kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
برجام به نام ایران به کام دیگران

بلومبرگ: با اجرای برجام اقتصاد امارات 4 درصد رشد می‌کند

بلومبرگ اعلام کرد: با اجرای توافق هسته‌ای و برجام در ایران، اقتصاد امارات چهار درصد رشد پیدا می‌کند.


به گزارش گروه خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، دبی انتظار دارد با لغو تحریم‌های ایران و نیز بهبود وضعیت آمریکا، تأثیر شوک‌های منفی اقتصاد جهانی بر اقتصاد امارات کاهش یافته و رشد چهاردرصدی رادر سال جاری تجربه کند.
رعد صفدری مدیر اجرایی بخش سیاسی و پژوهشی توسعه اقتصادی امارات به خبرنگاران در کنفرانس سرمایه‌گذاری در دبی گفت: افزایش تقاضا از سوی هند هرگونه تاثیر منفی کاهش اقتصادی چین را جبران خواهد کرد.
به گفته صفدری، توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی رشد در تجارت، خرده‌فروشی، توریست، رفت‌و آمدهای هوایی و لجستیک امارات متحده عربی تا چهاردرصد رشد خواهد داشت که پیشتر رشد در این زمینه‌ها حدود 3/5 درصد بود.
براساس این گزارش، توافق ایران با 5+1 موقعیت‌های خوبی را برای دبی که به ایران نزدیک است به وجود آورده است. بیشتر حمل و نقل صادرات و واردات ایران از مسیر دبی انجام می‌شود.
پس از توافق وین، کشورهای مختلف برای قبضه بازار 400میلیون نفری کشورهای منطقه از طریق ایران نقشه‌ها کشیده‌اند که البته در برخی موارد مضحک است. آمریکا اعلام کرده اجازه ورود نوشابه‌های بدون الکل را به ایران می‌دهد. فرانسه به دنبال رفع معضل بیکاری کارگران خودروسازی‌های خود است. پاریس تلاش می‌کند بازار خودرو و مواد غذایی و آرایشی ایران را به چنگ آورد. بیشتر شرکت‌های بدهکار یا ورشکسته اروپایی و آمریکایی برای رفع مشکلات خود، چشم به بازار ایران و بازارهای تابعه آن با جمعیت 400 میلیون نفری دوخته‌اند تا درحالیکه رشد اقتصادی ایران صفر است، رشد اقتصادی مثبت را برای خود رقم بزنند.
حمله به خودکفایی
 تولید بنزین
همچنین بلومبرگ به نقل از تاجران و تحلیلگران نوشت: ایران در نخستین سال پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات حدود 20 درصد بنزین بیشتر برای تامین نیاز داخلی خود نیاز خواهد داشت و بازاری به ارزش حدودا یک میلیارد دلار برای خرید سوخت از خارج ایجاد خواهد کرد.
به گفته تحلیلگران موسسه‌های گلوبال فکتز انرژی، آی‌اچ‌اس و انرژی اسپکتس، در صورتی که تحریم‌ها آن گونه که انتظار می‌رود، در اوایل سال 2016 برداشته شود، ایران که پنجمین ذخایر بزرگ نفت در جهان را در اختیار دارد، ممکن است به خرید 50 هزار بشکه بنزین در روز نیاز داشته باشد. با توجه به اینکه پالایشگاه‌های ایران با تمام ظرفیت کار می‌کنند و قادرنیستند که تولید خود راحداقل برای یک سال دیگر افزایش دهند، ایران اکنون 41هزار بشکه در روز بنزین وارد می‌کند که حدود 9 درصد بنزین مصرفی این کشور است.
به گفته تاجران خلیج‌فارس، ایران پیش از تشدید تحریم‌ها، بزرگ‌ترین وارد‌کننده بنزین در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رفت و به گفته دو تاجر بازار خاورمیانه که نخواستند نامشان فاش شود، ممکن است حتی به واردات بیشتری یعنی 70 هزار بشکه در روز نیاز داشته باشد. این تجار ابراز تردید کردند که ایران از پالایشگاه‌های جدیدش در موعد مقرر بهره‌برداری کند و حداقل برای سه سال آینده این کشور به واردات بنزین وابسته است.
براساس آمارهای موسسه جودی، واردات بنزین ایران در سال 2012 از بیش از 100 هزار بشکه در روز درسال 2010 به حدود صفر رسید. این کاهش با تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در محصولات پالایشگاهی همزمان شد.
گفتنی است اکنون طرف‌های خارجی به دنبال ناکام‌گذاشتن ایران در خودکفایی تولید بنزین هستند.