kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۹
با مصوبه مجلس؛

واحدهای خالی مسکونی مشمول مالیات شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح بندی از قانون مالیات‌های مستقیم مقرر کردند واحدهای خالی مسکونی از این پس مشمول مالیات شوند.
در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 نمایندگان در بررسی بندی از این لایحه اشخاصی را که مجاز نخواهند بود قبل از اخذ گواهی پرداخت مالیات مربوط به موضوع این قانون اموال و دارایی‌های متوفی را به وراث یا موصی له تسلیم کنند و یا به نام آنها ثبت و یا معاملاتی راجع به اموال و دارایی‌های مزبور انجام دهند را مشخص کردند.
بر این اساس بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری، شرکت ها، موسسات، نهادهای عمومی غیردولتی و سایر اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که وجوه نقد یا سفته یا جواهر و یا هر نوع مال دیگر از متوفی نزد خود دارند، مشمول این قانون می‌شوند.
همچنین ادارات ثبت اسناد و املاک موقعی که مال غیر منقول را به اسم وراث یا موصی له ثبت می‌نمایند، دفاتر اسناد رسمی موقعی که می‌خواهند تقسیم نامه یا هر نوع معامله وراث راجع به اموال و دارایی‌های متوفی را ثبت نمایند، شرکت‌هایی که متوفی در آنها مالک سهام یا سهم الشرکه می‌باشد، شرکت‌های کارگزاری، صندوق‌های سرمایه گذار و سایر نهادهای مالی و نیز صندوق‌های دادگستری و صندوق‌های ادارات ثبت اسناد و املاک کشور نیز مشمول این قانون می‌شوند.
مخالفت مجلس با اخذ مالیات
 از واحدهای استیجاری
همچنین اصلاح بندی از این لایحه در دستور کار قرار گرفت که بر اساس آن از واحدهای مسکونی استیجاری بالاتر از 100 متر در تهران و کلانشهر‌ها و شهرستان‌ها تا 150 متر و سایر نقاط تا 200 متر از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف می‌باشند اما بالاتر از این متراژ باید به نسبت مساحت ملک مالیات بپردازند که این بند با مخالفت نمایندگان حذف شد.
در ادامه نمایندگان مجلس با اصلاح بندی از این قانون مقرر کردند واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصدهزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره به این شرح خواهند شد: سال دوم، یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم، برابر مالیات متعلقه  و سال چهارم به بعد، یک و نیم برابر مالیات متعلقه، با تصویب این ماده از این پس واحدهای خالی مسکونی مشمول مالیات خواهند شد.
مبارزه با ویژه‌خواری
شاه کلید اقتصاد مقاومتی است
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه در نطق میان دستور خود با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: همان گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با سران سه قوه راه حل مشکلات اقتصادی را اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه به عوامل درونی دانسته است، باید به این سمت حرکت کنیم.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مقابله با ویژه خواری شاه کلید اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: حجم پولی که نزد ویژه خواران وجود دارد بر شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر منفی گذاشته و باید هر چه سریعتر با آنها برخورد شود.
امیرآبادی با اشاره به انتشار مطالب توهین آمیز به مقدسات در نشریات اظهار داشت: افرادی که امروز از رفع فیلترینگ صحبت می‌کنند همان کسانی هستند که در زمان مسئولیتشان تحمل صدای مخالف را نداشتند و اکنون طرفدار آزادی مطبوعات شده اند.
نماینده مردم قم با اشاره به سخنان فائزه هاشمی در روزهای اخیر، گفت: سخنان این خانم که معتقد است وضع زنان قبل از انقلاب بهتر از الان بوده است مصداق توهین به شیرزنان اسلامی است. از مادران شهید خجالت نمی‌کشید، شاید رژیم پهلوی برای شما بهتر بود اما رشد زنان ایرانی بعد از انقلاب با قبل از آن قابل مقایسه نیست.
به گفته این نماینده مجلس دوره‌ای که با دوچرخه سواری بانوان می‌شد رای مجلس را گرفت گذشته است و رئیس جمهور باید نسبت به این نگرانی ‌ها و مسائل حساس باشد.
همچنین روز گذشته نتایج انتخاب عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اعلام شد.
پیش از این احمد توکلی نماینده مردم تهران عضو این کمیسیون بود که استعفا داد و نمایندگان مجلس، علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران را با 136 رای موافق برای عضویت در این کمیسیون انتخاب کردند.
در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، سؤال ملی نادر قاضی پور نماینده ارومیه و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران از وزیر نفت درخصوص علت عدم استفاده از تولیدات داخلی در پروژه‌های نفت و گاز اعلام وصول شد.
علاوه بر این سوال ملی ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس از وزیر بهداشت و درمان درخصوص عملکرد وزارت بهداشت جهت حل مشکلات بیمارستان‌های دولتی نیز اعلام وصول شد.
همچنین سوال ملی و مشترک روح الله عباس‌پور نماینده مردم بوئین زهرا و سید حسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص علت اقدامات غیر کارشناسی این وزارتخانه بخصوص در حوزه معاونت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
تقاضای تحقیق و تفحص
از عملکرد سهام عدالت
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در جلسه روز گذشته  مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از سهام عدالت را با 15 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.
در شرح تقاضای این تحقیق و تفحص نوشته شده، با عنایت به شرایط خاص سهام عدالت و جایگاه آن در حوزه‌های اقتصادی و نیز اجتماعی و وضعیت فعلی سهام عدالت و عملکرد آن در بخش‌های مختلف از ابهامات جدی برخوردار است و بر این اساس محورهای مهم این تحقیق و تفحص به‌شرح زیر است:
الف ـ نحوه انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت‌های مسئول سهام عدالت که 64 شرکت هستند، چگونه انجام می‌شود؟ ب ـ میزان پرداخت‌های مختلف به اعضا و هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های تعاونی شهرستانی چه‌میزان بوده و بر چه اساسی انجام می‌شود؟ ج‌ـ نحوه انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی استانی براساس چه ضابطه‌ای انجام می‌شود؟ د ـ انجام فعالیت‌های اقتصادی تعاونی‌های استان براساس چه ضوابطی انجام می‌شود؟
سؤال اصلی این تقاضای تحقیق و تفحص نیز «عملکرد فعلی سهام عدالت چگونه می‌باشد؟» است.
محکومیت کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی
روز گذشته «یوناتن بت کلیا» نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را نسبت به کشتار مسلمانان در آفریقای مرکزی صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ آشوب و خون‌ریزی علیه مسلمانان و مسیحیان مظلوم در سوریه و عراق به دست تروریست‌های جهانی، بس نبود، که اکنون یک جنایت دردانگیز در سرزمینی شکل می‌گیرد که هر انسان با وجدان بشری را می‌لرزاند، آن هم در سرزمین سیاه که هنوز یاد قتل عام سیاهان را از یاد نبرده است. در آفریقای مرکزی، در سرزمینی که رنج بردگی، شقاوت، خون‌ریزی و شکنجه‌های دردانگیز در خاطره تاریخ جهان است، اکنون، گروهی خون‌آشام دین‌ستیز به پا خاسته و با نام مسیحیت، به کشتار مسلمانان، جنون‌آمیز، می‌پردازد.
در پایان این بیانیه تاکید شد؛ جامعه جهانی مسیحی آشوری، این حرکت شوم و آزاردهنده را محکوم می‌کند و خواستار توجه وجدان بشری به این گوشه از جهان است. اینان جانیان خون‌آشامی هستند که نه‌تنها زیر لوای مسیحیت نیستند، که از بشریت و وجدان انسانی بی‌خبرند.
جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با اعلام حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترافی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید.
وی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی پارلمان، گفت: با توجه به اینکه هفته آینده زمان سرکشی و حضور همکاران در حوزه‌های انتخابیه است، لذا جلسه بعدی مجلس ساعت 8 صبح روز یکشنبه 18 اسفندماه برگزار می‌شود.