kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم گشایش یافت

یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حضرات آیات جعفر سبحانی از مراجع تقلید و مرتضی مقتدایی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، در مصلای قدس قم آغاز به کار کرد.

قم- خبرنگار کیهان:

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، با اشاره به اینکه وضعیت بازار نشر کشور نابسامان است، گفت: متاسفانه کتاب از سبد هزینه خانوار حذف شده و این اقدام، مشکلاتی را برای سطح فکری جامعه ایجاد می‌کند.
علی لاریجانی افزود: باید از همه ظرفیت‌ها برای رشد و بالندگی حوزه نشر، ساماندهی توزیع کتاب و قرار گرفتن سهم کتاب در سبد هزینه خانوار، استفاده کنیم و برپایی نمایشگاه کتاب می‌تواند در رشد فکری مردم تاثیر زیادی داشته باشد.
وی ادامه داد: شرایط نشر در کشور مناسب نیست، با اینکه با یک قشر فرهیخته مواجه هستیم و این قشر از جمله صنف‌هایی هستند که نجیبانه و به صورت قانع فعالیت می‌کنند ولی مجموعه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که گردش کار اقتصادی نشر، بسامان نیست و اگر کتاب از سبد هزینه‌های مردم حذف و یا کم شود این از مؤلفه‌های هشداردهنده است.
لاریجانی توزیع کتاب را از مشکلات فراروی بازار نشر دانست و گفت: سال‌ها در زمینه توزیع کتاب، پیشنهادها و راهکارهایی توسط ناشران ارائه شده است ولی تاکنون آنها نتوانستند زنجیره‌مناسبی از توزیع را ایجاد کنند.
رئیس قوه مقننه گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب تا حدودی به این وضعیت، کمک‌کننده است ولی امر دائمی برای توزیع محسوب نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مجمع ناشران برای خارج شدن از این وضعیت، پیشنهاد تاسیس موسسه‌ای برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب در کشور را ارائه داد و این فکر مناسب است.
لاریجانی با اشاره به اینکه امروز در کشور فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توزیع کتاب  نداریم، گفت: تاسیس این موسسه برای توزیع کتاب، نیاز به حمایت دارد و در فصل بودجه، اگر این پیشنهاد سامان پیدا کند، وضعیت چرخه اقتصادی ناشران در کشور بهبود می‌یابد و راهکار دیگر ایجاد موسسه‌هایی در قم برای ترویج معارف اهل بیت(ع) است.
وی ادامه داد: در حوزه نشر، با رقیبان مهمی در منطقه روبه‌رو هستیم و باید در این زمینه خوب سرمایه‌گذاری شود و ما نیز از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در این امر آمادگی داریم.
لاریجانی گفت: ایجاد صنایع جانبی برای صنایع نشر باعث خواهد شد که کتاب‌ها با وضعیت مناسبی ارائه شود، ما برای صاحبان کتاب می‌توانیم مشوق‌های صادراتی در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: نشر و توزیع کتاب‌های عربی هم می‌تواند به حرکت فکری در عالم اسلام تاثیرگذار باشد و وضعیت اقتصادی ناشران را بهبود دهد.
در نمایشگاه کتاب یازدهم، 450 ناشر با بیش از هزار عنوان کتاب و در حدود 280 غرفه از استان‌های قم، تهران و سایر استان‌ها حضور دارند.
در این نمایشگاه غرفه‌های تخصصی کتاب‌های حوزوی، دانشگاهی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و دیگر بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است و 7 میلیارد و 500 میلیون ریال بن الکترونیکی برای خرید کتاب در اختیار اهل مطالعه قرار می‌گیرد. این نمایشگاه تا 25 بهمن ماه پذیرای علاقه‌مندان است.