kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
در جلسه علنی بهارستان

وزیر آموزش و پرورش سه‌کارته شد

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش به سؤال موسوی‌نژاد قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند؛ بدین ترتیب دولت یازدهم، هفدهمین اخطار خود را از مجلس دریافت کرد.


به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز سؤال ملی مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان از علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
پس از توضیحات وزیر، موسوی نژاد اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و نمایندگان با 78 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در صحن علنی، از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع نشدند و بدین ترتیب وی سومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد.
وکلای ملت پیش از این به علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (2 کارت زرد)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (2 کارت زرد)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (3 کارت زرد)،  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (2 کارت زرد)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد)، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (3 کارت زرد)، محمود گودرزی (یک کارت زرد) و محمود واعظی وزیر ارتباطات (یک کارت زرد) داده‌ بودند.
سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در سوالی از علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر علت استفاده از نیروهای غیرکارآمد و بازنشسته و عدم توجه به منابع انسانی و فرهنگیان از جهت حقوق و مزایا همچنین تعطیلی مدارس برخی از روستاها و شهرها اظهار داشت: مجلس و ملت و متفکران متعهد باید اصلاح فرهنگ و از آن جمله اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه را جدی بگیرند و با تمام قوا در سد راه انحراف بکوشند.
وی با اشاره به سوالات خود از فانی، افزود: من سه سوال از وزیر آموزش و پرورش مطرح کردم که در رابطه با بحث رکود در حوزه آموزش و پرورش و استفاده از مدیران ناکارآمد و کسانی که سابقه مدیریت نداشتند بود، همچنین در رابطه با بحث حقوق و مزایا و حق فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی و تعطیل شدن مدارس مسائلی مطرح کردم.
موسوی‌نژاد در ادامه سوال خود از وزیر گفت: سوال و اعتراض جدی اول به آقای دکتر روحانی و هیئت دولت است که در این برهه مهم و حساس توجه جدی به آموزش و پرورش نداشته و از بدو تشکیل دولت نسبت به این وزارتخانه مهم حساسیت لازم را نسبت به انتخاب و انتصاب مسئولان و اولویت‌دهی به این وزارتخانه به کار نبرده است.
وی در همین رابطه اضافه کرد: انتظار می‌رفت رئیس  محترم جمهور اولویت کاری خود را  به زیربنایی‌ترین و مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش جامعه که فرهنگیان و دانش‌آموزان و اولیا و خانواده آنان هستند اختصاص می‌داد.
این نماینده در ادامه تاکید کرد که فرهنگیان به شدت از جایگاه اجتماعی خود که بعضا مورد تهاجم و تمسخر اقشار دیگر می‌شود ناراضی هستند. مصاحبه‌های حضرتعالی و همکارانتان که بعضا خلاف واقع است شخصیت و منزلت فرهنگیان را نشانه کرده و موجب فوران بی‌انگیزگی و بی‌اعتمادی در این قشر فرهیخته و گرامی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: آقای وزیر کمبود شدید نیروی انسانی به ویژه در شهرستان‌ها و مناطق محروم دانش‌آموزان را از حق طبیعی خود محروم کرده است. همکاران گرامی و کسانی که سفارش کرده و سفارش می‌کنید که از سوال بگذرید توجه کنید. مادری را می‌شناسم که به علت نداشتن هزینه ایاب ذهاب سه دختر دانش‌آموز خود از ادامه تحصیل آنها صرف‌نظر کرده است. چه کسی می‌خواهد پاسخ آنها را بدهد. چه کسی می‌خواهد جواب خانواده‌های یتیم بی‌سرپرست و خانواده‌های فقیر و مستضعفی که امکان فرستادن فرزندان خود به مدارس را ندارند بدهد؟
این نماینده تاکید کرد: مجلس محترم چند فرصت خوب از قبیل قانون به‌کارگیری مربیان پیش‌دبستانی و خدمات آموزشی و استخدام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را جهت این وزارتخانه فراهم کرد ولی متاسفانه عدم برنامه‌ریزی مناسب و سلیقه‌های شخصی و فراهم نکردن تمهیدات لازم هم نارضایتی را در مربیان پیش‌دبستانی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و هم دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به وجود آورده است.
افزایش عدالت آموزشی با اجرای طرح تحول آموزش
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز با حضور در نشست علنی دوشنبه پارلمان در پاسخ به سوال ملی حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما موردی بابت تعطیلی مدارس نداشته‌ایم.
وی اضافه کرد: اگر مدرسه‌ای نیز از حد نصاب افتاده باشد افراد در مدارس شبانه به کار گرفته شده‌اند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین از عملکرد خود آمارهایی ارائه کرد و در همین زمینه گفت: تعداد مدارس راهنمایی در سال‌های 92 و 93، 22 هزار و 765 بود که این تعداد در سال 93 به 22 هزار و 875 افزایش یافت، در سال جاری هم شاهد افزایش مدارس به رقم 23 هزار و 923 بودیم.
فانی با ارائه توضیحاتی پیرامون انتصابات وزارت آموزش و پرورش گفت: من در این زمینه به دو یا سه شاخص اشاره می‌کنم که شاخص اول وزیر مدرک تحصیلی است.
وی ادامه داد: مدیران منصوب شده  17 درصد دارای مدرک دکترا، 83 درصد فوق لیسانس و لیسانس هستند و پایین‌تر از این مدرک نداریم.
وی به پرداخت حقوق و مزایا فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در این دولت به مباحث حقوقی و مزایای فرهنگیان توجه ویژه‌ای شده که بر همین اساس دولت فوق‌العاده موضوع ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری را دنبال کرده است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این طرح برای حداقل 700 هزار همکار فرهنگی اجرا شده که طی آن میانگین 300 هزار تومان به حقوق آنان افزوده شده است.
وی در بخش دوم سخنان خود به طرح تحول سند آموزش اشاره کرد و ضمن اعلام تشکیل ستاد اجرای این سند گفت که مبنای عملکرد وزارت علوم در برنامه ششم همین سند است.
فانی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را عاملی برای افزایش کیفیت عدالت آموزشی توصیف کرد و خواستار همکاری نهادهای مرتبط در این زمینه شد.
تسلیت نمایندگان به سیدحسن نصرالله
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی دیروز اعلام کرد 212 نفر از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای جنایت جدید صهیونیست‌ها در حملات اخیر را محکوم کردند.
نمایندگان شهادت چهره درخشان و ماندگار سید اسرای لبنان «سمیر قنطار» که پس از 30 سال اسارت به درجه رفیع شهادت نائل شد، را به حضرت حجت‌الاسلام سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تبریک و تسلیت گفتند و انتقام خون این شهید از رژیم صهیونیستی و جنایتکار را خواستار شدند.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جریان اصلاح ماده ۴ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مقرر داشتند در انتخابات الکترونیکی ملاک اخذ رای‌دهندگان احراز عدم ثبت شماره ملی رای‌دهنده در سامانه انتخاباتی است.
مجلسی‌ها همچنین یکسان بودن هیأت‌های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه فرعی در انتخابات مجلس و هیأت‌های اجرایی شهرستان و بخش در مجلس خبرگان را منوط به موافقت مجلس خبرگان رهبری کردند.
نمایندگان همچنین با هدف تأمین نظر شورای نگهبان به حذف ماده ۱۱ و اصلاح ماده ۱۴ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، رأی موافق دادند.
مجلسی‌ها همچنین مقرر کردند جاسوسان حسب تشخیص وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه و با حکم مراجع قضایی کشور از حق تأسیس حزب یا عضویت در آن محرومند.
نمایندگان از سوی دیگر مصوب کردند که کمیسیون احزاب به ریاست معاون سیاسی وزارت کشور تشکیل شود.
خبر دیگر اینکه براساس مصوبه مجلس در صورت انحلال حزب، امور مربوط به تسویه اموال آن با رعایت حقوق دولت زیر نظر دادگاه محل استقرار دفتر حزب انجام می‌شود.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، قوانین و ساز و کار مربوط به «برگزاری انتخابات الکترونیکی» را تصویب کردند.
خبر دیگر اینکه نمایندگان مجلس با 131 رأی موافق کلیات طرح یک‌فوریتی استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را به تصویب رساندند.
آبستراکسیون صد نماینده
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در اعتراض به تصمیم روز یکشنبه باهنر نایب رئیس دوم مجلس در اعلام مغایرت لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با قانون برنامه پنجم و نیاز به دو سوم رأی برای تصویب، از صحن علنی مجلس خارج شدند تا نشست علنی بهارستان از رسمیت بیفتد.
نمایندگانی از جمله احمد شوهانی، حلیمه عالی، میرقسمت موسوی، سیدباقر حسینی، افضلی‌فرد، حقیقت‌پور، پیرمؤذن و حاجی‌دلیگانی، جلسه علنی مجلس را ترک کردند.
ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، خطاب به نمایندگانی که جلسه علنی را ترک کردند، گفت: آقایان لطفاً به صحن علنی بازگردند، این موضوع را در هیئت رئیسه مجلس بررسی می‌کنیم.
ابوترابی‌فرد خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با توجه به اینکه عدد مجلس مقداری لغزنده است، لذا از وکلای ملت درخواست می‌کنم سریع‌تر به مواد اصلاح‌شده این طرح رأی دهند.
گفتنی است در صورتی که عدد جلسه علنی به کمتر از 194 نفر برسد، یعنی حتی اگر تابلو پارلمان عدد 193 را نشان دهد، مجلس از رسمیت می‌افتد و رئیس جلسه تا مادامی که وکلای ملت به صحن علنی بازنگردند، نمی‌تواند رأی‌گیری کند.