kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳

وزارتخانه‌هایی که ارتش از بیم خشم ملت اشغال کرد(روز شمار انقلاب (۷))


در روز 16 بهمن 1357 تعدادی از وزارتخانه‌ها به اشغال نظامیان در‌آمد‌‌. نظامیان در برخی از وزارتخانه‌ها از مدتی پیش حضور داشتند و در برخی دیگر در روز 16 بهمن پس از ورود‌، محل را ترک کردند‌، ولی در تعدادی دیگر از وزارتخانه‌ها ماندگار شدند‌‌.
صبح این روز گروهی از ماموران انتظامی به محل وزارتخانه آموزش و پرورش در خیابان اکباتان وارد شده و این وزارتخانه را اشغال کردند‌‌.
کیهان در این زمینه گزارش داد «‌برابر اطلاع رسیده یک کامیون سرباز امروز در محوطه وزارت آموزش و پرورش مستقر شد اما هنوز هیچ اطلاعی در مورد علت ورود نظامیان به وزارت آموزش و پرورش از سوی مقامات فرمانداری نظامی ذکر نگردیده است».
کیهان در ادامه گزارش خود نوشت «‌از صبح دیروز [15 بهمن] تعدادی از نظامیان راهروهای وزارت بهداری و بهزیستی را تحت نظر گرفته‌اند‌‌. به گفته کارکنان این وزارتخانه‌، از چندی پیش تعدادی از سربازان در مقابل در ورودی این وزارتخانه کشیک ‌می‌دادند‌، اما از دیروز به داخل ساختمان نیز وارد شده و راهروهای این وزارتخانه را تحت کنترل گرفته اند‌‌.
در وزارت امور خارجه نیز نظامیان عبور و مرور کارمندان را زیر نظر دارند و در مقابل در ورودی ساختمان کشیک ‌می‌دهند‌‌.
این وزارتخانه‌ها از سوی ارتش و قوای نظامی از بیم خشم ملت اشغال شده بودند.
شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت حساس
در این روز بازرگان رئیس دولت موقت در پاسخ مصاحبه بختیار که گفته بود وی را دستگیر خواهد کرد اظهار داشت‌: از این اخطار نمی‌ترسم‌، اگر تهدید ‌می‌خواهند بکنند به چیز دیگری ما را تهدید کنند این چیز خیلی کوچکی است و اگر عملی شود بنده شخصا خیلی ممنون ‌می‌شوم چون راحت ‌می‌شوم.
این اظهارات خود نوع نگاه بازرگان را به مسئولیت به خوبی عیان ‌می‌سازد‌، شانه خالی کردن از تکلیفی که بر دوش وی بود با این عنوان که اگر دستگیر شوم راحت خواهم شد چه تعبیری ‌می‌تواند داشته باشد جز این که بازرگان که از سوی برخی شخصیت‌های انقلابی در آن برهه به امام پیشنهاد شده بود علاقه‌ای به برخورد انقلابی نداشته و رها شدن از مسئولیت را ‌می‌پسنددو ترجیح ‌می‌دهد‌؟!
گفتنی است امام خمینی در نامه تاریخی 6 فروردین 1368 به آیت‌الله منتظری تاکید کرده بودند با انتخاب بازرگان به این سمت موافق نبودند ولی نظرات دوستان را پذیرفته بودند.
تصویب انحلال ساواک مردم را فریب نداد
در این روز همچنین مجلس شورای ملی در جلسه علنی خود لوایح انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور ساواک و محاکمه نخست‌وزیر و وزیران و مقامات عالی‌رتبه را تصویب کرد‌‌. این لوایح به منظور فریب مردم در مجلس شورای ملی تصویب شد ولی مردم بی‌توجه به این فریبکاری‌ها مسیر خود را تا سرنگونی رژیم طاغوت ادامه دادند‌‌.
در این روز اعلام شد 6 تن از مجروحان تیراندازی‌های چند روز اخیر که در بیمارستان‌های تهران بستری بودند‌، به علت شدت جراحات وارده به جمع شهدا پیوستند‌‌.
تلاش نهضتی‌ها برای ارتباط با آمریکا
در روزهای حساس پیروزی اعضای نهضت آزادی که در دولت موقت لانه کرده بودند ارتباطات خود را با آمریکا گسترش ‌می‌دهند‌، این ارتباطات در طول چندین ماه پس از پیروزی انقلاب تا روز استعفای دولت موقت ادامه ‌می‌یابد و به دیدار بازرگان با برژینسکی منتهی ‌می‌شود‌‌.
در روز 16 بهمن کیهان در گزارشی به نقل از مجله تایم از تماس دیپلمات‌های آمریکایی با اطرافیان امام خمینی خبر ‌می‌دهد‌!
با مطالعه کامل خبر مشخص ‌می‌شود که آمریکایی‌ها در این روزهای حساس با دولت بازرگان در تماس بوده‌اند‌‌.
کیهان ‌می‌نویسد «‌مجله آمریکایی تایم گزارش داد دیپلمات‌های آمریکایی تماس‌هایی با تعدادی از نزدیکان آیت‌الله خمینی در فرانسه و ایران برقرار کرده اند‌‌. ویلیام سالیوان سفیر آمریکا در تهران‌، به زیردستانش توصیه کرده است با رهبران مخالف و نزدیکان آیت‌الله خمینی تماس‌هایی برای گفت و شنود برقرار کنند‌‌.»
تایم ‌می‌نویسد «تماس‌های دیپلمات‌های آمریکایی با حسن استقبال اطرافیان آیت‌الله خمینی [‌بخوانید اعضای نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها که خود را انقلابی و از اطرافیان رهبر انقلاب جا زده بودند‌] روبرو شده است و اینان تاکید کرده اند که هنوز برای بهبود روابط میان رهبر شیعیان و آمریکا دیر نشده است‌‌.
تایم ‌می‌افزاید‌: مهدی بازرگان یکی از مشاوران نزدیک [امام] خمینی که سیاستمدار مجربی نیز هست اخیرا به مقامات آمریکایی تاکید کرده است که برقراری روابط کاری با واشنگتن مسلما میسر است‌‌.
انتشار این گزارش چند روز پیش از پیروزی انقلاب اسلا‌می ‌به خوبی نشان ‌می‌دهد که دولت موقت مسیر و اهداف اساسی و بنیادین انقلاب اسلا‌می ‌ملت ایران را تشخیص نداده بود و تلاش داشت که نهضت اسلامی را با آمریکا این ابرقدرت شیطانی سازش دهد‌‌. دستگیری برخی از دولتمردان عضو کابینه بازرگان از جمله عباس امیر انتظام که مدتی سخنگوی دولت موقت و سپس به عنوان سفیر عازم خارج از کشور شده بود به جرم جاسوسی برای آمریکا عمق این روند انحرافی را به خوبی نشان ‌می‌دهد‌‌.
پس از آمریکا نوبت فرار صهیونیست‌ها رسید
در روز 16 بهمن کیهان در گزارشی از فرار اسرائیلی‌ها از ایران خبر داد‌‌. کیهان به نقل از روزنامه معاریو چاپ تل آویو نوشت: ‌8 هزار یهودی [صهیونیست] جمعه گذشته به اسرائیل بازگشته‌اند.
این روزنامه نوشته است که فقط عده ای از این یهودیان [صهیونیست] قصد مهاجرت از ایران را دارند و بقیه مایلند تا تثبیت وضع ایران در اسرائیل بمانند‌‌.
گفتنی است یکی از آرمان‌ها و اهداف اساسی انقلاب اسلامی ملت ایران مبارزه با اسرائیل و آزادی قدس بوده است و این توهم که صهیونیست‌ها پس از تثبیت اوضاع کشور به ایران بازخواهند گشت نشان از عدم شناخت صحیح انقلاب ملت ایران از سوی آنان داشت و این توهم همچنان ادامه دارد.