kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷

ورود نفت‌کش‌های غول پیکر اروپایی به سواحل خارگ

پس از 4 سال پای اولین کشتی‌های نفت‌کش اروپایی به پایانه خارگ به عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس باز شد.


به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر به نقل از روابط عمومی پایانه‌های نفتی ایران براین اساس هفته جاری با ورود سه کشتی نفت‌کش تحت اختیار شرکت‌های لوک اویل روسیه، توتال فرانسه و کپسای اسپانیا به منظور صادرات حدود چهار میلیون بشکه نفت، پس از حدود چهار سال بار دیگر پای اولین کشتی‌های نفت‌کش اروپایی به پایانه خارگ به عنوان بزرگ‌ترین پایانه نفتی ایران در خلیج فارس باز شد.
از سوی دیگر با توجه به بازاریابی‌های انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری تعداد دیگری از کشتی‌های نفت‌کش اروپایی به منظور انتقال نفت خام ایران به بازار اروپا در پایانه‌های نفتی کشور لنگراندازی کنند.
در شرایط فعلی علاوه بر این سه شرکت اروپایی، شرکت‌های انی و ساراس ایتالیا، ویتول سوئیس، «ام‌او‌ال» مجارستان، روس نفت روسیه و چندین شرکت انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی دیگر هم خواستار واردات نفت شده و مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده‌اند.
همچنین در طول حدود یک سال گذشته تاکنون کشتی‌های نفت‌کش ژاپن و چین برای انتقال و صادرات نفت ایران بارها در پایانه‌های نفتی کشور پهلوگیری کرده‌اند و در شرایط فعلی توان عملیاتی صادرات نفت خام ایران به بیش از 6 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.