kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
مطبوعات و روایت پیروزی(۷)

ژنرال‌های شاه در برابر دادگاه اسلامی زانو زدند


 سید روح الله امین‌آبادی
 انقلاب اسلامی ملت ایران پیروز شد و اینک نوبت مجازات خیانت‌پیشگان و جنایتکاران است، کسانی که در  طول مدت مسئولیت خود از هیچ جنایتی فروگذار نکرده و هر آن چه خواستند انجام دادند غافل از آن که از پس امروز فردایی نیز خواهد بود .
انقلاب اسلامی پیروز شد و خیانت کاران در برابر دادگاه عدل اسلامی زانو زدند و دیگر در این روز کسی را یارای دفاع از آنان نبود .
نیمه شب 26 بهمن 1357 به حکم دادگاه انقلاب 4 ژنرال رژیم شاه اعدام شدند .
 ارتشبد نعمت الله نصیری، سپهبد مهدی رحیمی، سرلشکر رضا ناجی  و منوچهر خسرو داد ساعت 23 و 45دقیقه تیرباران شدند .
 بعد از اجرای حکم، دادگاه انقلاب اسلامی اطلاعیه‌ای به این شرح صادر کرد «روز پنج شنبه 26بهمن دادگاه فوق العاده انقلاب تشکیل جلسه داده و اولین گروه از جنایتکاران، مرکب از نصیری رئیس سابق ساواک، مهدی رحیمی فرمانده نظامی تهران، رضا ناجی فرمانده نظامی اصفهان و خسروداد فرمانده هوانیروز را که همه آنها توسط نیروهای مسلح انقلاب اسلامی دستگیرشده بودند محاکمه نمود و آنان را به جرم شکنجه، کشتار مردم و خیانت به کشور و همچنین به عنوان مفسدان فی الارض مجرم شناخته و براساس موازین و مقررات اسلامی به مرگ و مصادره اموال محکوم نمود. حکم دادگاه انقلاب بلافاصله توسط نیروهای مسلح انقلاب اسلامی به مرحله اجرا گذاشته شد.»
حکم اعدام این  4 نفر پیش از اجرا به تأیید امام خمینی رهبر انقلاب رسید. جلسه دادگاه از صبح 26 بهمن در محل دبیرستان شماره 2علوی تشکیل شد و حدود 10ساعت به طول انجامید. حکم اعدام نیز به اتفاق آرا صادر شد و اعضای دادگاه به حضور امام خمینی رفتند و امام حکم صادره از دادگاه اسلامی را به حکم آیه «مفسدین فی الارض» تأیید کرد. هنگام اجرای احکام خانواده چند تن از شهدای انقلاب حضور داشتند.
اعلام پایان اعتصابات از سوی امام خمینی
امام خمینی 25 بهمن 1357 با انتشار بیانیه‌ای پایان تمامی اعتصابات را اعلام کردند. امام در این بیانیه از عموم مردم خواستند تا از روز شنبه 28بهمن به اعتصابات خود پایان داده و فعالیت‌ها و کارهای خود را آغاز کنند .
در بخشی از بیانیه امام خمینی می‌خوانیم «وضع مملکت در اثر وسعت بی‎سابقۀ فساد گردانندگان رژیم محمدرضا پهلوی، خیانتها و غارتگریها و همچنین به دلیل ضرورت استمرار اعتصابات همگانی، به عنوان حربه‎ای در دست ملت برای درهم شکستن قدرت مقاومت رژیم سابق، به جایی رسیده است که باید بلافاصله دست به کار سازندگیهای اساسی زد. ادامۀ اعتصابات و تأخیر در انجام یک سلسله اقدامات سیاسی و اقتصادی ضروری و فوری، احتمالاً شرایطی را ممکن است به وجود بیاورد که دشمنان داخلی انقلاب اسلامی و اجانبی که با از بین رفتن رژیم سابقْ منافع خود را از دست رفته می‎یابند، دست به تحریکات زده و احیاناً بهره‎برداریهای ضد اسلامی و ضد ملی بنمایند.
لذا مملکت باید از دوران اعتصاب و سرسختی و محرومیتهایی که به منظور سرنگونی نظام استبدادی بر خود تحمیل کرده بود بیرون آمده، چرخهای حیاتی و اقتصادی و انتظامی خود را با قدرت و سرعت و بازدهی چندین برابر در جهت تولید و اصلاح به راه اندازد و به ترمیم خرابیها و احیای برکات و تولیدات بپردازد.»
شایعاتی که به عنوان خبر در مطبوعات منتشر شد
در روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب شایعات زیادی در روزنامه‌ها منتشر شد. هر روز مطبوعات خبر از دستگیری برخی شخصیت‌های سابق می‌دادند که بعدها مشخص می‌شد این شخصیت دستگیر شده توانسته فرار کند و خود را به خارج از کشور برساند و یا مخفی شود.
به عنوان نمونه کیهان در روز 24 بهمن از دستگیری بختیار خبر داد.
کیهان به نقل از منابع مطلع مدعی شد بختیار و خسرو داد به دست چریک‌های مسلح افتاده اند، خبرگزاری پارس نیز این خبر را به نقل از مقر ستاد امام تائید کرد .
این شایعه در حالی منتشر می‌شد که بختیار به دلیل رفاقت با بازرگان نخست وزیر دولت موقت نگران بازداشت خود نبود. پسر بختیار بامداد 25 بهمن 1357 ضمن یک مصاحبه با رادیو فرانسوی اروپا اعلام کرد که پدرش زنده است و در امنیت بسر می‌برد. وی خاطرنشان کرد با پدرش یک گفتگوی تلفنی انجام داده است. پسر بختیار ادامه داد: چون خطوط تلفنی کنترل می‌شوند وی مجبور شده است به‌وسیله یک خط ویژه با پدرش صحبت کند. وی افزود: فکر نمی‌کنم پدرم زندانی شده باشد، شاید به‌طور ساده و به دلایل امنیتی تحت مراقبت قرار گرفته باشد. پسر بختیار گفت: پدرم و بازرگان از دوستان نزدیک یکدیگرند و نزدیک 30سال است که با هم آشنایی دارند و امیدوارم بازرگان پدرم را حفظ کند .
بر اساس گزارش مطبوعات در این روز سرلشکر باقری فرمانده پدافند، تیمسار اردلان از نیروی هوایی به اتفاق ستوان فیادی و سروان فیاض که جلوی پرواز انقلاب را گرفتند دستگیر شدند. همچنین از ستاد کل ارتش اطلاع رسید خسروداد فرمانده هوانیروز به ستاد احضار شده است. وی هم اکنون منتظر ملاقات با رئیس ستاد است و گفته شده ممکن است خسروداد بازداشت شود.
همچنین پرویز نیکخواه مدیرگروه تحقیق و دفتر مرکزی خبر رادیو تلویزیون ملی ایران توسط کارکنان مسلح تلویزیون دستگیر  و به محل کارش منتقل شد .
البته تعدادی از این شخصیت‌ها از جمله نیکخواه در واقع دستگیر شده بودند و پس از مدتی محاکمه شدند و به مجازات رسیدند.
خوشحالی مسلمانان از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران
روزنامه‌ها پس از پیروزی انقلاب گزارش‌هایی از شادی مسلمانان در اقصی نقاط جهان منتشر ساختند.
کیهان روز 23 بهمن گزارش داد «امروز در بیروت مردم با شلیک تیرهای هوایی پیروزی انقلاب ایران را جشن گرفتند و روزنامه‌های لبنان با تیترهایی نظیر«تهران در دست انقلابیون» و «پیروزی انقلاب ایران» گزارش‌های انقلاب ایران را به اطلاع مردم رساندند.»
در شهر صیدا هزاران مسلمان شیعه به حمایت از امام خمینی رژه رفتند. آنها عکس‌های بزرگی از امام خمینی با خود داشتند.
مردم صور نیز همراه و همگام با شیعیان صیدا پیروزی انقلاب ایران را با شلیک توپ و گلوله جشن گرفتند.
همچنین بسیاری از مدارس محله‌های غربی بیروت و صیدا بعنوان پشتیبانی از انقلاب و امام خمینی تعطیل بود، برگزاری تظاهرات گسترده در شهرها و روستاهای لبنان و درحمایت از انقلاب ایران از دیگر رویدادهای این کشور بود .
بزرگ‌ترین ضربه به غرب پس از پایان جنگ جهانی
کیهان در روزهای پس از پیروزی گزارش‌هایی از اظهارات مقامات خارجی در باره انقلاب اسلامی را پوشش داد.
اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل در روز 24 بهمن گفت: از دست دادن ایران برای غرب بزرگ‌ترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. رابین در یک مصاحبه تلویزیونی پیش‌بینی کرد موجی از تندروی‌های مذهبی عربستان سعودی دومین تامین‌کننده عمده نفت غرب در خاورمیانه را تهدید خواهد کرد.
روزنامه‌های اسرائیلی هم نسبت به آینده کشور خود در پرتو رویدادهای ایران اظهار نگرانی کردند. روزنامه داوار متعلق به حزب کارگر اسرائیل نوشت که هیچ دلیلی ندارد که اسرائیل از پیروزی [امام]خمینی خوشحال باشد .
مطبوعات سعودی نیز از رویدادهایی که ممکن است در آینده در انتظار ایران و منطقه باشد اظهار نگرانی کردند.
روزنامه دی ولت چاپ بن نیز از اینکه دیگر ایران یک قدرت ثبات بخش در منطقه نیست اظهار نگرانی کرد.