kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
رسانه‌ها و مقامات آمریکایی فاش کردند

تلاش واشنگتن برای دخالت در انتخابات به نفع یک جریان سیاسی

مقامات و رسانه‌های آمریکایی از طرح واشنگتن برای دخالت در انتخابات ایران به نفع یک جریان خاص خبر دادند.


«باب کورکر» رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: دولت باراک اوباما به منظور اثرگذاری بر انتخابات آتی ایران هیچ پاسخی به آزمایشات موشکی تهران نداده است.
کورکر افزود: دولت اوباما نگران است که شاید اقدامات آمریکا بر انتخابات جمهوری اسلامی اثر بگذارد.
اشاره این مقام ارشد کنگره آمریکا به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران است که براساس تاریخ میلادی قرار است در بهار سال 2016 میلادی برگزار شود.
در همین حال فارین پالیسی در گزارشی نوشت: هیچ یک از مقامات وزارت خارجه آمریکا به ادعای کورکر مبنی بر اینکه آمریکا بر ایران سهل گرفته تا چشم‌اندازها و دورنماهای انتخاباتی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تقویت شود، پاسخ نداده است.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در گزارشی نوشت: برخی مقامات آمریکایی در محافل خصوصی گفتند که آنها امیدوارند رفع تحریم‌ها بتواند سبب تقویت حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران شود.
از سوی دیگر مخالفت کنگره با توافق ایران و برداشتن تحریم‌ها همچنان سفت و سخت باقی مانده است.
 اوباما منتظر پایان تعهدات برجامی ایران است
در همین حال واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: دولت اوباما تا پیش از تکمیل تعهدات هسته‌ای ایران از جمله برچیدن سانتریفیوژها یا رقیق‌سازی و از بین بردن اورانیوم غنی‌شده، به آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های ایران در سوریه، یمن و دیگر مناطق پاسخ نمی‌دهد.
در ادامه گزارش آمده است: دولت آمریکا به دلیل نگرانی از ناکام ماندن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و بی‌نتیجه ماندن میراث ریاست جمهوری باراک اوباما، پاسخی به اقدامات تهران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نمی‌دهد.
در حقیقت دولت اوباما منتظر است که تعهدات برجامی توسط تهران انجام شود و پس از آن به اقدامات موشکی و منطقه‌ای ایران پاسخ دهد.
حال پرسش اینجاست که زمانی که دولت ایران به صورت تمام و کمال به تعهداتش عمل کرد، در صورت عهدشکنی طرف مقابل چگونه این اقدامات برگشت ناپذیر را جبران خواهد کرد؟!
پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: مصوبه کنگره آمریکا کاهش تحریم‌های ایران را با چالش مواجه می‌کند.
به گزارش فارس، «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: نامه آقای کری وزیر امور خارجه آمریکا تعهد محکمی از سوی دولت آمریکاست مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت آمیز برجام و بهره مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه‌دار کند.
عراقچی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا گفت: این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موضع ایران این است که این قانون با برجام تناقض دارد.
وی افزود: این قانون اگر اجرایی شود تقاضای خود را به کمیسیون مشترک خواهیم کرد برای نقض برجام در این قانون.
معاون وزیر خارجه تاکید کرد: البته وزیر خارجه آمریکا به دکتر ظریف نامه ارسال و اعلام کرده که این قانون به نحوی اجرا خواهد شد که مانع همکاری‌های اقتصادی و اجرای برجام نشود.
عراقچی تصریح کرد: در نامه وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ابزارهای متعددی از جمله توقف این قانون اشاره شده است زیرا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اجرای این قانون را متوقف کند.
وی اظهار داشت: در حال تهیه راه نمای رفع تحریم‌ها هستیم که برجام را واضح توضیح داده و طبق برجام، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها موظف هستند در تهیه این راه نما با ایران مشورت کنند.
 چگونه یک نامه تشریفاتی بر قانون تصویب شده در یک کشور ارجحیت دارد؟
معاون وزیر خارجه در اظهارنظری قابل تامل گفت: نامه جان کری تضمینی محکم است. بنابراین کار به کمیسیون مشترک برجام نمی‌رسد.
اظهارات آقای عراقچی در حالی است که وی به هیچ عنوان توضیح نداد که براساس کدام منطق حقوقی، یک نامه تشریفاتی بر قانون تصویب شده در یک کشور ارجحیت پیدا می‌کند؟!
از فحوای این نامه نوعی فریب دریافت می‌شود،بدلیل اینکه اوباما فقط یک‌سال دیگر در کسوت ریاست جمهوری قرار دارد.
آیا در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان با قاطعیت گفت که در دولت آینده آمریکا نیز نامه وزیر سابق امورخارجه بر قانون رسمی کشور اولویت دارد؟
نامه جان کری به ظریف در حالی است که مقامات کاخ سفید تنها چند ساعت پس از تصویب این طرح در کنگره در اظهاراتی جداگانه از آن استقبال کردند.
تصویب این طرح در آمریکا و تبدیل شدن آن به قانون مستقیماً بر روی بازرگانان و توریست‌های ۳۸ کشور «دوست آمریکا» از جمله کره، ژاپن، استرالیا و اتحادیه اروپا که به ایران سفر می‌کنند، تاثیر خواهد گذاشت و مانع سفر آنها به آمریکا خواهد شد. کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند که نامه وزیر خارجه آمریکا زخم وارده از توهین به ملت ایران در نفس تصویب قانون ویزا را ترمیم نمی‌کند و تا زمانی که این قانون لغو نشود، این زخم التیام نخواهد یافت.
 برچیدن کامل سانتریفیوژهای فعال
 تا 2 هفته آینده
به گزارش فارس «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه العالم گفت: فروش میزان اضافه آب سنگین جزو شروط اجرای برجام نیست و امکان موکول شدن آن به بعد از اجرای برجام وجود دارد، ولی اکنون طرف مقابل اصرار دارد که این را هم قبل از اجرای برجام انجام دهیم.
صالحی افزود: این از جمله تقاضاهای خارج از عرفی است که طرف غربی مطرح می‌کند، در حالیکه ایران آمادگی خود را برای فروش آب سنگین اضافی در صورت وجود مشتری اعلام کرده است.
وی در ادامه گفت: بعد از تصویب قطعنامه شورای حکام ما به فوریت برچیدن سانتریفیوژهای فعال در نطنز و فردو را شروع کردیم که امیدواریم ظرف یک یا دو هفته آینده حداکثر این سانتریفیوژها کاملاً برچیده شوند.
 صالحی: احتمال تأخیر در رفع تحریم‌ها به دلیل سال نو میلادی!
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: من الان عدد دقیق را ندارم، اما تعداد سانتریفیوژهایی که فعال بودند چیزی حدود 9 هزار است؛ فرض کنیم 10 هزار سانتریفیوژ فعال بودند؛ من تصورم این است که از این 10هزارتا، 6 هزار تا باقی خواهد ماند. چهار هزارتا را می‌بایست برداریم. فکر می‌کنم از این چهارهزار تا شاید 2 هزارتا از آنها برداشته شده باشند.
صالحی اظهار داشت: احتمال تأخیر در رفع تحریم‌ها به دلیل سال نو میلادی وجود دارد!
وی در ادامه گفت: شیوه نامه رفع تحریم‌ها در دست تدوین است.
 زوبین: قرارداد تجاری با ایران قبل از روز اجرا موجب تحریم می‌شود
«آدام زوبین» معاون امور تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست ویژه اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: برجام براساس اعتماد  وضع نشده بلکه براساس کنترل و بررسی موشکافانه برنامه‌های هسته‌ای ایران است و رفع تحریم‌ها نیز براساس آن‌چه که ما آن‌را روز اجرا می‌نامیم مرحله به مرحله اجرا می‌شود.
زوبین افزود: اگر ایران به تعهدات خود براساس توافق عمل کند، آنگاه ما نیز پاسخ داده و تحریم‌های در ارتباط با برجام رفع می‌شوند.
وی در ادامه گفت: با ایران قرارداد بستن قبل از روز اجرا موجب تحریم می‌شود و من به کسانی که قصد داد و ستد با ایران را دارند توصیه می‌کنم با کارشناسان مشورت کنند.
معاون امور تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد: ما تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا را می‌توانیم به سرعت بازگردانیم. تحریم‌های سازمان ملل متحد نیز به سرعت قابل برگشت هستند. اگر حتی تخلفی جزئی از سوی ایران سر بزند،ما می‌توانیم به آن‌ها از طریق واکنش‌های تنظیم شده رسیدگی کنیم.