kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
نگاه رسانه‌ها و کارشناسان به ماجراجویی‌های عربستان

دیلی بیست: آل سعود برای بقا دست و پا می‌زند

با وجود گذشت 11 روز از جنایت آل سعود در اعدام آیت‌‌الله نمر، رهبر 7 میلیون شیعه عربستان و ماجراجویی‌هایی که سعودی‌ها با حمله به ایران برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت آغاز کرده‌اند واکنش‌های انتقادی کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی علیه آل سعود همچنان ادامه دارد.

سرویس خارجی -

شکست‌های پی‌درپی عربستان باعث شده این کشور به هر ابزاری برای نجات از «باتلاق شکست‌ها» چنگ بزند. جدیدترین ابزار عربستان در این مسیر «افزایش سطح تنش با ایران» است. این مسئله در حالی است که سعودی‌ها در حوزه‌های مختلف با چالش‌های جدی رو‌به‌رو بوده و بقای این رژیم مورد تهدید قرار گرفته است. از همین رو سعودی‌ها، همه اقدامات خود را در راستای «تثبیت بقا» تعریف کرده‌اند. به گزارش تسنیم، پایگاه خبری «دیلی بیست» در گزارشی به همین مسئله اشاره و به بررسی ماجراجویی‌های عربستان در برابر ایران پرداخته است. این روزنامه آمریکایی نوشت: سعودی‌ها از سیطره و هژمونی ایران هراس دارند. از دید سعودی‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل روابط طولانی‌مدت با ریاض، تصمیم گرفته است تا با ایران تنش‌زدایی کند. عربستان اکنون خود را در مبارزه با ایران تنها می‌بیند. بنابر این گزارش «کاهش شدید قیمت نفت به کمتر از 34 دلار در هر بشکه نفت - که پایین‌ترین رقم از دهه 1990 تاکنون است - ضربه‌ای جدی به اقتصاد عربستان وارد کرده است. در شرایطی که عربستان در داخل دچار تنش شده و از طرف دیگر سیاست خارجی آن نیز ناکام مانده است، دولت این کشور نیازمند این است که مانع از سر رفتن حوصله و صبر مردم و انتقاد آنها از رهبران کشور شوند. در این وضعیت آنچه که نظام سعودی به آن نیاز دارد، انحراف افکار است و برای انحراف افکار هیچ چیزی بهتر از معرفی یک دشمن شیعی نیست.» به اعتقاد نویسنده این گزارش، عربستان برای حفظ بقاء و رهایی از خطراتی که از داخل و خارج آن را تهدید می‌کند، به دشمنی با ایران نیاز دارد.
«ناتالی گوله»،  سناتور پارلمان فرانسه و معاون کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح پارلمان این کشور نیز در این مورد اعلام کرد: «راهبرد سعودی‌ها تخریب گام به گام فرآیند بازگشت ایران به عرصه جهانی است و آنها نه تنها تلاش در مشارکت با سران خلیج‌فارس را دارند بلکه کوشش می‌کنند با اسرائیل هم همکاری  کنند.» بنابر اعلام این کارشناس فرانسوی «اعدام آیت‌الله نمر،‌ حرکتی حساب‌شده برای تحریک ایران بود.» نشریه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»‌نیز در گزارشی نوشت: «اعدام‌های اخیر نشان می‌دهد خاندان سلطنتی سعودی تا چه اندازه خود را در «خطر» می‌بیند. ظاهرا هدف اصلی اعدام‌های اخیر آن بود که به مردم این پیام داده شود که آل سعود هرگاه سلطه‌اش در خطر باشد، بین شیعه و سنی تفاوتی قائل نخواهد شد.
این نشریه آلمانی نتیجه می‌گیرد، سعودی‌ها برای نجات از خطراتی که با آن مواجه است چنین می‌کند.
«جلال فیروز» نماینده سابق پارلمان بحرین اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تحلیل خود  در این باره را این‌گونه اعلام کرد که «من معتقدم حمله به سفارت عربستان در تهران دلیل اصلی قطع روابط نیست. آل سعود صرفا حمله به سفارت در تهران را بهانه‌ای قرار داده‌اند تا بلکه از طریق قطع روابط با ایران، توجه‌ها را به سوی این مسئله معطوف کند و مقداری از فشارها را کاهش دهند که بعد از اعدام «آیت‌الله نمر»، از داخل و خارج با آن مواجه شده است. مرکز اسلامی مسکو هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم آل سعود با قتل و ترور علما نمی‌تواند صدای آزادیخواهانه مردم عربستان را خفه کند.»
عربستان، سرکوبگرترین
کشور جهان
پایگاه آمریکایی بلومبرگ اما در مطلبی با اشاره به اعدام 47 نفر از جمله آیت‌الله النمر نوشت: «نظریه و تئوری آن است که اعدام نمر بیشتر به منظور تحریک شیعیان نبوده بلکه بیشتر برای پیش‌دستی کردن و ممانعت کردن از خشم داخلی بابت مرگ تعداد زیادی از سنی‌ها که 85 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، بوده است.»
بلومبرگ در ادامه درباره تهدیدات و خطراتی که عربستان سعودی با آن مواجه است، افزود: «اقداماتی که برای مقابله با تهدیدات در حال اتخاذ شدن است، نخواهد توانست ترس‌های موجودیتی خاندان پادشاهی یا واهمه آن از بهار عربی (بیداری اسلامی) را کاهش دهد. موضوع وحشت‌افکن برای سعودی‌ها سقوط مثل حسنی مبارک دیکتاتور مصر است که از سوی متحدان بلندمدت آمریکایی‌اش رها شد.»
نویسنده این مطلب در پایان نتیجه گرفت سعودی «سوکوبگرترین کشور در جهان» است.