kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
عسگراولادی:

مبادلات ارزی ایران همچنان متوقف است

با گذشت ۲۲روز از اجرای برجام، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خبر داد هنوز انجام مبادلات ارزی کشور از داخل به خارج و بالعکس ممکن نیست.


اسدالله عسگراولادی به تسنیم گفت: در حال حاضر فقط با سوئیفت گشایش اعتبارها انجام می‌شود، ولی هنوز مبادلات ارزی به داخل کشور و از داخل به خارج کشور ممکن نیست.
وی با تصریح اینکه تنها مشکل انتقال پول ایرانی‌ها بین بانک‌های دیگر کشورها رفع شده است، تأکید کرد: در حال حاضر امکان انتقال ارز متعلق به ایران از یک بانک خارجی به بانک خارجی دیگر ممکن است ولی هنوز مبادلات ارزی به داخل کشور امکان‌پذیر نیست.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: برای حل این موضوع صحبت‌هایی را با بانک مرکزی انجام داده‌ایم و آنها می‌گویند ظرف چند روز آینده این مشکل برطرف خواهد شد.
گفتنی است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 27 دیماه سال جاری همزمان با اجرایی شدن برجام رسماً اعلام کرد با اجرایی شدن برجام  تمام تحریم‌‌های مالی از جانب اتحادیه اروپا لغو‌ و دسترسی به منابع ارزی ایران در تمام کشورها و امکان نقل و انتقال آنها میسر خواهد شد؛ ضمن آنکه تمام منابع مالی و اقتصادی متعلق به اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها از جمله بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی، بانک مرکزی و افرادی که از لیست‌های تحریم خارج شده‌اند، آزاد می‌شود و در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی نیز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که 9 بانک ایرانی به شبکه سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) متصل شدند.
حال با گذشت 22 روز از اجرایی شدن برجام نه تنها مبادلات دلاری ایران لغو تحریم نشده، بلکه تمام مبادلات ارزی به داخل کشور هم هنوز متوقف است.
سوئیفت واقعا لغو می‌شود؟
اما بررسی دقیق برجام اطلاعات جالبی را هم در خصوص چگونگی لغو تحریم سوئیفت را آشکار می‌سازد.
به گزارش نسیم، برای اعمال تحریم سوئیفت از سوی اتحادیه اروپا فهرستی تهیه شده که طی آن کسانی که از این لیست خارج شوند، شامل لغو تحریم سوئیفت نخواهند شد. همچنین بانک‌هایی مانند بانک صادرات که نامشان همچنان در این لیست موجود است، شامل تحریم سوئیفت باقی خواهد ماند. این مسئله نکته‌ای بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مسئول اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم در برنامه نگاه یک آن را تایید کرد.
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هم به نکته دیگری در خصوص لغو سوئیفت طبق برجام اشاره کرده که کدهای مهمی را از جزئیات لغو تحریم سوئیفت می‌دهد. این مقام مسئول در وزارت خارجه معتقد است که تحریم سوئیفت از تحریم‌های اولیه آمریکاست و قرار نیست طبق برجام لغو شود! همچنین چون نرم افزار سوئیفت آمریکایی است بانک‌های ما برای اتصال به آن باید از طریق شرکت‌های واسطه‌ای اقدام کنند. همچنین امکان استفاده از سوئیفت برای همه بانک‌های کشور فراهم نیست و تنها بخشی از بانک‌ها به وسیله یک واسطه، بین شش ماه تا یکسال بعد از اجرای برجام امکان دسترسی به سوئیفت را خواهند داشت.
با این تفاسیر می‌توان گفت مهم‌ترین تحقق دستاورد اقتصادی اجرای برجام با گذشت 22 روز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و دولتمردان به خصوص مدیران بانک مرکزی همچنان پاسخی شفاف را در این خصوص اعلام نمی‌کنند. لغو نشدن تحریم سوئیفت می‌تواند تا حد زیادی اثرات اقتصادی اجرای برجام را کاهش دهد، بنابراین باید دید مسئولان چه چاره‌ای را در خصوص تحقق نیافتن دستاورد مهمترین دستاورد اقتصادی اجرای برجام مطرح می‌کنند.