kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
نمایندگان مجلس در گفت و گو با کیهان:

برخورد سلیقه‌ای با سیاست خارجی قدرت جمهوری اسلامی را متزلزل می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با کیهان، ثبات در سیاست خارجی را عامل اصلی تامین منافع کشور دانستند و تاکید کردند که برخورد سلیقه‌ای با سیاست خارجی عامل تزلزل در جایگاه منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

سرویس سیاسی-

«عزت، حکمت و مصلحت» سه اصل محوری و ثابتی بوده است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آنها شکل گرفته است. رهبر معظم انقلاب این سه اصل را «یک مثلث الزامی برای چارچوب ارتباطات بین‌المللی» دانسته و همچنین تعامل ایران با جهان را در سند چشم‌انداز بیست ساله‌ کشور بر مبنای این سه اصل استوار کرده‌اند.
مقام معظم رهبری در دیدار روز یکشنبه وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی با ایشان فرمودند: «سیاست خارجی کشور مانند همه‌ کشورهای جهان بر منافع بلندمدت و اصول و ارزش‌ها استوار است و با رفت‌وآمد دولت‌ها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی‌کند؛ دولت‌ها فقط در تاکتیک‌ها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیلند».
کیهان در گفت و گو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی ابعاد این فراز از فرمایشات رهبر معظم انقلاب پرداخته است.
ثبات در سیاست خارجی
منافع کشور را تامین می‌کند
«حسینعلی حاجی‌» نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: ولایت فقیه بالاترین رکن نظام است که طبق قانون اساسی فرمانده کل قوا و ناظر بر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه‌ می‌باشد.
حاجی افزود: براساس قانون اساسی، سیاست‌های کلان توسط رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شود و تمامی قوا باید حرکت خود را در آن راستا تنظیم کنند.
وی در ادامه گفت: اجرای سیاست‌های کلان براساس رهنمودهای ولی فقیه، اقتدار جمهوری اسلامی را حفظ کرده و آن را ارتقا داده است.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است که کشورهایی که سیاستشان دچار تغییر و فراز و نشیب است، خسارات بزرگی را متحمل می‌شوند.
حاجی اظهار داشت: اجرای سیاست‌های کلان و استراتژیک به صورت ثابت و مستمر در هر کشوری موجب می‌شود که جهان حساب ویژه‌ای برای آن کشور باز کند.
کشورهای پیشرفته
 در اصول جهت گیری ثابت دارند
وی تصریح کرد: اگر در اجرای سیاست‌های کلان نظام، ثبات وجود نداشته باشد، دشمن به طمع می‌افتد و در صورتیکه دولت هماهنگ با غرب بود با آن همکاری می‌کنند و اگر دولتی آمد که هماهنگ نبود، همکاری را قطع می‌کنند.
نماینده مردم شاهین‌شهر افزود: کشورهای پیشرفته نیز همواره در اصول، جهت گیری واحد و ثابتی را اتخاذ می‌کنند.
اگر دولت‌ها در چارچوب اصول
حرکت نکنند، از اهداف فاصله می‌گیریم
«سید حسین نقوی حسینی» نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی نظام را صریح و شفاف ترسیم کرده است و اصول حاکم بر سیاست خارجی را متذکر شده است.
نقوی حسینی افزود: بنابراین هر دولتی که بر روی کار آمد باید بر پایه همین اصول حرکت کند و اقدامات، روابط و مناسبات خود با سایر کشورها را در چارچوب این اصول تنظیم کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: علت اصلی اینکه این موضوع کلان در قانون اساسی ذکر شده است این است که دولت‌ها تغییر می‌کند ولیکن سیاست‌های جمهوری اسلامی فراتر از دولت‌ها می‌باشد.
نماینده مردم ورامین در مجلس خاطرنشان کرد: چنانچه سیاست‌های کلان نظام از جمله سیاست خارجی تحت تاثیر امیال و گرایشات اشخاص و جریانات سیاسی قرار گیرد، از هدف‌ها دور می‌شویم و به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.
وی تصریح کرد: یک افقی ترسیم شده است و امکان دستیابی به این افق در صورتی محقق می‌شود که در سایه چارچوب اصول جمهوری اسلامی باشد.
نقوی حسینی اظهار داشت: اگر دولت‌ها در چارچوب اصول حرکت نکنند و تمایل به تغییر باشد، جمهوری اسلامی از اهداف زاویه می‌گیرد.
برخورد سلیقه‌ای با سیاست خارجی، عامل تزلزل در جایگاه ایران
«ابراهیم کارخانه‌ای» نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار کیهان گفت: سیاست خارجی برگرفته از متن قانون اساسی است و چون قانون اساسی ثابت است، سیاست خارجی نیز ثابت خواهد بود.
کارخانه‌ای افزود: یکی از عوامل اقتدار جمهوری اسلامی ایران، ثابت بودن مشی سیاسی در مسیر عزت در طول 36 سال گذشته بوده است.
وی در ادامه گفت: سیاست‌هایی که حضرت امام(ره) در روابط خارجی اعمال می‌کردند، پس از ایشان توسط مقام معظم رهبری دقیقا رعایت شد.
نماینده مردم همدان در مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که سیاست‌های کلان از جمله سیاست خارجی بستگی به دولت‌ها داشته باشد و برخورد سلیقه‌ای با آن صورت گیرد، به دلیل اینکه روش و منش دولت‌ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین ما باید هر 4 سال یا 8 سال یکبار شاهد تغییرات اساسی در سیاست خارجی باشیم.
کارخانه‌ای اظهار داشت: در صورت وقوع چنین اتفاقی جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی متزلزل می‌شود.
دشمن همواره به دنبال انحراف انقلاب
 از مسیر اصلی است
وی تصریح کرد: در طول 36 سال گذشته، دولت‌های مختلف با سیاست‌های مختلف بر سر کار بوده‌اند و دشمن همواره به دنبال انحراف انقلاب از مسیر اصلی بوده است.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون اساسی و اصول رهبری دو رکن اساسی اقتدار جمهوری اسلامی ایران بوده  است.
کارخانه‌ای در ادامه گفت: در طول زعامت 26 ساله مقام معظم رهبری، بارها شاهد خطرات بزرگی بوده ایم که این انقلاب را تهدید کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر اقدامات پیش دستانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب نبود، یقینا کشور با مشکلات بزرگی مواجه می‌شد.