kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰
گزارش خبری کیهان

پیامد کودتای نارنجی تجزیه اوکراین جدی شد

اعزام تفنگدار آمریکایی به کیف، اهتزاز پرچم روسیه در کریمه و دستور آماده‌باش «ولادیمیر پوتین»، نگرانی از تجزیه اوکراین را افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری‌‌ها، رئیس‌جمهور روسیه دیروز به ارتش این کشور دستور داد واحدهای رزمی را در مناطق مرکزی و غربی روسیه در وضعیت آماده‌باش جنگی درآورد و ظرفیت رزمی آنها را بیازماید.
این در حالی است که برخی منابع از احتمال مداخله نظامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین و شبه‌نظامی «کریمه» خبر داده‌اند. دستور آماده‌باش نیروها در مرزهای اوکراین، جدی‌ترین اقدام مسکو در قبال تحولات سیاسی یک هفته اخیر در این کشور است.
خبرگزاری‌ها دیروز به نقل از «سرگئی شوبگو» وزیر دفاع روسیه گزارش دادند، پوتین دیروز دستور برگزاری رزمایش فوری برای سنجش میزان آمادگی ارتش برای نبرد را داد.
دیروز همچنین صدها نفر در شهر «برکوت» شبه جزیره کریمه در حمایت از «ویکتور یانکوویچ» رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان پرچم‌های روسیه و منطقه خودمختار کریمه را در دست داشتند و شعار «زنده باد روسیه» و «زنده باد برکوت» سر دادند. «ولادیمیر کنستانیتنوف» رئیس پارلمان محلی کریمه، در جمع تظاهرکنندگان گفت که قصد ندارد این منطقه را ترک کند و تا آخر در کنار مردم کریمه خواهد ماند. تظاهرکنندگان سپس پرچم روسیه را بر فراز پارلمان کریمه به اهتزاز درآوردند. شبه جزیره کریمه با 25 هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، در جنوب اوکراین و در ساحل دریای سیاه واقع شده است. این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد؛ یک میلیون و 450 هزار نفر روس، 576 هزار اوکراینی و 345 هزار تن نیز تاتار هستند.
یانکوویچ جمعه گذشته «کیف» را ترک کرد و به نقطه نامعلومی رفت. مخالفان دولت نیز از این فرصت استفاده و حکومت را ساقط کردند. در حال حاضر پارلمان اوکراین اداره کشور را برعهده دارد و از روز یکشنبه نیز «الکساندر  تورچینوف» رئیس مجلس، به عنوان رئیس‌جمهور موقت منصوب شده است.
به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون احتمال تجزیه اوکراین به دو بخش شرقی و غربی قوت گرفته و این از نخستین پیامدهای کودتای نارنجی در پایتخت است.
نمایندگان پارلمان اوکراین نیز نسبت به آنچه که آن را «نشانه‌های خطرناک جدایی‌طلبی» خوانده، هشدار داده‌اند. به گفته آنها، ممکن است مناطق روس‌‌زبان شرق و جنوب شرق اوکراین دست به شورش بزنند و از اوکراین جدا شوند. تورچینوف (رئیس‌جمهور موقت) نیز نسبت به تجزیه و دو تکه شدن اوکراین هشدار داد. در همین حال، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، از اتحادیه اروپا و کشورهای  غربی خواست با موضوع اوکراین بی‌طرفانه برخورد کنند. لاوروف گفت، فعالیت گروه‌های راست افراطی در اوکراین می‌تواند به ثبات در منطقه آسیب بزند.
این اظهارات در حالی صورت می‌‌گیرد که اتحادیه اروپا به مخالفان دولت برکنار شده یانکوویچ وعده کمک‌های اقتصادی را داده است. دولت‌های اروپایی قصد دارند علاوه بر کمک‌های مالی از طریق اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، سرمایه‌داران اروپایی را نیز برای سرمایه‌‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت، به اوکراین سوق دهند.
در این حال دولت آمریکا رئیس‌جمهور موقت اوکراین را  به رسمیت شناخت. این در حالی است که مقامات مسکو می‌‌گویند یانکوویچ با کودتا برکنار شده است.
با افزایش تنش میان  آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، برخی کارشناسان از بازگشت جهان به دوران جنگ سرد سخن می‌گویند.«جان کری»،‌ وزیر خارجه آمریکا، به افزایش تنش میان آمریکا و روسیه واکنش نشان داد و گفت، بحران اوکراین نباید باعث بروز تنش و خصومت میان مسکو و واشنگتن شود.
کارشناسان می‌‌گویند موضع‌گیری غیر صریح و مبهم کاخ سفید در قبال تحولات اوکراین، به خاطر این است که واشنگتن دقیقا نمی‌داند  مسکو طی روزهای آینده چه واکنشی نسبت به آنچه در کیف روی داده است، نشان خواهد داد.
آمریکا همچنین قصد دارد به بهانه حفاظت از سفارت خود در اوکراین، شماری از تفنگداران آمریکایی را به کیف اعزام کند. در مورد شمار دقیق این تفنگداران گزارشی نرسیده است.
یک هيئت آمریکایی نیز تحت ریاست «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا، دیروز وارد اوکراین شد تا مستقیما در روند سیاسی جدید اوکراین و شکل‌گیری دولت جدید به نارنجی‌ها کمک کند. تعدادی از کارشناسان مالی نیز در جمع این هیئت حضور دارند.
نارنجی‌های حاکم نیروهای ضد شورش را منحل کردند و رئیس‌جمهور موقت مسئولیت نیروهای مسلح را برعهده گرفت.
به گفته برخی منابع، دیروز اعضای کابینه دولت کودتایی مشخص شد. البته، مجلس اوکراین باید به این افراد رای اعتماد بدهد.
«ویتالی کلیجکو» از رهبران کودتای نارنجی نیز گفت مایل است رئیس‌جمهور اوکراین شود.
خبر دیگر اینکه، «فیلیپ هاموند» وزیر دفاع انگلیس، به روسیه در مورد دخالت نظامی در اوکراین هشدار داد.