kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۹
از سوی یک مقام مسئول

واردات گوشت آلوده به کشور تکذیب شد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های گوشتی ورود گوشت‌های آلوده و پیر به کشور را تکذیب کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های گوشتی ورود گوشت‌های آلوده و پیر به کشور را تکذیب کرد.
سیدمحمد موسوی در نشست خبری با تکذیب ورود گوشت‌های آلوده به کشور اظهار داشت: برخی رسانه‌ها از وزود گوشت‌های آلوده، پیر و غیربهداشتی سخن می‌گویند ولی با توجه به اینکه هزینه واردات گوشت بالا بوده و همچنین نظارت چند دستگاه بر واردات گوشت قرمز انجام می‌شود، موضوع ورود گوشت‌های آلوده صحت ندارد.
وی با اشاره به اینکه تنها 5/1 درصد از فرآورده‌های گوشتی از جمله همبرگر، سوسیس، کالباس و پیتزا از نظر کیفیت دچار مشکل بوده‌اند ولی از نظر بهداشتی هیچ مشکلی نداشته ادامه داد: پس از اینکه گوشت با گذراندن مراحل متعدد و نظارت‌های لازم وارد کشور می‌شود در یکی از آزمایشگاه‌ّای معتبر که مورد تایید اروپا است آزمایش و اگر گوشتی آلوده باشد همان جا برگشت داده می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های گوشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد مواد اولیه و ماشین‌آلات فرآورده‌های گوشتی داخلی بوده و تنها 10 درصد نیاز به واردات داریم گفت: به منظور پیوند صنعت فرآورده‌های گوشتی با دانشگاه، توافقی با وزارت آموزش عالی انجام شده که مجوز دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کاردانی و در رشته‌های مربوط به فرآوری، تولید و بهداشت گوشت دانشجو جذب کند.
وی در مورد شرایط دریافت کارت بازرگانی شرکت‌های تعاونی گفت: در برنامه پنجم مصوب شده که تعاونی‌ها باید یک هزارم درآمد خود را بدهند تا کارت بازرگانی دریافت کنند در حالی که ما معتقدیم باید یک هزارم سود پرداخت شود زیرا درآمدی که تعاونی‌ها کسب می‌کنند بیشتر برای هزینه‌‌های جاری صرف می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌‌های گوشتی در مورد میزان واردات گوشت خاطرنشان کرد: در سال های 90 و 91 به ترتیب 200 و 150 هزار تن گوشت قرمز وارد شد که این رقم در سال جاری به 120 هزار تن رسیده است ولی در صنعت فرآورده‌های گوشتی مجموعا 200 هزار تن تولید داریم که هر یک کیلو گوشت با اضافه شدن موادی چون سویا، فسفات و سایر مواد به دو کیلو تبدیل می‌شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موسوی با اشاره به اینکه ما نیاز به یک سازمان مستقل ملی غذا داریم، تصریح کرد: از 200 هزار تن تولید فرآورده‌های گوشتی تنها 20 درصد آن به بازار خارج و واردات وابسته است که دلیل آن نیز قیمت و کمبود داخل است.
وی با بیان اینکه همیشه قیمت گوشت گوساله 30 درصد ارزان‌تر از گوسفند بود ولی در حال حاضر حتی گران‌تر از گوشت گوسفند به فروش می‌‌‌رسد، خاطرنشان کرد: دلیل همه این مسائل نداشتن مدیریت جامع است بنابراین سازمان ملی غذا می‌تواند در چنین مواردی کمک کند.
وی تصریح کرد: سال 89 سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی در کشور 7 کیلو بود که در حال حاضر به 5 کیلو کاهش پیدا کرده و دلیل آن افزایش قیمت مواد اولیه است.