kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
رئیس مجلس شورای اسلامی:

وزارت امور خارجه لغو روادید بین ایران و عراق را پیگیری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه ستاد اربعین در پایانه مرزی مهران گفت: مسئولان عراقی مایل به لغو روادید بین ایران و عراق هستند و این مهم را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی ایجاد کنسولگری عراق در استان مرزی ایلام به عنوان اصلی‌ترین مسیر تردد زائران و مسافران دو کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: وزارت امور خارجه باید در این زمینه با طرف عراقی مذاکره کند.
وی با اشاره به مبناهای دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت عراق و ایران و حجم زیاد مبادلات صدور کالا به عراق از مرز مهران بر لزوم لغو روادید دو کشور تأکید و خواستار پیگیری این مسئله از طرف وزارت امور خارجه شد.
وی افزود: هم اکنون مهلت ویزای عراق سه‌ماهه است و پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ازدحام زائران و رفاه حال آنها این مهلت به 6 ماه افزایش یابد.
لاریجانی در خصوص ورود کامیون‌های ایرانی حامل کالا به کشور عراق، افزود: مسئولان وزارت خارجه باید به منظور کمک به تجار و توسعه صادرات این مورد را پیگیری کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی متناسب‌سازی زیرساخت‌های استان ایلام به عنوان گذرگاه عتبات عالیات عراق را ضروری دانست و گفت: مجلس برای کمک به توسعه زیرساخت‌ها در مرز مهران با توجه به حجم بالای تردد زائران اربعین حسینی آمادگی دارد.
وی افزود: توسعه زیرساخت‌ها در مرز مهران با این حجم زائران اربعین نیاز به بسیج عمومی دارد و باید دولت و مسئولان استانی و کشوری در جهت حل مشکلات و ایجاد زیرساخت‌ها تلاش کنند.
وی اظهار کرد: راه‌های ارتباطی این حوزه مشکلات بسیاری دارد و چهار خطه کردن مسیرهای ارتباطی مهران جزء موارد کلیدی است که باید توسط استاندار و دیگر مسئولان و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده و زیرساخت‌های آن فراهم شود و بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح مورد تصویب مجلس قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد راه‌آهن نیز در این استان یک نیاز ضروری است اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از طریق فاینانس اقدام کند.
وی تأکید کرد: لازم است وجهه مردمی اربعین حسینی به طور کامل حفظ شود.
لاریجانی ادامه داد: نمایندگان مردم ایلام در مجلس و همچنین مسئولان استان تلاش کنند با توجه به اینکه تنها یک هفته به ارایه لایحه بودجه سال آینده زمان باقی است بودجه اربعین در لایحه بودجه گنجانده شود.
وی افزود:  باید رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم انجام شود تا این پیشنهاد در سریع‌ترین زمان ممکن عملی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مطرح بودن موضوع منطقه آزاد تجاری مهران در مجلس اظهار کرد: پیشنهاد تصویب منطقه آزاد مهران برای بررسی در صحن علنی مجلس، اکنون در اختیار کمیسیون تخصصی قرار دارد و نمایندگان و مسئولان استان باید برای تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری مهران رایزنی‌ها و پیگیری‌های خود را ادامه و انجام دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز به منظور دیدار از اقدام‌های انجام شده در حوزه تسهیلات به زائران اربعین و نحوه خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران وارد استان ایلام شد.
تاکنون بیش از 650 هزار نفر زائر در چند روز گذشته از طریق مرز بین‌المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام برای شرکت در آیین اربعین حسینی به عراق عزیمت کرده‌اند.
توزیع روزانه 7 هزار پرس غذا بین زائران
معاون هماهنگ‌کننده سپاه امیرالمؤمنین(ع) ایلام گفت: سپاه روزانه بیش از 7 هزار زائر اربعین را در مرز مهران پذیرایی می‌کند.
«جمال شاکرمی» اظهار کرد: سپاه استان ایلام اقدام به ایجاد آشپزخانه در مسیر پایانه مرزی کرده است و روزانه بیش از 7 هزار زائر اربعین را در مرز مهران پذیرایی می‌کند.
ممنوعیت تردد زائران از همدان به مهران
رئیس پلیس راه استان همدان اعلام کرد: با توجه به ازدحام عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در مرز مهران، تردد زائران از جاده‌های این استان به سمت مهران ممنوع شد.
سرهنگ مهدی شاکری دیروز افزود: با توجه به افزایش مسافران در مرز مهران طبق دستورالعمل نیروی انتظامی دیروز اجازه تردد خودروی حامل زائران به مهران داده نمی‌شود.
وی اضافه کرد: زائران امام حسین(ع) می‌توانند از مسیرهای جایگزین به سمت خوزستان حرکت کرده و از مرزهای این منطقه عازم خاک عراق شوند.
وی تأکید کرد: علاوه بر این به خودروهای فاقد ایمنی لازم و خودروهای عمومی درون‌شهری که قصد جابه‌جایی زائران را دارند نیز اجازه تردد داده نمی‌شود.
وی از رانندگان خواست با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تردد کنند.
پرهیز از شتاب برای رسیدن به مقصد، رانندگی نکردن هنگام خستگی و خواب‌آلودگی و توجه کامل به مسیر مقابل هنگام رانندگی از توصیه‌های جدی پلیس راه به رانندگان است.
سفر 1/5 میلیون زائر به عراق
معاون وزیر کشور از اعزام یک میلیون و 300 هزار زائر ایرانی به عراق تاکنون و صدور یک میلیون و 455 هزار روادید نیز تا روز شنبه خبر داد و پیش‌بینی کرد، یک میلیون و 500 هزار ایرانی امسال در مراسم اربعین حسینی در عراق شرکت کنند.
حسین ذوالفقاری صبح دیروز در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی بیان کرد: در این زمینه برگزاری مراسم به صورت مردمی، عزیمت زائران با ویزا و تأکید بر میزبانی مردم عراق مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه گفت: در سال آینده به گونه‌ای عمل خواهد شد که همه دستگاه‌ها و نهادها بدون هیچ نماد و تنها زیر پرچم امام حسین و به دور از عناوین شغلی و سازمان به عنوان خادم‌الحسین فعالیت کنند و از ماه‌های قبل صدور ویزا آغاز و مراسم اربعین حسینی به حرکتی برای نمایش انسجام جهان اسلام تبدیل شود.
وی گفت: در طول مسیر 190 هزار محل برای پذیرایی و اسکان زائران پیش‌بینی شده است و میزان ظرفیت رسمی اسکان در شهر کربلا نیز از 27 هزار نفر در سال گذشته به 80 هزار نفر رسیده است.
مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور نیز اعلام کرد، یکصد زائر ایرانی که بدون گذرنامه وارد عراق شده بودند به کشور بازگردانده شدند.
«محمد فریادرس» تأکید کرد، خروج زائران بدون گذرنامه از مرز جرم است و زائران اربعین باید حتماً گذرنامه داشته باشند.
وی گفت: در صورتی که زائران ایرانی بدون گذرنامه در عراق دستگیر شوند به پنج تا شش سال حبس در آن کشور محکوم خواهند شد.
عزیمت 8 هزار زائر خارجی از شلمچه
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: از آغاز آیین‌های پیاده‌روی اربعین حسینی تاکنون هشت هزار تبعه خارجی به منظور حضور در کربلای معلی از مرز بین‌المللی شلمچه وارد عراق شدند.
ولی‌الله حیاتی در شلمچه افزود: اتباع خارجی که از مرز شلمچه به مقصد عتبات عالیات و کربلای معلی عبور کردند از کشورهای افغانستان، ترکیه، آذربایجان و برخی کشورهای عربی هستند.
وی با بیان عبور 350 هزار زائر از مرز شلمچه به مقصد عتبات عالیات و کربلای معلی تاکنون افزود: به منظور آسان شدن روند انتقال زائران اربعین حسینی از «پل نو» تا موکب‌های برپا شده در نزدیکی مرز شلمچه، 50 دستگاه اتوبوس و پنج رام قطار زائران حسینی را شبانه‌روزی و رایگان جابه‌جا می‌کنند.
معاون استاندار خوزستان اضافه کرد: 160 موکب نیز با همکاری شهرداری‌های تهران، شیراز، خرمشهر و شهرهای معین ستاد اربعین خرمشهر، آبادان، ماهشهر، امیدیه و همچنین منطقه آزاد اروند و مشارکت مردم و ارادتمندان به امام حسین(ع) در مرز شلمچه مشغول ارائه خدمت به زائران هستند و مشکل خاصی در خصوص تردد زائران از مرز وجود ندارد.
آغاز بازگشت زائران به کشور
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان گفت: روزانه 17 تا 18 هزار زائر از دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه از زیارت اربعین حسینی برگشته و وارد کشور می‌شوند.
«مسعود مصدقی» اظهار کرد: بازگشت گسترده زائران اربعین حسینی از سه روز گذشته آغاز شده و روزانه بیش از 17 هزار نفر از دو مرز شلمچه و چزابه وارد استان می‌شوند.
وی افزود: روز شنبه حدود 11 هزار زائر از مرز شلمچه و هفت هزار نفر از مرز چزابه از زیارت اربعین برگشته و وارد کشور شدند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان ادامه داد: ظرفیت‌سازی برای انتقال روزانه 60 هزار زائر از مرزهای شلمچه و چزابه در نظر گرفته شده و وسایل حمل و نقل عمومی در مرزها مستقر و زائران را به شهرهای بستان و خرمشهر منتقل می‌کنند.
هم‌اکنون در مرزهای شلمچه و چزابه 160 تیم گشت پلیس راه مستقر هستند که در کاهش تصادفات و ترافیک در دو مسیر مرز همکاری می‌کنند.
سفر 870 زائر خارجی از مرز چزابه
فرماندار دشت آزادگان گفت: در یک هفته اخیر 870 زائر خارجی اربعین حسینی از پایانه مرزی چزابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز راهی نجف اشرف و کربلای معلی شدند.
«جاسم مجیدی‌پور» افزود: این زائران از اتباع کشورهای هندوستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان پس از انجام تشریفات قانونی راهی عتبات عالیات شدند. وی گفت: اعزام زائران خارجی آقاعبدالله الحسین(ع) از طریق مرز بین‌‌المللی چزابه بدون محدودیت خاصی ادامه دارد.
فرماندار دشت آزادگان در ادامه افزود: زائران خارجی باید در کشور خود ویزا تهیه کنند و از مراجعه به نمایندگی‌های دفتر امور خارجه عراق برای تهیه روادید در سوسنگرد (مرکز شهرستان دشت آزادگان) و اهواز خودداری کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان هم گفت: زائران اربعین برای برگشت مسیر شلمچه را انتخاب کنند. عادل مجد افزود: در شلمچه مسیر ریلی از خرمشهر به سایر نقاط کشور وجود دارد.