kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲

برگزاری آیین سنتی مذهبی جمعه نشلجی‌ها در اردهال کاشان

آیین سنتی مذهبی «جمعه نشلجی‌ها» بزرگداشت سالروز شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.


این آیین سنتی در سومین جمعه مهرماه با حضور شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و زائران حرم حضرت سلطانعلی(ع) از منطقه اردهال و کاشان و شهرهای اطراف برگزار شد.
در این آیین، عزاداران سیاه‌پوش با در دست داشتن پرچم‌های سیاه و قرمز در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن از روستای نشلج در هشت کیلومتری مشهد اردهال به سوی حرم حضرت سلطانعلی(ع) با پای پیاده حرکت کردند.
دسته‌های عزادار در بارگاه شاهزاده حسین(ع) در 800 متری حرم توقف کرده و سینه‌زنان و زنجیرزنان به آستان سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) وارد شدند.
نوحه‌خوانی و مرثیه‌خوانی و سخنرانی ادامه این آیین سنتی مذهبی است و در پایان نیز آیین به یاد و احترام حضرت سلطانعلی که گفته می‌شود در هنگام نماز ظهر به شهادت رسید، با نماز جمعه پیوند می‌خورد.
حضرت ابالحسن علی ابن امام محمد باقر(ع) در سال 113 هجری قمری جهت امر تبلیغ دین مبین اسلام وارد کاشان شد و سه سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل بیت(ع) به ارشاد مردم پرداخت. وی در سال 116 هجری قمری با یاران به جنگ با کفر زمانه پرداخت و پس از رشادت‌های فراوان سرانجام در 27 جمادی‌الثانی در  دره «ازناوه» در نزدیکی مشهد اردهال با یاران با وفایش به شهادت رسید و سر مبارکش را از تن جدا کرده و برای حاکم وقت در شهر قزوین ارسال کردند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند.