kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱
علی‌رغم شایعه‌پراکنی‌ها صورت گرفت

ناکامی دلالان در ملتهب کردن بازار سکه و ارز

علیرغم شایعه پراکنی دلالان مبنی بر افزایش قیمت سکه و ارز در روزهای آینده، دیروز نرخ دلار و طلا کاهش شدیدی یافت.
به گزارش خبرنگار ما، برخی دلالان بازار سکه و ارز طی روزهای اخیر به بهانه نزدیکی شب عید و مسافرت‌های خارجی و نیز افزایش چند دلاری اونس جهانی مدعی بودند که نرخ دلار و سکه تا پایان سال به شدت بالا خواهد رفت و برهمین اساس سعی در التهاب آفرینی در بازار سکه و ارز داشتند. اما برخلاف ادعای سفته‌بازان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که طی دو سه روز گذشته با همان التهاب آفرینی به مرز یک میلیون تومان رسیده بود دیروز روند نزولی به خود گرفت و با کاهش 19 هزار تومانی به 974 هزار تومان تنزل یافت.
همچنین قیمت سکه یک گرمی هم روز چهارشنبه با افت 3 هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه به 192 هزار تومان کاهش یافت.
بر همین اساس نرخ دلار هم که با جوسازی دلالان به بالای 3 هزار تومان رسیده بود دیروز با 30 تومان کاهش به 2995 تومان رسید و یورو هم 10 تومان نسبت به روز سه‌شنبه ارزان‌تر شد و حدود 4140 تومان معامله شد.
البته کارشناسان بازار سکه و ارز معتقدند برای ثبات قیمت‌ها در این بازار و جلوگیری از نوسانات بی‌منطق، مسئولان و مردم باید هوشیاری لازم را داشته باشند.
وظیفه مسئولان از جمله مقامات بانک مرکزی این است که باید مدام نسبت به رصد بازار اقدام کرده و در هنگام نیاز با حضور به موقع و مؤثر مانع از جولان دلالان شوند، مردم هم باید به جای توجه به شایعات، به اخبار منابع رسمی بها بدهند و سعی کنند سرمایه‌های خود را به بازارهای صحیح از جمله بورس و یا بانک هدایت کنند.
در همین باره محمد حسین تسلیمی کارشناس بازار آتی سکه با اشاره به اینکه سفته‌بازان بازار دلار طی دو، سه روز گذشته فعال شده و به افزایش قیمت‌ها دامن زده‌اند، گفت: سفته‌بازان و برخی افراد با مطرح کردن موضوعاتی همچون خرید شب عید و دلارهای مسافرتی درصدد افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند.
وی به فارس گفت: روز سه‌شنبه سکه نقدی در اوج خود به 993 هزار تومان و دلار نیز 3020 تومان معامله شد و به دنبال آن سر رسیدهای سکه آتی طلا با افزایش بی‌رویه مواجه شد؛ این افزایش موجب تعجب تحلیل‌گران و فعالان واقعی بازار شده است.
این کارشناس بازار آتی سکه طلا با تأکید بر اینکه طی روزهای گذشته برخی روزنامه‌های اقتصادی هم تحرکاتی را علیه کاهش قیمت و جوسازی برای خرید آغاز کرده بودند گفت: این در حالی است که تحلیل‌های همین روزنامه‌ها طی ماه‌های گذشته فقط بر کاهش قیمت استوار بود.
وی گفت: این گونه اخبار که موجب هدایت بازار به سمت فروش طی ماه‌های اخیر شده بود طی روزهای گذشته تغییر جهت داده و علیه کاهش قیمت شد و لذا همین رویه تب افزایش قیمت‌ها را بالا برد.
این کارشناس بازار آتی سکه طلا با اشاره به اینکه در حالی روز سه‌شنبه دلار برای ساعتی بالای 3000 تومان معامله شد، که تیتر این گونه جراید شکستن سطح 3000 تومانی دلار را نشانه رفته بود، گفت: هم اکنون افزایش بی‌رویه نرخ‌های سر رسید سکه‌های آتی را شاهد هستیم و فعالان بازار در سال‌های گذشته شاهد بوده‌اند که هیچ وقت فاصله سر رسید اول و دوم نمی‌تواند از مابقی بیشتر باشد.
تسلیمی گفت: این نشانه‌ها حاکی از عدم وجود منطق در قیمت‌هاست و به زودی با تداوم چنین روندی، افت شدید قیمت به وجود می‌آید.
وی افزود: در حال حاضر بهترین پیشنهاد برای فعالان بازار سکه آتی، نگاه بلند مدت است و شایعه‌پراکنی‌ها در خصوص افزایش قیمت دلار و سکه به دلیل رسیدن به ایام شب عید توجیه منطقی ندارد.
تسلیمی بااشاره به ارائه آماری از مسافرت‌های آژانس‌های مسافربری تأکید کرد: هم اکنون میزان مسافرت‌ها به یک سوم کاهش پیدا کرده و قشر توانمند جامعه نیز ارز مورد نیاز را از گذشته در اختیار دارد.
وی گفت: هم اکنون تقاضایی که منجر به افزایش قیمت شود، وجود ندارد و اکنون نیز هیچ کدام از سازمان‌های دولتی طبق قانون اجازه هدیه دادن سکه به کارمندان زیرمجموعه را ندارد.
این کارشناس بازار آتی سکه با تحلیل روند فعلی طلای جهانی گفت: افزایش اونس به جایی رسیده که دیگر تحلیل‌گران حرفه‌ای افزایشی برای آن پیش‌بینی نمی‌کنند و انتظار فروش در مرز قیمت‌های 1360 دلار نیز وجود دارد.