kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام کرد

زمین‌خواران سالانه 30 هزار هکتاراز اراضی ملی را تصرف می‌کنند

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: پرونده قضایی و دادگاهی هفت هزار نفر که در تصرف اراضی ملی دخیل هستند باید طی شود.


خداکرم جلالی در دامغان در جمع خبرنگاران افزود: با تلاش ماموران حفاظت از منابع طبیعی و مشارکت‌های مردمی 9 هزار هکتار از زمین‌های ملی از تصرف خارج شد.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال 94 تاکنون تصرف 15 هزار هکتار اراضی ملی محرز شد که حکم خلع ید 9 هزار هکتار صادر و پرونده زمین‌خواران به مرجع قضایی ارسال شده است.
جلالی با بیان اینکه زمین‌خواران به طور متوسط سالانه 30 هزار هکتار از اراضی ملی را تصرف می‌کنند، گفت: ارزش این میزان زمین در کشور 10 هزار میلیارد ریال است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پایین بودن جرایم آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست را از مهمترین مشکلات این بخش برشمرد و گفت: لایحه بازنگری جرایم به دولت ارائه شده است.
جلالی در افتتاحیه نشست ملی سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور در دامغان افزود: بازنگری جرایم باید متناسب به روز باشد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.
به گفته وی، پدیده گرمایش زمین در 50 سال اخیر، هشت دهم درجه برای کل کره زمین بوده و ایران به دلیل قرار گرفتن روی  کمربندی خشک، میزان گرمایش آن  از 1/1 تا 1/5 درجه بوده است.
به گفته وی، با یک درجه افزایش حرارت، نیاز آبی حدود 17 درصد افزایش می‌یابد و تبخیری که از این شرایط ایجاد می‌شود بسیار حیرت‌انگیز است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر این حرارت به دو درجه برسد، حدود 273 میلیارد مترمکعب افزایش تبخیر خواهیم داشت که موجب کاهش 20 درصدی میزان سفره‌های زیرزمینی می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌های کشور اظهار داشت: در راستای کاهش مشکلات منابع طبیعی و زیست محیطی پنج راهبرد حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی، فرهنگسازی و پیشگیری از تخریب سرزمین را در دستور کار داریم.
وی افزود: ایران یکی از کشورهایی است که بر اثر وقوع سیل دچار آسیب‌های زیادی می‌شود که مناطق سیل‌گیر کشور شناسایی شده است.
جلالی گفت: سالانه 250 مترمکعب رسوب وارد دریاچه‌ها می‌شود که از ظرفیت سدها می‌کاهد.
 وی اظهار داشت: حدود 104 میلیون هکتار از عرصه کشور در شرایط بیابانی شدن است و 7/5 میلیون هکتار از بیابان‌های کشور، کانون بحران است.