خدمات بهتری را از بیمه‌ها دریافت کنند و ارزش بیمه‌های آنها افزایش می‌یابد.
رئیس دولت یازدهم گفت: ما با استفاده از خط لوله گازی که از منطقه جاسک عبور می‌کند، می‌خواهیم صنایع جدیدی از جمله صنایع مرتبط با پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم را در این منطقه ایجاد کنیم تا زمینه تبدیل آن به یک منطقه صنعتی فراهم آید.
وی گفت: وجود چنین صنایعی نیازمند یک بندرگاه قابل ملاحظه است که ساخت آن نیز پیش‌بینی شده است و این بندرگاه باید توان ارائه خدمات برای صادرات نفت را نیز داشته باشد.
روحانی در ادامه افزود: در این بخش از برنامه‌ها جاسک باید به منطقه‌ای همانند خارک تبدیل شود که امیدواریم ساخت این بندرگاه نیز در همین دولت آغاز و در دولت دوازدهم تکمیل شود.
وی گفت: دولت قصد دارد با توسعه فرودگاه کنونی جاسک آن را به یک فرودگاه بین‌المللی تبدیل کند و طراحی و توسعه این فرودگاه بین‌المللی قدم به قدم در دولت آغاز خواهد شد.
رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که مد نظر است، به ناچار باید در کنار شهر جاسک یک شهر جدید متصل به آن نیز طراحی و ایجاد کنیم تا بتواند نیازهای آینده را در این منطقه پوشش دهد.
وی بیان داشت: برای تجمیع و توسعه طرح فاضلاب جاسک 16 میلیارد تومان طی سال آینده در نظر گرفته شده است.
روحانی اضافه کرد: طرح توسعه بیمارستان 32 تختخوابی جاسک نیز مد نظر دولت قرار دارد که طی آن این بیمارستان 64 تختخوابی خواهد شد.
وی همچنین از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب سد جگین به جاسک طی سال آینده خبر داد.