kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
علی لاریجانی:

ستادی قوی برای اجرای برجام تشکیل شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله اجرای برجام است،‌ هرچند بار سنگینی بر وزارت خارجه می‌افزاید، لذا توصیه می‌شود ستاد قوی‌ای مشتمل بر بخش فنی، اقتصادی و حقوقی و با استفاده از کارشناسان و حتی دریافت نقطه‌نظرات منتقدان تشکیل شود.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر دیروز (دوشنبه) در همایش سفرا و روسای دفاتر و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله اجرای برجام است،‌ هرچند بار سنگینی بر وزارت خارجه می‌افزاید، لذا توصیه می‌شود ستاد قوی‌ای مشتمل بر بخش فنی، اقتصادی و حقوقی و با استفاده از کارشناسان و حتی دریافت نقطه‌نظرات منتقدان تشکیل شود. در واقع ریزه‌کاری‌هایی در اجرای برجام وجود دارد، که مسیر ذکرشده باید دنبال شود.
لاریجانی افزود: با اشاره به فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری درخصوص راهبردهای کشور در سیاست خارجه گفت: اهداف جمهوری اسلامی در این بخش دائمی و منطبق بر قانون اساسی است.
به گزارش فارس، وی در ادامه با اشاره به آشفتگی در منطقه گفت: این آشفتگی روند شکننده‌ای در مسائل اقتصادی بجا گذاشته است. ضمن آنکه تحریم‌های اقتصادی، مدیریت اقتصاد کشور را با مشکلات ساختاری مواجه کرده است. به‌عنوان نمونه تورم را به مرز 40 درصد هم رساند. البته تلنگرهایی هم به مدیریت اقتصادی مسئولان کشور زد. سقوط قیمت جهانی نفت نیز سومین عاملی است که حدود 60 درصد کاهش یافت و بر روی قیمت طلا و فلزات اساسی کشور تاثیر گذاشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در محیط داخلی نیز با مشکلاتی مواجه بودیم که نخستین آن، نقص در میزان سرمایه‌گذاری است؛ به گونه‌ای که در شرایط فعلی اگر 2/5 میلیون نفر بیکار داشته باشیم، با روند فعلی تا سال 1400 این میزان بیکار به 5 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.
لاریجانی ادامه داد: وضعیت فعلی دولت نیز دومین مشکل داخلی کشور است. در حقیقت تمام منابع کشور با 75 میلیون نفر جمعیت صرف دولت فربه‌ای می‌شود که وضع را بدتر از گذشته کرده است. در واقع دولت باید کوچک و چابک شود و بیشتر کارها نیز به بخش‌های خصوصی واگذار شود.
وی سومین مشکل داخلی را مردمی‌نشدن اقتصاد دانست و گفت: اقتصاد صرفاً دولتی و عدم واگذاری امور به بخش خصوصی، مشکلاتی را به‌وجود آورده است. در این سال‌ها واگذاری‌ها تنها میان سازمان‌ها و یا نهایتاً بخش عمومی بوده است، لذا رقابت اقتصادی را ایجاد نکرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی چهارمین مشکل بخش داخلی را محیط کسب و کار عنوان کرد و افزود: مجموع قوانین و شرایط برای سهل شدن فضای کسب و کار و افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌ها نشده است. متاسفانه ایران در ایجاد بستر مناسب برای کسب و کار در سال 2015 رتبه 115 را کسب کرده است. در مورد شروع کسب و کار نیز رتبه 82 و مدت‌زمان ایجاد کسب و کار سرمایه‌گذاری در کشور ما 15 روز است، در حالی که در برخی کشورهای منطقه این مدت‌زمان 48 ساعت است.