kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
یک اقتصاددان:

حجم بورس در دولت یازدهم نصف شد

یک اقتصاددان و کارشناس بورس گفت: با کاهش 150 هزار میلیارد تومانی حجم بورس، می‌توان گفت اندازه این بازار نصف شده است.


اکبر امینی مهر، اقتصاددان و کارشناس حوزه بورس در گفت‌وگوی تفصیلی با «نسیم» در رابطه با وضعیت نابه‌سامان بورس بیان داشت: با بررسی وضعیت موجود می‌توان گفت که مسئولین و دولت برای بورس و جایگاه آن در اقتصاد کشور ارزشی را که باید، قائل نیستند. به خصوص به نظر می‌آید که در دولت آقای روحانی نقش بورس در اقتصاد کشور چندان مهم نیست.
وی با بیان این مطلب که افت شاخص بورس در دو سال گذشته از 90 هزار به 60 هزار رسیده و به نظر می‌آید که این افت برای مسئولان دغدغه‌ای را ایجاد نکرده، گفت: در دولت جدید یک جو روانی در مورد شرایط پس از توافق هسته‌ای ایجاد شد و انتظار مردم را بالا بردند لذا این جو روانی بر روی بورس هم تأثیر گذاشت.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: تصور بر این بود که ممکن است بعد از توافق هسته‌ای ناگهان بورس یک شتاب زیادی در رشد قیمت بگیرد، بنابراین دولت سیاست‌هایی را در پیش گرفت تا بورس را کنترل کند، اما این اتفاق صورت نگرفت زیرا مردم دیگر تحت تأثیر اخبار سیاسی قرار نگرفتند.
امینی مهر یکی از مشکلات بورس را بحث خوراک پتروشمی‌ها دانست و گفت: یکی از پایه‌های اصلی بورس ما شرکت‌های پتروشیمی نفتی است، اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از حدود 4 سنت به 16 سنت پیشنهاد شد و همین موضوع نارضایتی پتروشیمی‌ها را به همراه داشت، در نهایت این نرخ به 13 سنت رسید بنابراین این وضعیت باعث زیان‌دهی، کند شدن شاخص و نگرانی مردم شد.
وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری گندله‌های آهن نیز موضوعی است که دولت مدعی آزادی اقتصادی، بر روی آن دست گذاشته، از طرفی یکی از بحث‌های دیگر نیز بهره‌های مالکانه سنگ‌آهنی‌ها است، بنابراین تمامی این موضوعات معاملات بازار بورس را کند کرده است.
امینی مهر در ادامه بیان داشت: سال 93 بود که وزیر اقتصاد وعده‌ای داد مبنی بر این که ما وضعیت اقتصادی‌مان در سال 94 خیلی خوب می‌شود و در این میان یکی از بحث‌هایی که وی مطرح کرد در مورد بورس بود در حالی که نه تنها وضعیت بورس در سال 94 بهبود نداشت بلکه حدود 10/2 افت بازار را هم داشت و شاخص بسیار افت کرد. افت شاخص از 90 هزار به 60 هزار نیز واقعی نیست زیرا آخر وقت در بورس بلوک‌زنی کرده و شاخص را حفظ می‌کنند.
وی تأکید داشت: در حال حاضر سهام در خوشبینانه‌ترین حالت نصف شده و تعداد زیادی از سهام‌ها به یک سوم قیمت رسیده‌اند. بنابراین حرف بیراهی نیست اگر بگوییم که 150 هزار میلیارد تومان حجم کل بورس کوچک‌تر شده است. لذا به راحتی می‌توان گفت که بورس ما نصف شده است. البته آقای صالح‌آبادی در ده سالی که در بورس بودند کارهای ماندگاری از جمله راه‌اندازی سامانه کدال انجام دادند و البته این اواخر نیز بر سر راه ایشان کارشکنی‌های زیادی صورت گرفت. در دوران آقای فطانت‌فرد هم کارهای مفیدی در بحث بورس شده اما باید این را مد نظر قرار داد که وقتی وزیر اقتصاد که خودش به دولتی که عضو آن است نامه نوشته و از سیاست‌های اقتصادی آن انتقاد می‌کند دیگر از آقای فطانت‌فرد چه انتظاری می‌توان داشت، بنابراین نباید شخص ایشان را زیر سؤال برد.
امینی مهر گفت: ایراد جای دیگر است، من تا شش ماه پیش معتقد نبودم که برای نگه‌داشتن بورس در چنین حالتی تعمدی در کار است اما امروز تا حدی به عمدی بودن این مسئله اذعان دارم. باید دید که این سیاست‌ها در کجا اتخاذ می‌شود! این تعمد دلیلش هرچه که باشد، از جمله احساس نیاز و ضرورت ورود نقدینگی در جاهای دیگر از جمله بانک‌ها، با این حال در کل پارامترها این را نشان می‌دهد که امروز دولت سعی و تلاشی برای فعال کردن بورس ندارد.
امینی مهر خاطرنشان کرد: یک بحث هم که در رابطه با سامان نگرفتن بازار بورس مطرح است این است که گفته می‌شود گروه رقیب دولت در بورس فعال‌تر بوده و اگر بورس فعال شود توان و قوه مالی این رقیبان می‌تواند در بحث سیاسی به آنها کمک کند بنابراین برخی معتقدند که دولت عمداً بورس را تا زمان انتخابات به همین منوال نگه خواهد داشت. البته این تحلیل یکی از جریانات سیاسی دولت درباره نوسانات بورس است!