kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴

درگیری پلیس مقدونیه و پناهجویان

حدود 40 نفر در درگیری میان پلیس ضد‌شورش و پناهجویان خشمگینی که مقدونیه، مسیر آنها از یونان به سوی غرب اروپا را سد کرده زخمی شده‌اند.

تنش میان پلیس ضد شورش مقدونیه و پناهجویانی که در مرز این کشور با یونان مستقر شده‌اند، روز شنبه بالا گرفت. مقدونیه در مرز خود با یونان حصاری به ارتفاع حدود 3 متر کشیده تا بدین وسیله سد راه پناهجویانی شود که قصد ورود به مقدونیه و حوزه بالکان را دارند.
درگیری‌ها میان پناهجویان و ماموران پلیس در پی آن آغاز شد که یک پناهجوی مرد مراکشی با بالا رفتن از یک واگن قطار به یک کابل برق دست زد و دچار سوختگی شدید شد.این پناهجوی 24 ساله در بیمارستان بستری شده و به گزارش خبرگزاری‌های یونان در وضعیت وخیم جسمانی به سر می‌برد. این حادثه بهانه‌ای شد تا چندین پناهجوی خشمگین به سمت ماموران پلیس مقدونیه سنگ پرتاب کنند.خبرگزاری یونانی «آنا» گزارش داده که پلیس مقدونیه در واکنش به سنگ‌پرانی پناهجویان به سمت آنان گاز اشک‌آور و نارنجک مختل‌‌کننده حواس پرتاب کرده است. این درگیری‌ها تنها چند ساعت پس از ایجاد حصار مرزی میان مقدونیه و یونان رخ دادند.
مقام‌های دولتی مقدونیه می‌گویند، کشیدن این حصار با هدف کنترل هرچه بهتر وضعیت و نظارت بر ثبت مشخصات پناهجویان بوده است تا هیچ پناهجویی نتواند به طور غیرقانونی از یونان وارد خاک مقدونیه شود.
در جریان درگیری میان پلیس مقدونیه و پناهجویان به گفته وزارت کشور مقدونیه، 18 مامور پلیس زخمی شدند که دو تن از آنان به بیمارستان منتقل شدند. هیچ گزارش رسمی در مورد تعداد پناهجویان زخمی در دست نیست.
با این حال به گزارش آسوشیتدپرس، پزشکان سازمان صلیب سرخ و شماری از سازمان‌های امدادرسانی غیردولتی حاضر در محل گفته‌اند که 20 پناهجو را که دچار جراحت در ناحیه سر و مشکلات تنفسی بوده‌اند، مداوا کرده‌اند.مقدونیه، صربستان و کرواسی کشورهایی هستند که در مسیر موسوم به بالکان واقع شده‌اند. صدها هزار پناهجو در ماه‌های گذشته با استفاده از این مسیر خود را به غرب اروپا رسانده‌اند. در عرض دو هفته گذشته کشورهای واقع در این مسیر تنها به پناهجویانی که اهل کشورهای افغانستان، سوریه و عراق بوده‌اند، اجازه عبور داده و مانع از ورود پناهجویان دیگر کشورها شده‌اند.
پلیس یونان می‌گوید این حرکت موجب شده تا 800 پناهجو که دارای ملیت‌های مختلف بوده‌اند، در مرز این کشور با مقدونیه سرگردان بمانند.