kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
سخنگوی وزارت امور خارجه:

روز اجرای برجام تاریخ دقیقی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد‌:‌ تاریخی مشخص نشده و بازه زمانی تعیین شده بر اساس جدول تعهدات متقابل طرفین است که باید به مرور پیش برود و هر خدشه‌ای می‌تواند تاریخ آن را جابه‌جا کند.


حسین جابری ‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره زمان راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات ایران در راستای اجرای برجام، با اشاره به گفت‌وگوهایی که در چند روز گذشته در ژنو انجام شد، گفت: آژانس براساس توافقاتی که صورت گرفته و براساس جدول زمانبندی و پیوست‌های آن،‌وظیفه راستی‌آزمایی را دارد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان اجرای تعهدات آژانس و تعهدات شرکای برجام در زمینه وصول به نقطه اجرایی کردن برجام هر چه زودتر فراهم شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره دعوت از ظریف برای حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت‌: عربستان به دنبال آن است که همراهی کشورهای مختلف را در سیاست خود داشته باشد و در همین چارچوب،‌ درخواستی را به دبیرخانه داده است. اساسا،‌ عربستان میزبان اجلاس نیست و دولت سعودی درخواستی را برای دعوت به اجلاس فوق‌العاده داده که باید 29 کشور از 57 کشور با آن موافقت کنند و پس از آنکه مراحل آن طی شد، ایران تصمیم خواهد گرفت. اگرچه سیاست کلی ایران، صندلی خالی در سازمان‌های بین‌المللی نیست.
جابری انصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص شمارش معکوس اجرای برجام نیز ابراز داشت: زمان آن چندان دور نخواهد بود، اما تاریخی مشخص نشده است. بازه زمانی تعیین شده بر اساس جدول تعهدات متقابل طرفین است که باید به مرور پیش برود و هر خدشه‌ای می‌تواند تاریخ آن را جابه‌جا کند.
وی ادامه داد:‌ در آخرین گفت‌وگوهای ژنو آخرین وضعیت بر اساس جدول تعهدات متقابل مرور شد و هر طرف متعهد شده که اقدامات نهایی خود را دنبال کند.
 جابری ‌انصاری در خصوص برنامه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ کشورمان و همچنین تعویق زمان اجرای برجام هم گفت: اینکه اجرای برجام به تعویق افتاده بر اساس یک خبر نادرست است و ما هیچ‌گاه تاریخ دقیقی را برای  روز اجرای برجام اعلام نکرده‌ایم.
وی افزود: یک محدوده زمانی در این خصوص بود و اینکه اگر مجموعه اقدامات در چارچوب برجام در جدول‌های زمانی پیش‌بینی شده اجرا شود، ما در این بازه به روز اجرا می‌رسیم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد‌: اساسا تاریخی از سوی جمهوری اسلامی و آمریکا مشخص نشده بود.
وی همچنین با بیان اینکه صراحتا گفته‌ایم که مصوبات در قالب کنگره برای ما ملاک نیست، بلکه ملاک توافقات انجام گرفته در برجام است، اظهار داشت: هر مصوبه‌ای که به نقطه اجرا برسد توسط دولت آمریکا و نقض‌کننده تعهدات بین‌المللی مندرج در برجام باشد، با واکنش مناسب و متقابل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.
به گزارش فارس، جابری ‌انصاری در خصوص تحریم‌های جدید موشکی ایران از سوی آمریکا نیز ابراز داشت‌: در طول مذاکرات برجام این خواست جمهوری اسلامی بود که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم مسئله موشکی در قالب توافق برجام گنجانده شود و آنها نیز پذیرفتند. ایران تاکید داشت که برنامه موشکی‌اش جزیی از منظومه دفاعی کشور است و آن را موضوع مذاکرات قرار نمی‌دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر اساس نیازهای خود به برنامه دفاعی خود ادامه می‌دهیم و اقدامات قطعی خود را طبق اصول دنبال می‌کنیم.