kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
ظریف در بروکسل:

کشورهایی که قصد لشکرکشی دارند به خواست مردم سوریه تن دهند

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: کشورهایی که قصد لشکرکشی دارند، توهم را کنار بگذارند و به خواست مردم سوریه تن دهند.


«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به بروکسل در جمع خبرنگاران در پاسخ به ادعاهای اخیر برخی کشورها برای لشکرکشی به سوریه گفت: واضح است که این حرف‌ها بیشتر شعار تبلیغاتی است. امکانات و توانمندی‌های کشورها کاملا مشخص است و با این بلوف‌های تبلیغاتی مشکلی برای آنها حل نمی‌شود. اما حتی ادعاهایی که مطرح می‌شود می‌تواند باعث تشنج و خطر بیشتر در منطقه شود.
ظریف تاکید کرد: ضرورت دارد همسایگان ما واقعیات را بفهمند و به آن توجه کنند و اوهام را کنار بگذارند و بپذیرند که ناگزیرند به خواست مردم سوریه تن دهند و تصمیم‌گیری برای مردم سوریه را متوقف کنند. تصمیمات را خود مردم سوریه باید بگیرند.
وی با بیان این که مدتی است برای سخنرانی در پارلمان اروپا و دیدار با مسئولان اتحادیه اروپا و مقامات بلژیک از وی دعوت شده، درباره اهداف سفرش به بروکسل گفت: بحث‌های مهمی را با اتحادیه اروپا شروع کرده‌ایم. گفت‌وگوهایی در سطح بالا در سطح معاونین شروع شده و در سفر آینده خانم موگرینی به تهران این گفت‌وگوها در سطح وزیر با حضور کمیسیونرهای مختلف اتحادیه اروپا ادامه پیدا خواهد کرد.
وزیر امور خارجه افزود: در واقع یک همکاری همه‌جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف مورد علاقه دو طرف شروع خواهد شد. روابط با بلژیک نیز به عنوان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا روابط خوبی است.
ظریف خاطرنشان کرد: با توجه به این که تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده سال‌ها ادامه داشته، برداشته شدن آنها و عملیاتی شدن رفع تحریم‌ها نکته‌ای است که مسئولان اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی و ایران در آن دارای منافع مشترک هستند که این موضوعات را ما با جدیت پیگیری کرده‌ایم و باز هم نیاز به هماهنگی داریم که انجام خواهیم داد.
وی موضوعات مهم منطقه‌ای را از موارد مهم دستور کار این سفر عنوان کرد و افزود: ادامه جنگ وحشیانه علیه مردم یمن که کل جامعه بین‌المللی خواهان پایان گرفتن آن و پایان توقف حملات غیرقانونی دولت سعودی علیه مردم یمن یکی دیگر از موضوعات بحث در این سفر خواهد بود.
 ظریف: آمار تلفات در یمن
 بالاتر از تلفات در سوریه است
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در اولین روز سفرش به بروکسل با «یانوش لواندوفسکی» رئیس هیئت روابط با ایران در پارلمان اروپایی دیدار و گفت‌و گو کرد.
ظریف در این دیدار گفت: روابط خوبی بین مجلس ایران و پارلمان اروپا وجود دارد و ما بر تداوم گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا تاکید داریم.
وی با ابراز نگرانی از بحران انسانی در یمن خواستار توجه به موضوع یمن شد و گفت آمار تلفات در یمن بالاتر از تلفات در سوریه است.
لواندوفسکی نیز در این دیدار بر ایجاد پل ارتباطی بین ایران و اروپا به ویژه در زمینه اقتصادی در شرایط پس از سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه تاکید کرد.
وی هم‌چنین بر همکاری در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر، مسایل انسان‌دوستانه و هم‌چنین گسترش مناسبات پارلمانی تاکید و نقش ایران را در حل مسایل منطقه‌ای مهم توصیف کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه برنامه‌های سفرش به بروکسل با «شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک دیدار و گفت‌وگو کرد.