kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
وزیر کشور عراق:

روند صدور روادید به زائران اربعین شتاب می‌گیرد

وزیر کشور جمهوری عراق گفت: روند صدور روادید به زائران اربعین در ایران شتاب بیشتری می‌گیرد.


به گزارش ایرنا، محمد سالم الغبان پنج‌شنبه در بازدید از زیرساخت‌های مرز شلمچه، گفت: عراق تلاش دارد تا روند صدور روادید اربعین در دفاتر و کنسولگری‌های این کشور را در ایران شتاب دهد.
وی اظهار داشت: دولت عراق برای آسان شدن روند صدور روادید با استفاده از امکانات چهار کنسولگری مستقر در ایران و 11 دفتر موقت در شهرهای مختلف ایران، روند صدور روادید متقاضیان حضور در آیین اربعین را شتاب می‌دهد.
محمد سالم الغبان اظهار داشت: زائران اربعین حسینی به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق احترام گذاشته و قوانین هر دو کشور را رعایت کنند و در صورت بروز هر گونه مشکل در خاک عراق، از پلیس و نهادهای امدادی کشور عراق کمک بگیرند.
سه مرز بین‌المللی مهران، شلمچه و چذابه برای عبور زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.
وزیر کشور ایران نیز با بیان همکاری ایران و عراق برای بهبود کیفیت خدمات به زائران اربعین، گفت: مذاکرات لازم در این خصوص انجام شده و همکاری دو کشور برای بهبود خدمات به زائران اربعین افزایش می‌یابد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در سفر به استان خوزستان به منظور بازدید از زیرساخت‌های مرز شلمچه در جمع خبرنگاران رسانه‌ها در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان افزود: با توجه به حجم زیاد زائران ورودی به عراق، بخشی از امکانات نیز برای رفاه و آسایش زائران ایرانی در آن طرف مرز فراهم می‌شود. و همه تلاش می‌کنیم تا شرایط مطلوبی را برای زائران فراهم سازیم.
وزیر کشور همچنین در سخنانش به مشتاقان سفر به عراق برای شرکت در آیین پیاده روی اربعین حسینی توصیه کرد که حتما با در اختیار داشتن مدارک لازم (گذرنامه و ویزا) به مرزهای رسمی مراجعه کنند، زیرا اجازه سفر بدون داشتن مدارک قانونی به هیچ فردی داده نمی‌شود. وی از زائران خواست به قوانین و مقررات عراق احترام گذاشته و آن را رعایت کنند.
یک میلیون و 400 هزار زائر منتظر روادید
رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: بیش از یک میلیون و 400 هزار زائر اربعین منتظر صدور روادید از سوی کشور عراق هستند.
سعید اوحدی روز پنج‌شنبه در حاشیه سفر به منطقه آزاد اروند و بازدید از زیرساخت‌های مرز شلمچه برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی گفت: بسیاری از متقاضیان صدور روادید تاکنون در سامانه «سماح» نام نویسی نکرده‌اند.
اوحدی تصریح کرد: براساس آخرین آمار، بیش از یک میلیون و 200 هزار متقاضی صدور روادید در سامانه «سماح» ثبت نام کرده‌اند که تاکنون تنها برای 400 هزار متقاضی، روادید صادر شده است.
وی از ثبت نام زائران اربعین حسینی در دو هزار و 200 دفتر زیارتی در سراسر کشور خبر داد و اظهار داشت: متقاضیانی نیز که تقاضای صدور روادید را داشته ولی در سامانه سماح نام نویسی نکرده‌اند نیز می‌توانند امور ثبت نام خود را از طریق دفاتر زیارتی پیگیری کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: سرعت صدور ویزا در 11 شهر و چهار کنسولگری عراق متناسب با تعداد درخواست‌ها نیست، ولی با رایزنی صورت گرفته و براساس قول مسئولان عراقی، روند صدور روادید از هفته آینده سرعت بیشتری می‌گیرد.
اختصاص 192 گیت گذرنامه در 3 مرز
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: به منظور آسان شدن روند تردد زائران اربعین حسینی، 96 گیت کنترل گذرنامه در مهران و 96 گیت کنترل گذرنامه در مرزهای شلمچه و چذابه اختصاص داده شده است.
داوود کشاورزیان در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های مرز شلمچه برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی با اشاره به بهسازی جاده سوسنگرد- بستان- چذابه در خوزستان و مسیر ایلام به مهران گفت: مسیر مهران به سمت مرز چهار خطه شد و پل دوم نیز در مسیر این جاده ساخته و روشنایی جاده نیز تامین شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ساخت کمربندی شهر مهران را از اقدامات صورت گرفته برای روان‌سازی حرکت خودروهای زائران اربعین بیان کرد و افزود: در صورت لزوم از این جاده کمربندی برای تردد اتوبوس‌های حامل زائران استفاده می‌شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: تجهیزات مورد نیاز پلیس گذرنامه نیز برای سهولت در کنترل روادید و گذرنامه زائران در سه مرز مهران، شلمچه و چذابه تامین و در محل نصب شد.
وی گفت: هماهنگی لازم با پایانه‌های مسافری شرکت‌های مسافربری برای بازگشت مسافر صورت گرفته تا از توان ناوگان اتوبوسرانی کشور برای بازگشت زائران اربعین با توجه به سه روز تعطیلی ایام اربعین استفاده شود.
کشاورزیان از بهره‌برداری موقت از پایانه جدید مسافربری شلمچه خبر داد و گفت: همچنین با هماهنگی صورت گرفته تلاش شده تا راه‌آهن، ظرفیت بیشتری را برای جابه‌جایی زائران در نظر بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از اول آذر ماه تردد کامیون‌ها بجز کامیون‌هایی که نیاز ضروری زائران را تامین می‌کنند، در مسیرهای منتهی به مرزها ممنوع می‌شود تا عبور زائران با سهولت بیشتری صورت گیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: امسال برای کاهش گره ترافیکی و سهولت در رفت و آمد زائران اربعین حسینی از ورود خودروهای شخصی به نقطه صفر مرزی جلوگیری می‌شود.
وی ادامه داد: امسال از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری‌های تهران، مشهد و البرز و همچنین نیروهای مسلح برای انتقال زائران اربعین حسینی به نقطه‌‌‌های مرزی استفاده خواهد شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یکی از مشکل‌های اربعین حسینی پارسال را کمبود وسایل نقلیه از نقطه صفر مرزی تا 70 کیلومتری کوت عراق اعلام کرد و گفت: تلاش شده است با استقرار شماری از وسایل نقلیه در این مسیر مشکل پارسال برطرف شود.