kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷

واکنش ارشاد به یک نامه

بدنبال درج نامه وارده یک خواننده روزنامه با عنوان «آقای وزیر چشم شما روشن»! در صفحه ادب و هنر روز بیستم دی، روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، پاسخی را منتشر کرد. متن پاسخ و سپس توضیح کیهان را می‌خوانید.


بی‌تردید بیان‌نظر و نقد مخاطبان درباره نمایشگاه‌ها و برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران در ذات اتفاق خوشایندی است و موزه هنرهای معاصر تهران نیز از دیدگاهها و نظرات استقبال می‌کند.
نمایشگاه «در جست‌وجوی گمشده» شامل آثار فریده لاشایی؛ هنرمند نقاش و مترجم و مجموعه‌ای از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که در مطلب مذکور به آن اشاره شده، مروری بر زندگی و آثار این هنرمند در دوره‌های گوناگون و سیر تحول آثارش است تا تصویر و شناخت نسبتا دقیق و جامعی از این هنرمند به مخاطبان و بازدیدکنندگان بدهد.
نمایش تعدادی دست نوشته و عکس‌های کوچک در ویترین، نمایش بخشی از فیلم «قیصر» با رعایت ارزش‌های فرهنگی برای بیان تاثیر این فیلم بر جامعه و نگاه لاشایی به آن و ارائه کتاب‌هایی از این هنرمند در کنار رخدادها دیده می‌شود. لاشایی ضمن علاقه و عشق به طبیعت به جامعه و مردم و رخدادهای اجتماعی توجه داشت، مسئولیت اجتماعی احساس می‌کرد و این حس مسئولیت را در آثار و نوشته‌های خود به تصویر می‌کشید.
نمایش آثار ایرانی و خارجی گنجینه‌موزه  هنرهای معاصر تهران در کنار آثار لاشایی به منظور بیان جایگاه این هنرمند در هنر ایران و جهان معاصراست و الزاما تناسب و همخوانی آثار مورد نظر نیست بلکه قرار است تفاوت یا تشابه آثارش را با آثار هنرمندان شاخص هم دوره ایران و جهان این هنرمند نشان دهد.
نمایشگاه «در جست و جوی گمشده» سعی شده مرور زندگی و آثار لاشایی را به طور دقیق و البته با رعایت ارزش‌های فرهنگی و اسلامی جامعه نشان دهد و توجه به ارزش‌های فرهنگی و اسلامی در تمامی برنامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
توضیح کیهان:
1- چنان که پیداست روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی در پاسخ خود تلاش کرده است که بیشتر به انگیزه‌های برپایی نمایشگاه فریده لاشایی بپردازد و از کنار ایرادات هنری و محتوایی، به سادگی بگذرد و البته به این نحو و با تغافل، ناخواسته بر واقعیت اتفاقات غیرارزشی در نمایشگاه صحه می‌گذارد.
2- بحث نگارنده نامه این بود که؛ «چرا باید آثار و تصاویر بدون حجاب خانم لاشایی در کنار پخش صدای خواننده زن مشهور مصری و نمایش فیلمی با بازی یک بازیگر ضدانقلاب معشوق اشرف پهلوی و...، در معرض تماشا گذاشته شود؟ متاسفانه در پاسخ‌ نامه، نمایش فیلم متعلق به اردوگاه فیلم فارسی توجیه شده است و از ایرادات وارده، سخنی به میان نیامده است.
3- روابط عمومی نگفته است با وجود هنرمندان متعهد، کدام ویژگی‌های خانم لاشایی برجسته بوده که در سایه آن؛ ارشاد خود را موظف به تجلیل از هنرمندی می‌داند که در حلقه فعالان سیاسی چپ‌گرا ارزیابی می‌شود؟
4- شاید بهتر بود که روابط عمومی ارشاد، در مقام پاسخ‌دهی برنمی‌آمد تا در حد توجیه‌گر یک اشتباه فاحش فرهنگی، جلوه نکند!