kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
با تعیین نرخ دلار دولتی در بودجه 95

یکسان‌سازی نرخ ارز به بعد موکول شد

با تعیین نرخ جدید دلار در بودجه 95 از سوی دولت روحانی مشخص شد که وعده یکسان‌سازی نرخ ارز در سال جاری هم محقق نمی‌شود.

سرویس اقتصادی-

در این باره یک منبع آگاه به ایسنا اعلام کرده که اعضای کابینه سرانجام تصمیم به تعیین نرخ 2997 تومان برای دلار در بودجه سال 95 گرفتند.
نرخ 2997 تومانی در حالی به تصویب هیئت دولت رسیده است که این نرخ در حال حاضر حدود 15 تومان کمتر از قیمت 3012 تومانی دلار مبادله‌ای است. در عین حال که 147 تومان بالاتر از دلار 2850 تومانی بودجه امسال تصویب شده است.
نرخ دلاری که برای سال‌ آینده به تصویب هیئت وزیران رسیده است، با توجه به اینکه هم با نرخ ارز مبادلاتی بانک مرکزی و هم با نرخ ارز بازار آزاد متفاوت است. احتمالا باعث ایجاد اخلال در روند تک نرخی شدن نرخ ارز خواهد شد.
این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای سال جاری گفته بود: بحث تک نرخی شدن نرخ ارز در سال 94 را برنامه‌ریزی کرده‌ایم!
وی سه ماه بعد نیز طی دیداری که با هیئتی آلمانی داشت گفته بود شواهد و قرائن و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد امکان حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز وجود دارد و این سیاست در موقع مقتضی عملی خواهد شد.
اما فعلا سخن ما این نیست که چرا این تک نرخی شدن صورت نگرفته است؛ چرا که مسلماً در سال جاری این اتفاق نخواهد افتاد ولی سخن برسر این است که حتی جهت‌گیری‌ها هم خلاف حرکت به سمت تک نرخی شدن نرخ ارز است.
بالا رفتن مداوم نرخ ارز در بازار آزاد در سال جاری (تا آستانه 3665 تومان) افزایش نرخ ارز مبادلاتی (تا 3012 تومان) و هم‌اکنون هم افزایش نرخ ارز در بودجه سال آتی به 2997 تومان علائمی است که نشان می‌دهد حالا حالاها وعده تک نرخی شدن محقق نمی‌شود.
زیرا اولا تمامی این نرخ‌ها مسیر افزایش و دور شدن از هم را طی می‌کنند و فعلا ما شاهد 3 نرخ هستیم البته بدون در نظر گرفتن نرخ صرافی‌ها که چند تومانی از نرخ ارز آزاد پایین‌تر است.
البته قرار بود قیمت ارز در بودجه سال 93 هم طبق وعده بانک مرکزی تک نرخی شود! در آن مقطع رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که قیمت ارز آزاد کاهش می‌یابد و یا نرخ ارز مبادله‌ای افزایش می‌یابد و به پای ارز آزاد می‌رسد، گفته بود: اکنون زمان بحث برای اینکه کدام نرخ به کدام نرخ می‌رسد نیست اما بنابر این است که نرخ یکسان داشته باشیم و به دنبال آن هستیم تا با یکسان‌سازی نرخ‌ها بازار به ثبات توأم با تعادل برسد که بنا شده این امر تا پایان سال 93 انجام شود!
اکنون و برای چندمین بار ظاهرا این وعده به تعویق افتاده و هنوز مشخص نیست زمان اجرایی شدن این وعده چند سال باید به درازا بکشد؟