kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
پس از مدت‌ها جریان‌سازی غیرواقعی

حد مجاز «پالم» در روغن‌های خوراکی اعلام شد!

رئیس سازمان غذا و دارو مصوبه اخیر دولت درباره حد مجاز استفاده از روغن پالم در تولید روغن‌های خوراکی در کشور را اعلام کرد.

 سرویس اجتماعی-

رسول دیناروند درباره حد مجاز استفاده از روغن پالم در تولید روغن‌های خوراکی و استفاده از روغن پارافین در مواد غذایی گفت: پارافین یک محصول نفتی است و جزو روغن‌های خوراکی محسوب نمی‌شود و نباید در مواد غذایی استفاده شود و اگر در جایی چنین اقدامی صورت گیرد قطعاً خلاف است و به شدت با آن برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: آنچه در تولید روغن‌های خوراکی استفاده می‌شود، روغن پالم است که چون در مقابل حرارت مقاوم است از آن برای تولید روغن‌های نیمه جامد خوراکی استفاده می‌شود.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت برخلاف فضاسازی‌های گذشته و مشکوک مدیران وزارت بهداشت درخصوص غیرخوراکی بودن روغن پالم، گفت: روغن پالم وارداتی حاوی اسید چرب و ترانس است. در گذشته میزان مجاز این روغن وارداتی در روغن‌های خوراکی 50 درصد بود که با مصوبه اخیر شورای عالی سلامت در دولت، حد مجاز استفاده از این روغن در روغن‌های نیمه جامد تولید داخل به 30 درصد کاهش پیدا کرد.
دیناروند افزود: بهبود وضعیت روغن‌های مصرفی مردم یکی از اولویت‌های مهم سازمان غذا و داروست زیرا میزان بالای اسید چرب و ترانس در روغن‌های مصرفی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی و سکته است.
وی گفت: بر این اساس حد مجاز اسید چرب در روغن‌های وارداتی به 2 درصد و برای روغن‌های تولید داخل به 5 درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که این میزان در گذشته به 30 درصد و بیشتر نیز می‌رسید.
وی اضافه کرد: یکی از دیگر از هدف گذاری‌های وزارت بهداشت کاهش هر چه بیشتر مصرف روغن‌های اشباع و جامد است که طی سال‌های گذشته به حدود نصف کاهش پیدا کرده است اما متأسفانه هنوز در شیرینی پزی‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جریان‌سازی تجاری یا سلامت‌محور؟!
شایان ذکر است رفتار غیرقابل توجیه سازمان غذا و دارو در برابر موضوعات مشابه در حوزه بهداشت و سلامت علاوه بر خدشه‌دار کردن آبرو و اعتبار مسئولان مربوطه، موجب بروز بی‌اعتمادی به جریان‌سازی‌های دوره‌ای شده است.
به طور مثال علی رغم حرکت معقول و صحیح هیئت دولت در کاهش حد مجاز استفاده از روغن پالم در روغن‌های خوراکی، برخلاف فضاسازی‌های سال گذشته مدیران در خصوص «خوراکی نبودن روغن پالم»(!) میزان واردات این روغن از مالزی، بنا به اعلام خبرگزاری رسمی دولت، افزایش نیز داشته است و وزارت بهداشت و غذا و دارو احتمالاً تنها به کاهش تعداد واردکنندگان و بازگشت حق انحصاری واردات پالم به برخی از کلان سرمایه‌داران نزدیک به دولت کمک شایانی رسانده‌اند!؟
از آب معدنی دماوند تا بایر آلمان!
در موضوع آب معدنی و خمیر مرغ نیز علی‌رغم تخریب تجارت چند برند مشهور داخلی، هیچ تصمیم‌سازی معقول و منطقی مشاهده نشده است! این در حالی است که اصالت رفتارهای سازمان غذا و دارو به کار علمی و قانونی است و نه فضاسازی رسانه‌ای غالباً بی‌نتیجه!  بر همین اساس برخی از تولیدکنندگان در فضاهای خصوصی گمانه مشکوک زد و بند پشت پرده برخی با صاحبان برندهای تجاری رقیب در بازار را مطرح ساخته‌اند که قابلیت پیگیری حقوقی هم دارد.
همچنین برخورد گزینشی با موضوعات مخل سلامت و بهداشت جامعه توسط برخی مدیران وزارت بهداشت نیز بارها حاشیه ساز شده است. به طور مثال هم اکنون برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی، هیچ ورودی به موضوع دریافت غرامت از شرکت آلمانی بایر به علت توزیع قرص‌های ضد بارداری حاوی ماده موثره خطرناک «دروسپیرونون» در بازار ایران مشاهده نمی‌شود و قرص‌های خطرناکی همچون «یاز» و «یاسمین» زیر سایه حمایت وزارت بهداشت به برند شماره یک ایران تبدیل شده‌اند اما در همین حال رئیس سازمان غذا و دارو در میدان رسانه‌ای برای تخریب برند آب معدنی یا آب آشامیدنی «دماوند» یا کارخانجات لبنیاتی مشهور کشور حاضر می‌شود و چندی بعد پالم را یک روغن خوراکی با مصرف روزانه معرفی می‌کند!
امید است مدیران وزارت بهداشت در تحلیل چنین کلاف سردرگمی، شهروندان و رسانه‌های ایرانی را یاری کنند!