kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
بانک مرکزی:

کارمزد تراکنش کارت‌خوان‌ها برعهده بانک‌هاست

بعد از 15 ماه بحث و چالش درباره دریافت کارمزد از تراکنش کارت‌خوان‌ها در نهایت بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانکها اعلام کرد که آنها باید در برابر هر تراکنش بین 50 تا 250 تومان کارمزد پرداخت کنند.


به گزارش ایسنا، در این بخشنامه خطاب به بانکها آمده که در خصوص نحوه تأمین کارمزد یک درصدی تراکنشهای خرید و تخصیص به شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت و با توجه به انتفاع بانک پذیرنده از رسوب وجوه حساب پذیرندگان مقرر شده تا از امروز (اول دیماه سال جاری) مبلغ کارمزد حداقل 50 و حداکثر 250 تومان از بانکهای پذیرنده دریافت شود.
براساس این بخشنامه از امروز در مقابل خریدی که از طریق کارت‌خوان‌ها انجام می‌شود دیگر نه تنها مشتری بلکه صاحبان کارت‌خوان‌ها (فروشندگان) موظف به پرداخت هیچ کارمزدی نیستند و این مبلغ از بانک‌های پذیرنده و به عبارتی ارائه کننده دستگاه کارت‌خوان کسر می‌شود.
بنابراین گزارش، موضوع دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها در شهریور ماه سال گذشته از سوی قادری- مدیر عامل شرکت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی)- مطرح و به دنبال آن از سوی بانک مرکزی مورد تأکید قرار گرفت، چرا که مقامات بانک مرکزی معتقد بودند به روال بانکداری الکترونیک در دنیا باید برای دریافت خدمت در شبکه بانکی هزینه آن پرداخت شود، چرا که سالانه حجم زیادی از منابع بانک‌ها درگیر پرداخت هزینه ارائه خدمات است. با این وجود اصناف چندان این موضوع را نپذیرفته و مصر بودند که با توجه به گردش بالای حساب آنها و همچنین رسوب پولشان در بانک‌ها، این بانکها هستند که باید در برابر سودی که در این میان نصیبشان می‌شود کارمزد پرداخت کنند.
ماجرا تا جایی پیش رفت که در مقابل فشار و مخالفت اصناف برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های کارت‌خوان‌ها، هیئت دولت به موضوع ورود پیدا کرد و طرح دریافت کارمزد را برای بررسی بیشتر و کارشناسی شده به شورای پول و اعتبار ارجاع داد.
به هر حال بعد از چندین ماه که مقامات بانک مرکزی هر بار در مقابل این سؤال که دریافت کارمزد کارت‌خوان‌ها آیا منتفی شده یا قابل اجراست اعلام کردند در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار داشته و به زودی بررسی می‌شود، در نهایت تصمیم آخر روی دیگری داشت و به نظر می‌رسد کارمزدگیری از صاحبان کارت‌خوان‌ها منتفی شده باشد، چرا که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده که آنها باید این کارمزد را پرداخت کنند.