kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

هزینه‌های جاری 3 سال دولت یازدهم برابر 8 سال دولت‌های نهم و دهم است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هزینه‌های جاری سه سال دولت روحانی با مجموع هشت ساله دولت‌‌های نهم و دهم برابری می‌کند.


مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با نسیم با انتقاد از سیاست‌های پولی دولت یازدهم اظهار کرد: بودجه جاری در سه سال دولت روحانی حدود 215 یا 216 هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر این عدد را با جمع هزینه‌های جاری هشت ساله دولت‌های نهم و دهم که 243 هزار تومان بود مقایسه کنید متوجه می‌شوید که بین آنها اختلاف آنچنانی وجود ندارد.
وی با اشاره به وضعیت بودجه‌های جاری در هشت سال دولت‌‌های نهم و دهم گفت: از سال 84 تا 91 که بودجه‌های جاری به ترتیب 18/6، 18/2، 17/3، 21/5، 25/3، 43/4، 56/8 و 42/5 هزار میلیارد تومان بوده، که در مجموع نشان‌دهنده بودجه جاری 243/14 هزار میلیاردی برای هشت سال فعالیت دولت‌‌های نهم و دهم است. به عنوان مثال در سال 92 میزان هزینه‌های جاری چیزی در حدود 60/1 هزار میلیارد و در سال 93 این رقم تا 71/3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و برآورد بودجه جاری امسال هم با توجه به این که همه ساله بودجه‌های جاری تحقق پیدا می‌کند، رقمی بالغ بر 54 هزار میلیارد تومان، بعلاوه دو تبصره است.
میرکاظمی در توضیح این دو تبصره عنوان کرد: طبق یکی از تبصره‌های قانون بودجه 94، دولت اجازه برداشت 16/2 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت را دارد که وزارت نفت هم اعلام کرده که ما تا پایان سال تولید نفت را افزایش می‌دهیم بنابراین احتمال تحقق آن افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: از آن طرف دولت هم نرخ تسعیر را هم افزایش داد. این نرخ قرار بود، 2878 تومان باشد که به حدود 3000 تومان رسید، بنابراین احتمالا تحقق هزینه‌های جاری بودجه افزایش پیدا می‌کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: طبق بند ز تبصره دو قانون بودجه 94، 15 هزار میلیارد تومان اجازه برداشت به دولت داده شده است. در نهایت اگر همه این رقم‌ها را با هم جمع کنیم بودجه جاری در سه سال دولت روحانی حدود 215 یا 216 هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر این عدد را با همان عدد 243 هزار میلیارد تومان دو دولت گذشته مقایسه کنید متوجه می‌شوید که بین آنها خیلی اختلاف وجود ندارد.
میرکاظمی با انتقاد از روش‌های تامین مالی در دولت یازدهم گفت: متاسفانه دولت از طریق افزایش پایه پولی و نقدینگی که آن هم حاصل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است، تامین مالی مورد نیاز خود را انجام می‌دهد. همچنین یکی دیگر از راه‌های تامین مالی دولت افزایش خالص بدهی خارجی بانک مرکزی است. در این روش بانک مرکزی معادل ریالی پول‌های بلوکه شده را به خزانه می‌ریزد.
وی با انتقاد از رشد نقدینگی در دوران فعالیت دولت روحانی افزود: نکته قابل توجه این است که رشد نقدینگی در دو سال نخست شروع کار دولت یازدهم 400 هزار میلیارد تومان شد. این یعنی، اکنون رقم نقدینگی از 900 هزار میلیارد تومان هم عبور کرده است و رقم مذکور شگفت‌انگیز و قابل تامل است.
عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: فارغ از مسئله افزایش نقدینگی باید پرسید که پولی که به این ترتیب وارد خزانه شده چگونه خرج شده است.