kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸

ریاضیدان ایرانی جزو 5 دانشمند پراستناد در جهان شد

استاد ریاضی دانشگاه سمنان، جزو پنج استاد پر استناد ایران اسلامی در رتبه بندی 2015 یک پایگاه استنادی علوم جهانی قرار گرفت.


«مجید اسحاقی» استاد ریاضی دانشگاه  سمنان به ایرنا گفت: هر ساله موسسه اطلاعات علمی «آی.اس.آی» اقدام به معرفی دانشمندانی می‌کند که به مقالات نمایه شده آنها در این موسسه بیشترین استناد شده است و در سال 2015سه هزار و 125 دانشمند پراستناد از سوی این موسسه شدند.
وی اظهار داشت: در مجموع حدود 270 مقاله نمایه شده قابل استناد در آی.اس.آی دارم و مسئولیت یک مجله بین‌المللی به نام آنالیز غیرخطی در دانشگاه سمنان بر عهده من
است.
دکتر اسحاقی با اشاره به اهمیت دانشمندان پراستناد در دنیای علم و دانش ،تصریح کرد: هر دانشمند پراستناد در دنیا به اندازه برنده جایزه نوبل برای دانشگاه محل حضورش رتبه و امتیاز می‌آورد و اکنون در دنیا رقابت خاصی برای پراستناد شدن وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سال 2014 ایران 10 دانشمند برتر و در سال جاری پنج دانشمند پراستناد جهانی داشته، خاطرنشان کرد: اگر کشوری مانند عربستان 110 دانشمند در رتبه بندی امسال دارد به این خاطر است که دانشمندان کشورهای دیگر را به صورت پاره‌وقت می‌خرد تا جایگاه خود را در این رتبه بندی جهانی ارتقا دهد.
این استاد دانشگاه سمنان با اشاره به اینکه اکنون بر روی نظریه بازی کار می‌کند، اضافه کرد: نظریه بازی در حقیقت، کاربرد ریاضی در علوم دیگر مانند سیاست، روابط بین الملل، اقتصاد
و ... است که در ایران بر روی آن فعالیتی نشده
است.
این دانشمند جهانی ریاضی افزود: اکنون در دنیا نظریه بازی پایه مطالعات راهبردی است و در ایران برای اولین بار از طرف دانشگاه سمنان مطرح شده و امیدوارم تا پنج سال آینده مرکز تحقیقاتی برای مطالعات راهبردی برای این نظریه ایجاد شود.
مجید اسحاقی گرجی دانشمند برتر ریاضی جهان در سال 2013 شناخته شده بود.
به سرپرستی این ریاضیدان کشور بعد از 41 سال در دنیا، گروهی از دانشمندان ریاضی ایران توانستند کوتاه‌ترین راه حل معمای جهانی (لیب) را پیدا کنند.