kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
به یاد سردار شهید «محسن وزوایی»

بزرگ‌ترین افتخار خودم را عبودیت به درگاه احدیت مى‌دانم(حدیث دشت عشق)

شهید «محسن وزوایی» در 5 مرداد 1339 در تهران ديده به جهان گشود. سال 1355 در كنكور شركت كرده و با کسب رتبه اوّل رشتة شيمي در دانشگاه صنعتي شريف به تحصيل پرداخت. پدرش که از همرزمان آيت الله كاشاني بود، پسر را با الفباي مبارزات سياسي آشنا کرد.


اوهمزمان با شركت در فعاليت‌هاي سياسي و عقيدتي، از سال 1356 مسئوليت هدايت مبارزات دانشجويي را در دانشگاه شريف، عليه رژيم به عهده مي‌گيرد.
او با جمعي از دانشجويان مسلمان دانشگاه‌ها، در روز 13 آبان 1358، انقلاب دوم را به تعبير حضرت امام (ره) پي افكند. او در جريان لانة جاسوسي آمريكا، به عنوان پرچمدار وارد عمل شد و شجاعانه، هيمنة ابرقدرت آمريكا را در هم شکست. از آنجا كه به زبان انگليسي تسلط كامل داشت، به عنوان سخنگوي دانشجويان پيروخط امام برگزيده شد و اغلب مصاحبه‌هاي رسانه‌هاي خارجي توسط وي صورت مي گرفت.
محسن در تابستان 1359 به عضويت سپاه درآمد و داوطلبانه به جبهه هاي غرب عزيمت کرد و در عمليات سرنوشت ساز پارتيزاني  به عنوان فرماندة گردان نهم، مسئوليت محور  تنگه كورك  تا حد فاصل تنگ حاجيان  را به عهده گرفت.
 آزاد سازي ارتفاعات بازي دراز در دستور قرار گرفته بود. محسن در تمامي مراحل شناسايي اين حمله حضور مي‌يافت و در طراحي اين عمليات نقش فعالی ايفا کرد و موفق شد با تعداد اندكی نيرو، 350 نفر از نيروهاي گردان كماندويي دشمن را به اسارت درآورد.
عمليات بيت المقدس آغاز شد و نيروهاي تحت فرماندهي «محسن وزوايي» از سمت جادة اهواز ـ خرمشهر حمله را آغاز کردند و خاكريزهاي دشمن را يكي پس از ديگري به تصرف در آوردند. اين عاشق وارسته و مجاهد آگاه، پس از ماهها مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام، سرانجام در روز 10 ارديبهشت 1360 هنگام هدايت نيروهاي تحت امر، بر اثر اصابت گلوله و تركش، به فيض رفیع شهادت نايل آمد.