kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
در یازدهمین جلسه دادگاه فساد نفتی

دفاعیات و پول نقد بابک زنجانی آب رفت!

یازدهمین جلسه رسیدگی به دادگاه پرونده فساد نفتی در حالی برگزار شد که متهم اصلی پرونده دفاعیات خود را از 200 صفحه به 161 صفحه کاهش داد و در خصوص پول‌های بلوکه‌شده اش گفت: از مبلغ 22 میلیارد یورویی که در جلسات قبلی دادگاه به آن اشاره کردم، بانکی که پول من در آن قرار دارد 12 میلیارد را تائید و 10 میلیارد را به خاطر ال‌سی‌ها و بدهی‌هایی که داشتم کسر کرده است.

به گزارش فارس، صبح دیروز یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
بابک زنجانی در ادامه رسیدگی به پرونده فساد نفتی به ارزیابی ملک ایران زمین اشاره کرد و گفت: وکلای شرکت نفت گفته‌اند علت کاهش ارزیابی قیمت ملک ایران‌زمین از هزار میلیارد و 760 میلیون به 690 میلیارد تومان تغییر تراکم شهرداری بوده که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی گفت: این ملک با تراکم قبلی شهرداری کارشناسی شده و حتی اگر ادعایی که وکلای نفت دارند درست باشد نباید هزار و 100 میلیارد تومان از قیمت ملک کم شود.
بابک زنجانی با اشاره به اینکه تا این لحظه 98 صفحه از دفاعیات خود را قرائت کرده، گفت: من به دلیل اینکه وقت دادگاه بیشتر از این گرفته نشود، دفاعیات خود را از 200 صفحه به 161 صفحه کاهش دادم.
پول نقد بابک زنجانی 10 میلیارد یورو آب رفت
وی با بیان اینکه آقایان مدام می‌گویند پول‌های من غیرواقعی بوده، گفت: اگر پول‌هایی که واریز شده غیرواقعی باشد پس باید آن 660 میلیون یورویی که از سوی این بانک ارسال شده را هم غیرواقعی تلقی کنیم، ما وقتی تحریم شدیم دیگر نتوانستیم کاری انجام دهیم.
بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود به پول‌های بلوکه ‌شده اشاره کرد و افزود: از مبلغ 22 میلیارد یورویی که در جلسات قبلی دادگاه به آن اشاره کرده بودم متاسفانه بانکی که پول من در آن قرار دارد 12 میلیارد را تایید و 10 میلیارد را به خاطر ال‌سی‌ها و بدهی‌هایی که داشتم کسر کرده است.
ابلاغ حکم توقیف اموال بانک مسکن
 و شرکت HK
رسول کوهپایه‌زاده در حاشیه برگزاری یازدهمین جلسه دادگاه فساد نفتی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص حکم توقیف اموال بانک مسکن و شرکت HK که بابک زنجانی در جلسات گذشته از آن خبر داده بود، گفت: براساس اعلام وکلای خارجی متهم در خارج از کشور اقدامات قانونی در این زمینه صورت گرفته است.
وی افزود: حکم توقیف به بانک مسکن و شرکت HK در خارج از کشور ارسال شده و به زودی به آن‌ها ابلاغ می‌شود.
بابک زنجانی در ادامه گفت: در کیفرخواست مطرح شده که عملکرد شرکت SCT و بانک مالزی درست نبوده، این درحالی است که پیش از تحریم در حساب بانک مسکن پول بوده به طوریکه روی این حساب یک برگه مسدودی خطاب به بانک ملت صادر کرده بود.
وی افزود: اگر همان موقع دستور پرداخت می‌دادند و من هم کار را انجام می‌دادم آن وقت حرف شما صحیح بود.
واریز 200 میلیاردی  به سفارش بازپرس
متهم نفتی گفت: من بیش از 10 شرکت داشتم و آشنایی من با بازپرس پرونده به خیلی قبل ترها برمی‌گردد چرا که سال 87 یک اتفاقی بین ما افتاد و من به گفته بازپرس که گفته بود باید با پرداخت پولی حسابشان را ببندم، 200 میلیارد تومان پول جابه‌جا کردم.
کاش به خاطر تحریم
در خارج از کشور دستگیر می‌شدم
وی گفت: کاش همان موقع در خارج از کشور به خاطر تحریم‌ها دستگیر شده بودم که اگر این اتفاق می‌افتاد امروز می‌گفتند زنجانی آدم خوبی است، اما حالا آدم بده قصه من شده‌ام. من اگر آدم بدی بودم، آقایان 15 خرداد سال 92 با من قرارداد امضاء نمی‌کردند، اما متأسفانه همین که دولت تغییر کرد
من هم دزد شدم!
دریافت 8 میلیارد و 270 میلیون یورو
به خاطر کار فارکس از HSBC
در ادامه رسیدگی به پرونده فساد نفتی، پس از دفاعیات متهم نماینده دادستان خطاب به بابک زنجانی گفت: آیا در حال حاضر مبلغ 8 هزار و 270میلیون یورو در حساب شما وجود دارد؟ که زنجانی در پاسخ گفت؛ من گفتم 8 هزار و 270میلیون یورو را از HSBC  به خاطر کار فارکس دریافت و به حساب «ب» واریز شده، بنابراین این مبلغ به عنوان یوروسف نبود و آن را به عنوان عملیات فارکس
 از HSBC دریافت کردیم.
در این لحظه کارشناس بانک مرکزی با اجازه از قاضی خواست تا از طریق پاورپوینت توضیحاتی را در خصوص دریافت وام از HSBC  ارائه دهد.
کارشناس بانک مرکزی در این توضیحات اظهار داشت: یکی از نکات جالب در مورد مبالغ این پرونده این است که برای مثال در سال 2014 میلادی بودجه کشور تاجیکستان یک میلیارد و 923 میلیون یورو و در سال 2013 بودجه کشور افغانستان 2 میلیارد و 122 میلیون و مالزی 59 میلیارد یورو بوده است.
کارشناس بانک مرکزی ادامه داد: آقای زنجانی مدعی است که HSBC متعلق به انگلیس نیست در حالی که اگر یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهیم متوجه می‌شوید که این شرکت متعلق به بریتانیا است.
وی ادامه داد: یوروسف یک مؤسسه فرانسوی غیرانتفاعی است که اساس فعالیتش را کارهای آموزشی و اجتماعی شکل می‌دهد و ریاست این مؤسسه نیز بر عهده خانمی به نام ویوان تیس است.
پس از توضیحات کارشناس بانک مرکزی از طریق پاورپوینت قاضی ختم رسیدگی جلسه یازدهم را اعلام کرد و قرار شد جلسه بعدی روز شنبه 30 آبان ماه برگزار شود.
گفتنی است، آن‌طور که اعلام شده،‌ هنوز 15 صفحه دیگر از دفاعیات زنجانی باقی ‌مانده و قرار است در جلسه روز شنبه مطرح شود.