kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
بیانیه گروهی از دیپلمات‌ها و قانونگذاران ارشد آمریکایی

کاخ سفید ایران را در محیط بیرون از برجام تحریم کند

گروهی از دیپلمات‌ها، قانونگذاران؛ سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی در بیانیه‌ای تاکید کردند که کاخ سفید باید ایران را در محیط بیرون از برجام تحریم کند.


گروهی از دیپلمات‌ها، قانونگذاران، سیاستمداران  و کارشناسان آمریکایی در بیانیه‌ای که در سایت «انستیتو واشنگتن» منتشر شد دولت اوباما را به هوشیاری در اجرای دقیق برجام دعوت کردند. امضاکنندگان بیانیه فوق تاکید کردند: دولت اوباما باید ممنوعیت جدی‌ای در راستای تحقیق و تولید سانتریفیوژهای جدید توسط ایرانی‌ها اعمال کند.
در بخشی از این بیانیه آمده‌است: اوباما باید ایران را در محیط بیرون از برجام تحریم کند تا از استقرار رو به توسعه ایران جلوگیری شود.
در ادامه بیانیه آمده است: دولت اوباما به بعضی از پیشنهادات ما توجه کرد و پس از روز  توافق، آغاز طراحی اولین تحریم‌ها  بر ضد شخصیت‌ها و موسسات ایرانی مربوط به برنامه موشکی ایران را اعلام کرد.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: دولت آمریکا باید با رشد و نفوذ ایران در منطقه مقابله کند.
جوزف لیبرمن (سناتور سابق آمریکایی)، دنیس راس ( دستیار ویژه سابق اوباما)، پاتریک کلاسون (کارشناس برجسته واشنگتن انستیتو)، جنرال پترائوس(رئیس سابق سیا)، هووارد برمن (نماینده سابق کنگره آمریکا)، روبرت بلک ویل (دیپلمات آمریکایی)، استفان هدلی (مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید)، اویلی هینونن(معاون سابق مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جیمز جفری (سفیر سابق آمریکا در عراق) از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.
 تمرکز کنگره بر آزمایش‌های موشکی ایران
به گزارش فارس، اندیشکده سلطنتی انگلیس در گزارشی اعلام کرد: در حال حاضر اقدام کنگره بر آزمایش‌های موشکی ایران متمرکز شده است.
در همین حال، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مناظره انتخاباتی گفت: از توافق هسته‌ای ایران بسیار خرسندم... باید نسبت به اینکه آنها تصمیم به اجرای درست توافق را دارند، اطمینان پیدا کنیم و بعد از آن نیز سراغ بسیاری از رفتارهای اشتباه آنها در منطقه برویم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، به تازگی طرحی در مجلس سنای آمریکا ارائه شده که خواستار جلوگیری از پرداخت 1/7 میلیارد دلار بدهی‌ است که دولت آمریکا وعده تسویه آن را داده است.
این در حالی است که «جان کری» دوشنبه گذشته از قصد دولت آمریکا برای پرداخت 1/7 میلیارد دلار به ایران خبر داده بود.
 جلوگیری از فروش هواپیما به ایران در پسابرجام
«اداره امنیت و صنعت وزارت بازرگانی آمریکا» در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن از فروش دو فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی «کاسپین ایرلاینز» جلوگیری کرد.
مطابق این بیانیه دو شرکت و سه فرد در فهرست موسوم به «دستور منع موقت» وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته‌اند.
این اقدام در کنار دیگر اقدامات آمریکا حاکی از آن است که این کشور بر حفظ زیرساخت تحریم‌ها تاکید دارد.
«آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری «ترند» مدعی شد: سخت‌تر شدن قوانین دریافت روادید آمریکا هیچ تأثیر منفی بر رابطه تجاری با ایران نمی‌گذارد.
گفتنی است این قانون با نقض صریح بند 29 سند برجام، با هدف حفظ زیرساخت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تصویب شده است.
 به شدت برنامه هسته‌ای ایران را نظارت می‌کنیم
«یوکیا آمانو» در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» گفت: پس از توافق هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود که به شدت و با فشردگی بالا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران راستی‌آزمایی و بر آن نظارت کند که این یک تغییر بزرگ است. همچنین با این توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش خواهد یافت.
آمانو افزود: بازرسان(در ایران) به سایت‌ها می‌روند و دوربین‌ها را بازرسی می‌کنند و ما همچنین اسنادی را که دیگر کشورها(درباره برنامه هسته‌ای ایران) ارائه می‌دهند را هم بررسی می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که همه چیز سر جای خود است و اینکه تایید می‌کنیم هیچ ناهماهنگی و موضوع غیرعادی وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: نقش ما آن است که راستی‌آزمایی کنیم. همه چیز برای مقاصد صلح‌آمیز است اگر اینطور نباشد ما به کشورهای عضو آژانس گزارش خواهیم داد و آنها به شورای امنیت سازمان ملل گزارش خواهند داد.