kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
استاندار گیلان:

راه‌آهن آستارا به خط ریلی دنیا وصل می‌شود

استاندار گیلان گفت: با اتمام خط آهن جمهوری آذربایجان به آستارا، راه‌آهن پنج هزار و 200 کیلومتری دنیا به هم متصل می‌شود.


محمدعلی نجفی بیان کرد: شتاب در احداث راه‌آهن قزوین- رشت مدنظر است و طبق برنامه، این خط ریلی طی دو سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد و ادامه این راه‌آهن از رشت به آستارا را به طور جدی پیگیر هستیم که در سفر رئیس‌جمهوری به استان گیلان به آن پرداخته شد.
وی ادامه داد: راه‌آهن جمهوری آذربایجان به کشورهای اروپای شمالی نیز وصل است و قبلاً رغبت آن کشور برای اتصال خط ریلی به ایران کم بود، ولی بعد از اطلاع هر دو طرف از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در منطقه، تمایل به ایجاد هشت کیلومتر خط‌آهن تا نقطه صفر مرزی، از سوی جمهوری آذربایجان پررنگ شد.
نجفی افزود: پل مشترک را جمهوری آذربایجان می‌سازد و در این خصوص هزینه صرف شده برای ساخت این پل مشترک خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در انتهای ایجاد دو کیلومتر خط آهن در خاک ایران، پایانه‌ای ساخته می‌شود که برای این امر، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ایران و جمهوری آذربایجان می‌توانند وارد عمل شوند.
نجفی ادامه داد: با نهایی شدن طرح فاینانس و متصل شدن راه‌آهن آستارا به رشت، یک راه‌آهن پنج هزار و 200 کیلومتری دنیا از هندوستان به بندر هلسینکی در اروپای شمالی اتصال پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: با اتصال راه‌آهن مذکور، حمل بار از 45 روز به 20 روز تقلیل می‌یابد و هزینه و زمان حمل و نقل نیز پایین می‌آید.
نجفی افزود: استفاده از روادید آسان بین آستارای ایران و جمهوری آذربایجان و نیز مطالعه پیرامون بازارچه مرزی مشترک و همچنین تردد از مرز زمینی آستارا به جمهوری آذربایجان و نیز مسافرت از طریق مرز دریایی از آستارا به باکو و نیز از بندرانزلی به باکو بین ایران و آذربایجان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.