kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۷۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
جابر انصاری :

هیچ کس قیم ملت سوریه نیست

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: از دید جمهوری اسلامی ما و هیچ دولت دیگری قیم ملت سوریه نیستیم و از سوی این ملت امکان تصمیم‌گیری نداریم.


حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی  روز گذشته در دومین نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص تحولات اخیر در عرصه سیاست خارجی و اوضاع منطقه و عرصه بین‌الملل پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات عراقچی درباره راهنمای رفع تحریم‌ها به سوال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد: وزارت خارجه با در نظر گرفتن فرض‌های متفاوت و احتمال‌های مختلف، سیاست خود را در چارچوب منافع مشخص و ملموس جمهوری اسلامی، اتخاذ کرده و این مسیر ادامه خواهد یافت. ملاک ما انجام تعهدات دولت آمریکا در مسیر برجام است. و آنچه ملاک تعامل جمهوری اسلامی است، علاوه بر گفته‌ها، عملکردها نیز هست و امیدواریم با عملکردهایی که رخ می‌دهد امکان ادامه این مسیر فراهم شود.
جابرانصاری در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین پیش‌شرط برای گفت‌وگوها در سوریه از جمله کنار رفتن بشاراسد خاطرنشان کرد: از دید جمهوری اسلامی ما و هیچ دولت دیگری قیم ملت سوریه نیستیم و از سوی این ملت امکان تصمیم‌گیری نداریم. مکانیسم باید به نحوی باشد که گفت‌وگوهای سوری منجر به توافقی شود که به نفع ملت سوریه باشد و هرچه ملت سوریه تعیین کند، برای همه ملاک عمل خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور ترکیه در شمال عراق با بیان اینکه انتظار از ترکیه این است هر اقدام خود در مبارزه با تروریسم را با دولت مرکزی عراق و سوریه هماهنگ کند، تصریح کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدامی که بدون هماهنگی و تأیید دولت‌های عراق و سوریه صورت بگیرد قابل قبول نیست.
جابرانصاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره مصوبه جدید آمریکا برای ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر به ایران عنوان کرد: با فشار لابی صهیونیست و جریان‌های مخالف برجام و ایران شاهد این بودیم که تبصره‌ای در لایحه ۲ هزار صفحه‌ای بودجه آمریکا گنجانده شد که براساس آن محدودیت‌هایی برای سفر اتباع برخی کشورها به ایران در نظر گرفته شده و به امضای رئیس جمهور آمریکا نیز رسید.
به گزارش فارس وی مسائل داخلی آمریکا را مربوط به ایران ندانست و تاکید کرد: آنچه که برای ایران ملاک است تعهدات بین‌المللی آمریکا در برجام است که این موضوع در قطعنامه شورای امنیت نیز گنجانده شده و آنها متعهد به اجرای تعهدات خود هستند.