kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
یک تحلیلگر غربی مطرح کرد

ریاض دام کاهش قیمت نفت را برای ایران پهن کرد حالا خودش گرفتار شده است

مشاور سابق توسعه بین‌المللی آژانس آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: سعودی‌ها علنا تلاش می‌کنند با عرضه بیشتر نفت و کاهش قیمت، به ایرانی‌ها ضربه بزنند که این مسئله برای خود عربستان هم بسیار خطرناک است.


«پائولو وون شیراک» مشاور سابق توسعه بین‌المللی آژانس آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: آخرین اقدام عربستان در زمینه کاهش قیمت نفت تلاشی برای فلج کردن اقتصاد ایران و کنار زدن ایران به عنوان رقیب اصلی نفت وی در خاورمیانه بود.
شیراک افزود: سعودی‌ها علنا تلاش می‌کنند با عرضه بیشتر نفت و کاهش قیمت، به ایرانی‌ها ضربه بزنند که این به نوعی استراتژی ضد شیعی آنها درمنطقه محسوب می‌شود.
وی در ادامه گفت: سیاست عربستان همچنین به چنگ آوردن سهم بیشتری ازبازار نفتی است حتی اگر به قیمت کاهش قیمت نفت تمام شود که این مسئله برای خود عربستان هم بسیار خطرناک است.
شیراک تاکید کرد: خانواده سلطنتی سعودی به استفاده بیش از اندازه از منابع نفتی و صادرات بیشتر ادامه خواهد داد اما به محض اینکه صادرات نفت‌شان کاهش یابد، سقوط پادشاهی آنها هم حتمی است.
در همین حال، نشریه فرانسوی «اکو» در گزارشی نوشت: سقوط قیمت نفت در حال تخلیه خزانه‌های عربستان سعودی است و این در حالیست که این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با نیازهای نظامی و اجتماعی خود و در تلاش برای تأمین این نیازهاست.
در ادامه گزارش آمده است: عربستان سعودی علاوه بر حذف یارانه نفت و لغو پروژه‌های ساخت‌وساز کوچک در آینده نزدیک، درنظر دارد یارانه آب و برق را نیز کاهش دهد که در واقع این کاهش یارانه‌ها را می‌توان برای کشوری که عادت به ثروتمندی دارد، یک قربانی دانست.
به گزارش فارس، اکو تاکید کرد: ریاض انتظار دارد در صورتی‌که قیمت نفت به بشکه‌ای 26 دلار برسد، 124میلیارد یورو درآمد کسب کند اما عربستان سعودی هم‌اکنون از نفت خود تنها برای تأمین مالی نیمی از هزینه‌هایش استفاده می‌کند و احتمال آن وجود دارد که حتی بدهکار شود.