kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۳
ارزیابی رسانه‌های غربی از نشست هسته‌ای وین

مذاکرات پیچیده است و امید چندانی وجود ندارد

رسانه‌های غربی با پرداختن به آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین، این مذاکرات را پیچیده توصیف کرده و احتمال حصول نتیجه در کوتاه‌مدت را بعید دانستند.
رسانه‌های غربی با پرداختن به آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین، این مذاکرات را پیچیده توصیف کرده و احتمال حصول نتیجه در کوتاه‌مدت را بعید دانستند.
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مطلبی در مورد آغاز مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 در وین برای دستیابی به توافقی نهایی در مورد برنامه هسته‌ای تهران، اذعان کرد که در وهله اول خوشبینی چندانی نسبت به (موفقیت) این مذاکرات که احتمالا یک سال به طول بینجامد، وجود ندارد.
نیویورک تایمز با اشاره به تهدیدات آمریکا مدعی شده است که شکست مذاکرات ممکن است منجر به اتخاذ گزینه نظامی شود.
در این مطلب ادعا شده است که دستیابی به توافق دائمی بسیار پیچیده است زیرا مواردی همچون سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران، آینده تاسیسات اتمی فردو، راکتور اراک و بازدید بازرسان بین‌المللی از پایگاه نظامی پارچین باید مورد بررسی قرار گیرد.
در همین ارتباط این روزنامه با استناد به گفته‌های یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد، مذاکرات امروز تنها آغازی است از یک فرایند طولانی و سخت که به مرور پیچیده‌تر نیز می‌شود.
پایگاه خبری «بی‌بی‌سی» نیز در گزارشی نوشت؛ پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 درباره پرونده هسته‌ای تهران هم مقامات ایرانی و هم مقامات آمریکایی چندان به نتایج این سری از مذاکرات امیدوار نیستند.
این مقامات اعلام کرده‌اند: در کوتاه‌مدت و با توجه به اوضاع کنونی احتمال رسیدن به یک راه‌حل در این باره بسیار کم است.
هم‌اکنون مقامات ایرانی و آمریکایی به این نتیجه یقینی رسیده‌اند که رسیدن به یک توافق دراز‌مدت ظرف ماه‌های آینده از مذاکرات هسته‌ای اگر محال نباشد امکانش بسیار ضعیف خواهد بود.
«فایننشال‌تایمز» نیز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته است که دستیابی به توافق جامع در ضرب‌الاجل 6 ماهه تعیین شده در برنامه اقدام مشترک، بعید به نظر می‌رسد.
فایننشال‌تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک ارشد دو هیئت غربی که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده‌اند، نوشته است احتمال اینکه مذاکرات در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه برسد، اگر صفر نباشد، بسیار اندک است.
همچنین «گری سیمور» مذاکره‌کننده سابق آمریکا در مطلبی در آسوشیتدپرس به مذاکرات اخیر هسته‌ای پرداخت و سه مانع عمده را در مسیر رسیدن به نتیجه برشمرد.
به نوشته سیمور، تعداد سانتریفیوژهای ایران، سرنوشت تاسیسات فردو اراک و زمان عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران، 3 عامل مهم و تعیین‌کننده در مذاکرات هسته‌ای اخیر هستند.
شبکه یورونیوز در گزارشی اعلام کرد؛ مذاکرات هسته‌ای وین بخش دیگری از فرایندی است که واشنگتن آن را پیچیده، طولانی و دشوار توصیف کرده است. آمریکا می‌گوید توقع چندانی از این مذاکرات ندارد.
یورونیوز در این باره گزارش داد در حالی که دیپلماتهای غربی و ایرانی برای از سرگیری گفتگوهای هسته‌ای وارد وین شدند، گمانه‌زنی‌ها درباره ثمربخش بودن مذاکرات پیش از شروع این دور آغاز شده است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته است هنوز مذاکرات در اول راه است و توافق بر متن خاصی مدنظر نیست.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در گزارشی به مذاکرات وین پرداخت.
هاآرتص در گزارش خود نوشت؛ ایران با تاکید بر عدم توقف فعالیت هسته‌ای خود وارد مذاکرات شده است.