kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
نماینده مجلس:

لایحه مناطق آزاد پس از بررسی در کمیسیون‌ها دوباره رأی‌گیری می‌شود

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس با اشاره به رأی نیاوردن کلیات لایحه مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد تجاری اینچه برون این شهرستان در مجلس، گفت: این لایحه پس از بررسی در کمیسیون‌ها، دوباره در صحن علنی رأی‌گیری می‌شود.


سلیمان عباسی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مجلس به دلیل کثرت مناطق آزاد و مناطق ویژه ذکر شده در لایحه دولت و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای ایجاد این مناطق به آن رأی منفی دادند و عده‌ای دیگر از نمایندگان نیز خواستار گنجاندن شهر یا منطقه خود ذیل این لایحه بودند و به همین دلیل با آن مخالفت کردند.
عباسی با بیان اینکه در جلسه مجلس شورای اسلامی هیچ منطقه آزاد یا منطقه ویژه‌ای به صورت انفرادی مورد بحث و تبادل نظر قرار نگرفت که به آن رأی مثبت یا منفی بدهند، اضافه کرد: کثرت مناطق آزاد و ویژه ذکر شده در لایحه و فراهم نبودن زیرساخت‌ها و خواسته دیگر نمایندگان مبنی بر گنجاندن شهر یا منطقه خود ذیل این لایحه، علت اصلی مخالفت با کل لایحه بود.
وی تصریح کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی چنانچه کلیات لایحه‌ای در صحن مجلس رأی نیاورد، با امضای 50 نماینده این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌ها ارجاع و بار دیگر در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.
نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کار جمع‌آوری امضا برای بررسی بیشتر لایحه مناطق آزاد در کمیسیون‌ها آغاز شده و در چند روز آینده با تکمیل امضاها تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.
عباسی، تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون گنبدکاووس را برای جبران تمام عقب‌ماندگی‌های صنعتی و اقتصادی این استان به ویژه منطقه گنبدکاووس بسیار مهم دانست و یادآور شد: تصویب این لایحه، گامی مهم در توسعه و رونق اقتصادی و مهم‌تر از آن رفع معضل بیکاری این استان خواهد بود.
نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس هم گفت: گرچه تمام لوایح مربوط به ایجاد مناطق آزاد تجاری و اقتصادی از سوی مجلس رد شد اما امکان بررسی مجدد آن فراهم و موضوع با جدیت در حال پیگیری است؛ به گفته وی تلاش برای جداسازی موضوع مناطق آزاد با ویژه جریان دارد.
محمدباقر حسینی اظهار داشت: این لوایح روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که نمایندگان زیادی به آن رأی دادند اما نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید این لوایح دو سوم رأی را بیاورند تا لازم‌الاجرا شود.
نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این لوایح از نظر نمایندگان قطعی است اما باید هیئت رئیسه را نیز برای توافق در مورد آن متقاعد کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز یکشنبه 29 آذر به لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی رأی مخالف دادند.
این لایحه که طبق اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به علت مخالفت با برنامه پنجم توسعه نیازمند دو سوم آرای نمایندگان بود با 117 رأی موافق، 85 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به تصویب نرسید.
پس از رأی نمایندگان باهنر اعلام کرد طبق آیین‌نامه می‌توان با جمع‌آوری 50 امضا لوایح رد شده را بار دیگر به صحن علنی ارائه داد.