kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷

فرمانداری هلمند سقوط کرد 400 نظامی افغان در محاصره طالبان

یک روز پس از هشدار مقام‌های افغانستان خبر رسید تروریست‌های طالبان با تصرف فرمانداری هلمند، 400 نظامی افغان را به محاصره خود درآورده‌اند.


افغانستان مدتی است شدیدتر از گذشته به صحنه درگیری‌های خونین بین نظامیان دولتی و تروریست‌ها تبدیل شده است.
در سال‌های گذشته تنها تروریست‌های طالبان در این کشور فعالیت می‌کردند اما اکنون تروریست‌های داعش نیز به دنبال برپایی ولایت خود در افغانستان هستند.
با توجه به گزارش‌های منتشر شده، اوضاع این کشور روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. به گزارش فارس، گزارش‌ها از ولایت «هلمند» افغانستان حاکی از آن است که فرمانداری «سنگین» این ولایت به دست گروه طالبان سقوط کرده است و حدود 400 سرباز ارتش ملی و مامور پلیس در پایگاه ارتش در این فرمانداری در محاصره طالبان قرار گرفته‌اند. «هاشم الکوزی»، نماینده هلمند با تایید این خبر گفته: «طالبان تمامی راه‌های منتهی به این فرمانداری را بسته‌ است.» گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری در اطراف پایگاه نظامی سنگین است.
گفته می‌شود که واحدهای نظامی ارتش و پلیس افغانستان در این فرمانداری از حدود دو هفته پیش تقاضای نیروی کمکی کرده بودند.
یک روز پیش از این خبر رسیده بود که  «محمدجان رسول‌یار» معاون والی هلمند در نامه‌ای به رئیس جمهور افغانستان نسبت به سقوط هلمند هشدار داده بود. در نامه این مقام محلی آمده بود که ظرف 48 ساعت گذشته 90 نظامی افغانستانی در این ولایت و در جنگ با طالبان کشته شده‌اند.
پیشروی تروریست‌ها در این ولایت در حالی صورت می‌گیرد که به گفته یک مقام ارشد غربی نیروهای ویژه آمریکایی در هفته‌های اخیر به هلمند اعزام شده بودند تا به نیروهای افغانستانی کمک کنند! هنوز معلوم نیست که آیا آمریکایی‌ها در پیشروی تروریست‌ها در افغانستان، همچون عراق نقش دارند یا خیر.
روز یکشنبه مقامات در وزارت دفاع افغانستان جنگ در ولایت هلمند را تایید کرده، اما خطر سقوط فرمانداری‌های این ولایت را رد کرده بودند!
هلمند بزرگ‌ترین ولایت افغانستان به شمار می‌رود  و از ناامن‌ترین ولایت‌های این کشور به شمار می‌رود. مناطق مختلف این ولایت  در سال‌های اخیر بارها بین نیروهای دولتی و تروریست‌های طالبان دست به دست شده است.  
طالبان در حال حاضر در شهرستان‌های «دیسو»، «باغران» و «واشیر» ولایت هلمند و بسیاری دیگر از مناطق این منطقه حضور دارد و با نیروهای دولتی درگیر است.  پیش از این نیز فرمانده ناتو در افغانستان از احتمال سقوط «جلال‌آباد» مرکز استان «ننگرهار» توسط «داعش» خبر داده بود.